مخاطر السيولة – ازاي تحافظ على الاستقرار المالي؟

مخاطر السيولة – ازاي تحافظ على الاستقرار المالي؟

مخاطر السيولة “Liquidity Risk” معناها “نقص الكاش” لفترة مؤقتة أو قصيرة، والحالات دي ممكن تمنع أي شركة أو منظمة من تحقيق أرباح، لما يكون مفيش قدرة على سداد الديون قصيرة الأجل، بينتهي الأمر برأس مال عامل سلبي، ده وضع معروف في فترة الركود أو في حالة عدم تحسن الاقتصاد العام.

من ناحية تانية، الشركة لازم تدفع مصاريفها قصيرة الأجل والمدفوعات لدائنيها والقروض قصيرة الأجل والمشتريات كل شهر كجزء من إدارة مخاطر السيولة، بس لما تواجه نقص في الكاش أو تخلف عن سداد مدفوعات كبيرة لعملائها، الشركة بتعمل تصفية أو بيع لبعض الأصول عشان تحسن التدفق النقدي في النظام المالي.

السيولة هي الملك، وعدم وجودها ممكن يكون مميت للأعمال والأفراد في نفس الوقت.

وارن بافيت

إقرأ المزيد: السيولة مقابل الملاءة – الفرق بين نسب السيولة ونسب الملاءة

النقاط الرئيسية

  • مخاطر السيولة معناها إن الشركة بتواجه نقص في الكاش لتسديد التزاماتها قصيرة الأجل، الحالة دي ممكن تعمل تهديد كبير للاستقرار المالي والربحية للشركة.
  • واحدة من الطرق المشهورة لقياس مخاطر السيولة هي نسبة السيولة الحالية، وهي قيمة الأصول المتداولة مقسومة على الالتزامات المتداولة.
  • أمثلة على مخاطر السيولة زي عدم القدرة على سداد الديون قصيرة الأجل بسبب خسائر كبيرة أو أضرار خلال العمليات وعدم القدرة على الحصول على تمويل مناسب في إطار زمني محدد.

شرح مخاطر السيولة Liquidity Risk

مخاطر السيولة معناها عدم اليقين المالي لفترة زمنية محددة بالنسبة للسلعة أو الأصل المالي أو الأوراق المالية عشان مش بيتم تداوله بشكل فوري في السوق ومفيش حد مهتم بشراءه أو ممكن الاقتصاد يكون فيه تغيرات دورية والطلب ضعيف على الأصل.

بالنسبة للشركة اللي عايزة تسدد ديونها في المواعيد وتدير تدفق النقدية بشكل سليم، لازم يكون من أهداف الفريق المالي إنهم يعملوا تحليل لمخاطر السيولة السوقية كل فترة، ولازم الموارد تكون الشركة قادرة على تحويلها بسهولة عشان تقدر تسدد الالتزامات المالية العاجلة، والشركة اللي فيها مخاطر سيولة منخفضة جدًا بيتقال عنها إنها غير معرضة للإفلاس.

المفهوم ده مهم في الاستثمار في سوق البورصة وفي عالم الاعمال، عدم القدرة على بيع سهم معين في البورصة بسعر مناسب في فترة معينة ده اسمه مخاطر سيولة التداول، ولو الشركة مش قادرة تسدد للدائنين بتوعها في المواعيد على الرغم من محاولتها لبيع بعض الأصول عشان تسدد ده اسمه مخاطر سيولة التمويل.

مثال توضيحي علي مخاطر السيولة Liquidity Risk

هنشوف مثال عملي من الحياة اليومية عشان نفهم مفهوم إدارة مخاطر السيولة وتأثيرها على الأعمال والاستثمار زي:

  • الشركة بتكون مش قادرة تسدد ديونها قصيرة الأجل بسبب خسائر استثنائية أو أضرار في العمليات.
  • مفيش قدرة على حصول الشركة على تمويل مناسب في معظم الشركات الناشئة اللي بتعتمد على التمويل، في خطر عدم تحقيق التوازن المالي، فلو محصلتش الشركة على تمويل، ممكن يأدي لخطر السيولة.
  • ارتفاع أسعار المواد الخام بيأدي لزيادة في تكاليف التصنيع للشركة، مثلا ممكن ترتفع مخاطر السيولة في أسعار السلع الغير مرحب بيها للأعمال التجارية، زي تصنيع السيارات الأوتوماتك.

