كيفية الدخول في مجال إدارة الأصول؟

كيفية الدخول في مجال إدارة الأصول ؟

إدارة الأصول بتشير لاستثمار الاستثمارات المجمعة للمستثمرين في أصول مختلفة زي الأوراق المالية والأسهم والسندات والعقارات اللي بيديرها المدير وبيتم تعويضه عن طريق الرسوم أو نسبة معينة من أصول المستثمرين أو العمولات في وقت قيامهم بتحليل السوق وإنشاء محفظة استثمارية لعملائهم. يلا نشوف مسارات إدارة الأصول، وبعد كدا هنتكلم عن المؤهلات والمهارات والخبرة المطلوبة وهيكل التعويضات وفرص العمل، وده لكل حد حابب الدخول في مجال إدارة الأصول.

لما تفكر في دخول مجال إدارة الأصول، فكِّر في إزاي هتخلق قيمة للمستثمرين.

إقرأ المزيد: التحليل المالي بإستخدام النسب المالية – تحليل القوائم المالية

المسارات الوظيفية في إدارة الأصول

كيفية الدخول في مجال إدارة الأصول ؟
مسارات الدخول في مجال إدارة الأصول

فكرة إدارة الأصول ببساطة إنك تستخدم الفلوس عشان تزودها وتحقق منها ربح، بس كل شركة لإدارة الأصول عندها أهداف مختلفة. عشان تدخل مجال إدارة الأصول، ممكن تختار واحد من الـ 3 مسارات دي:

1) الشغل في بنك محلي أو صندوق استثمار صغير

لو عايز تبدأ بسرعة، ممكن تفكر في الخيار ده، معظم الناس ما بتفكرش فيه، بس لسه ممكن تتقدم في حياتك المهنية لو اخترت تشتغل في صندوق استثمار صغير أو بنك محلي، مش هتحتاج شهادة مكلفة جدًا أو تكون الأول في صفك، كل اللي محتاجه هو إنك تكون خريج في الاقتصاد أو التمويل وتكون مستعد لتبني مستقبل في مجال إدارة الأصول.

2) العمل في صندوق استثماري كبير أو شركة وول ستريت

معظم الناس اللي بتحلم تدخل مجال إدارة الأصول بتحلم تشتغل في صندوق استثمار كبير أو شركة وول ستريت وتدير أموال بملايين ومليارات الدولارات، لو ده اللي إنت عايزه، لازم تكون خريج من معهد كويس في التمويل أو الاقتصاد، بس لو إنت شايف نفسك بتكتسب خبرة في شركات صغيرة وعايز توصل لمرحلة أعلى (زي مدير محفظة)، ممكن تفكر في ماجستير في إدارة الأعمال (MBA) من معهد أعمال مرموق أو حتى تدور على شهادات محترفة زي الخبير المالي المعتمد (CFA).

3) إنشاء شركة إدارة الأصول الخاصة بك

دي حاجة كبيرة، ومش لازم تعملها إلا لما تكون فاهم السوق كويس وعارف كتير عن الإدارة، عشان تبدأ شركة خاصة بيك، هتحتاج تعدي الامتحانات الأمنية المطلوبة، بمجرد ما تخلصها، ممكن تبدأ شركة استشارات مالية خاصة بيك، أو تشتغل مساعد لحد بدأ الشركة بالفعل، أهم مهارة في المسار ده هي قدرتك على البيع، كل ما كنت أفضل في البيع، كل ما زاد عدد العملاء اللي هيثقوا فيك وهتكون قادر تستخدم مهاراتك عشان تضيف ربح للعملاء.

من الخيارات التلاته دي، ممكن تبدأ فين (لو اخترت) بس لازم تكون صريح جدًا مع نفسك بخصوص انت مين ومهاراتك وكمان لأي حد عايز تبني مستقبل في مجال إدارة الأصول (على الأقل على مدى 10 سنين). لو كنت بتستهدف مؤسسة تعليمية مرموقة، هيكون الخيار التاني هو الأنسب ليك، ولو مكنتش عايز تدخل المسار ده وكنت عايز تبدأ بالخيار الأول وترتقي فيه لمرتبة أعلى في صندوق استثمار كبير، وفي النهاية لو كنت عايز تتخصص في مجال الاستشارات المالية، ممكن تفكر في ده كمان.

المؤهلات التعليمية للعمل في إدارة الأصول

كيفية الدخول في مجال إدارة الأصول ؟

ازاي تدخل مجال إدارة الأصول؟ دي الخطوات اللي ممكن تتبعها:

  • شهادة في العلوم المالية: للدخول في مهنة إدارة الأصول الكبيرة، لازم يكون عندك مهاراتين أساسيتين: معرفة بالمحاسبة وإدارة الأمور المالية واستخدام النماذج الإحصائية، شغلك اليومي هيكون إنك تتصفح الجداول وتحلل التقارير المالية، من غير درجة علمية في المجال ده هيكون صعب جدًا انك تبدأ، ولو عندك فرصة، جرب تدرس شهادة في المالية من معهد رفيع المستوى.
  • درجة الماجستير في المالية: درجة الماجستير في المالية هتساعدك تفرز الناس اللي هتدخل مباشرة في شركة إدارة الأصول بعد تخرجهم، في درجة الماجستير هتقدر توصل لمعرفة متخصصة أكتر (زي التحليل المالي) لو قدرت تختار درجة الماجستير من معهد عالمي، ده هيديك التعليم المالي العالمي.
  • تدريب داخلي في شركات رفيعة المستوى: التدريب الداخلي هو التدريب في وقت العمل اللي بتاخد عليه أجر، لو عملت تدريبين أو تلاته بعد الماجستير، هتعرف ازاي الأمور بتتحرك في شركات إدارة الأصول. ومش بس هتساعدك التدريبات تتعلم المهارات اللازمة لمهنة إدارة الأصول الكبيرة، لكن هتساعدك كمان تعرف اسماء الشركات المرموقة لما تبحث عن فرصة عمل دائمة.
  • اختار برامج تدريب الإدارة: اللي بيفرق بين الأفضل عن الباقي هو منحنى التعلم، كل ما اتعلمت أكتر، كل ما زادت فرص نجاحك، لو كنت عايز تتعلم مهارة معينة، زي الاستثمار، تقدر تنضم إلى برامج تدريب الإدارة لتكتسب معرفة كبيرة في كيفية تطبيق المهارة دي في الواقع، ده بينطبق بشكل خاص على الطلاب الجامعيين، لكن بعد الماجستير تقدر تتابع البرامج دي.
  • قم بالتسجيل في الشهادات الإضافية: كل شهادة إضافية هتساعدك تضاعف ربحك بمقدار 2، 3، 5، و10 مرات، يمكنك متابعة واحدة أو أكتر من الشهادات الإضافية دي:
  • المخطط المالي المعتمد (CFP): امتحان شهادة CFP يتطلب إكمال 3 سنين من الخبرة المهنية (6000 ساعة) أو سنتين من الخبرة المتدربة (4000 ساعة) من