مثلاً لو عملنا تحليل لمؤشرات شركة “Suprajit” هنلاقي:

  • زيادة الإيرادات بنسبة 12.17% في السنة المالية 2018 مقارنة بالسنة المالية 2017.
  • زيادة تكلفة المواد الخام بنسبة 16.06%.
  • انخفض إجمالي الربح بنسبة 45.74% مقارنة بـ 47.56% في السنة اللي فاتت.

بسبب ارتفاع أسعار الحديد والصلب والألومنيوم والزنك، هينقص هامش الربح الأولي للشركة بسبب زيادة تكاليف المواد الخام.

قياس مخاطر السيولة – ازاي تحافظ على الاستقرار المالي؟

واحدة من أهم مقاييس مخاطر سيولة السوق هي استخدام معدل النسبة الحالية، النسبة الحالية أو المتداولة هي قيمة الأصول المتداولة أو المستحقات قصيرة الأجل مقارنة بالالتزامات المتداولة، النسبة المثالية بتكون أكبر من “1” وده بيشير إن الشركة قادرة على سداد التزاماتها المتداولة من أصولها قصيرة الأجل.

مخاطر السيولة – ازاي تحافظ على الاستقرار المالي؟

سهم “Sears Holdings” نزل بنسبة 9.8% بسبب خسائر مستمرة ونتائج ربع سنوية سيئة، حالة “Sears” مش كويسة خالص، وكمان جريدة “Money Morning” قالت إن شركة “Sears Holdings”من ضمن الشركات الخمسة اللي ممكن يفلسوا قريب.

خلينا ناخد مثال تاني عن مخاطر السيولة في الشركة الهندية “Ruchira Papers”. الحاجات اللي بتقيس مخاطر السيولة هي حالة الأصول المتداولة والالتزامات المتداولة لشركة “Ruchira Papers” لسنة 2017 و 2018، فمن البيانات الموجودة هنقدر نستنتج اللي جاي.

مخاطر السيولة – ازاي تحافظ على الاستقرار المالي؟
  • ارتفعت الإيرادات بنسبة 6.14% على أساس سنوي، وارتفعت الأرباح قبل الضرائب بنسبة 25.39%، وهامش الربح قبل الضرائب 12.83% في السنة المالية 2018 مقابل 10.84% في السنة المالية 2017.
  • هامش صافي الربح 8.36% في السنة المالية 2018 مقابل 7.6% في السنة المالية 2017، وارتفع صافي الربح بنسبة 17%.
  • النسبة الحالية خلال السنة المالية 2018 1.31 مقابل 1.4 في السنة المالية 2017 ، واللي ممكن تتوصف إنها هبوط بسيط في الكفاءة التشغيلية وانخفاض في رأس المال العامل، بس 1.31 من النسبة الحالية تعتبر كويسة مقارنة بالمثالية “1”.
  • ارتفع المخزون بنسبة 23%، وهو أقل من نمو المبيعات بنسبة 6%، وزادت الحسابات المدينة بنسبة 8.67%، وهو كمان أكتر من نمو الإيرادات، يتم تمويل معظم المخزون من خلال الاقتراض قصير الأجل والنقدية، وده أدى لانخفاض السيولة بنسبة 23% وزيادة القروض قصيرة الأجل بنسبة 30.13%.

تفسير مخاطر السيولة

دي بعض أمثلة مخاطر السيولة المعروفة، على الرغم من زيادة الدخل والربحية، بس نسبة السيولة الحالية للشركة انخفضت شوية، وفي المقابل، زيادة المخزون وارتفاع حسابات المدينين والضغط على رأس المال العامل أدي لانخفاض النقدية وزيادة الاقتراض قصير الأجل، لازم ندير المشروعات المستقبلية بحرص عشان نخفض نسبة حسابات المدينين للمبيعات مقارنة بالسنة اللي فاتت، وبعدين نزود النقدية ونقلل الاقتراض قصير الأجل.

كمثال على مخاطر السيولة، في شركة “Bhushan Steel” الديون قصيرة الأجل والديون طويلة الأجل هي:

بيانات شركة Bhushan Steel السنة المالية 2014السنة المالية 2013
أموال المساهمين916,158922,634
قروض قصيرة الأجل627,307523,286
قروض طويلة الأجل2,556,6102,166,421
إجمالي القروض3,183,9172,689,707

بسبب الضعف في الكفاءة التشغيلية، بيتم تمويل البيزنس من خلال القروض قصيرة الأجل، واللي زادت بنسبة 20%، وزاد الاقتراض طويل الأجل بنسبة 18%، بسبب القفزة في القروض قصيرة الأجل وانخفاض العائدات من البيزنس، زاد إجمالي القروض بنسبة 18%، وانخفضت فلوس المساهمين بنسبة 1%، زادت نسبة D/E اللي هي نسبة الديون لحقوق الملكية، واللي لازم تكون بشكل مثالي أقل من “1” لـ 3.45 في السنة المالية 2014 مقابل 2.91 في السنة المالية 2013.

ازاي نقدر نتحكم في مخاطر السيولة؟

في حالات كتير ممكن نتغلب على الخسائر الفجأة ونقص الكاش عن طريق الإدارة الذكية لمخاطر السيولة، وده بيشمل حاجات زي:

  1. ممكن ناخد قرض قصير الأجل أو نسحب على المكشوف من البنك، بس لازم المبلغ يكون محدود وبناءًا عل الدخل المتوقع اللي هيكون عند الشركة في الأيام الجاية، عشان العميل بيسدد خلال الـ15 يوم، إدارة مخاطر السيولة تقدر تغطي نقص الكاش بالقرض من البنك.
  2. لو في حجوزات كبيرة أتلغت وماحصلناش كاش على الفواتير وعملية الإنتاج بتبدأ (من شراء المواد الخام وتعيين العمالة)، لازم إدارة مخاطر السيولة متعطلش شغل الشركة، بالعكس لازم تتواصل مع فريق المبيعات والتسويق عشان يبيع الإنتاج الزائد بسعر مخفض عشان نغطي تكلفة الإنتاج.
  3. من الاقتصادات المتقدمة للاقتصادات النامية، كل البلاد بتواجه مخاطر سيولة زيادة في النظام بسبب ارتفاع معدل السندات وارتفاع تكلفة العمالة وتكلفة الإنتاج وتكلفة المواد الخام، الزيادة في التكاليف بتأثر على كل جوانب الإنتاج، مثلا الدول اللي بتستورد النفط بتحس بضغط التضخم لما سعر البترول الخام العالمي يزيد.

السيولة هي كنزك الخفي، لإنها ممكن تكون فارق النجاح والفشل في الأوقات الصعبة.

سوزي أورمان

إيه هي مخاطر السيولة في السوق؟

مخاطر السيولة في السوق بتحصل لما شركة بيكون عندها أصول مش قابلة للبيع أو التحويل لكاش بسهولة بسبب نقص في المشترين أو البائعين في السوق. مخاطر السيولة في السوق ممكن تحصل بسبب عوامل مختلفة، زي تغيرات في ظروف السوق أو مشاكل غير متوقعة في الاقتصاد أو النظام المالي أو تغير في احساس المستثمرين.

إيه هي مخاطر السيولة في التمويل؟

مخاطر السيولة في التمويل هي نوع محدد من مخاطر السيولة بتحصل لما الشركة تكون مش قادرة تاخد التمويل اللازم لسداد التزاماتها المالية، مثلا ممكن يحصل لما البنك اللي بيقرض الشركة أو المستثمرين يسحبوا دعمهم أو لما تكلفة الاقتراض تزيد بشكل كبير.

مهم: معادلة هامش الربح الإجمالي – مفتاح لفهم أداء الشركة وقدرتها التنافسية

إيه هي عوائد مخاطر السيولة؟

عوائد مخاطر السيولة هو العائد الإضافي اللي المستثمرين بيطلبوه مقابل استثمارهم في أصول فيها مخاطر سيولة أعلى، العائد الإضافي ده بيعوض المستثمرين عن الخسارة المحتملة اللي ممكن تحصل بسبب امتلاك أصول ممكن ميتمش بيعها بسهولة في حالة أي أزمة مالية، عوائد مخاطر السيولة ممكن نعتبرها نوع من القسط التأميني اللي المستثمرين بيدفعوه عشان يحموا نفسهم من أي أزمة سيولة.

كل فيديو ومقال بينقلك لخطوة جديدة في رحلتك المهنية

تابعنا دايمًا ومتترددش تتواصل معانا لو عندك أي استفسار.

يالا بينا

باش محاسب هو المنتور اللي هيساعدك تتقدم في كاريرك، سواء كنت طالب أو محاسب جديد أو حتى محترف بتدور على تطوير مهاراتك.

الاتصال بنا

استفسارات عامة

01090162071

العلامة التجارية وجميع الحقوق محفوظة © 2024 | برمجة وتصميم elsayed ghibaish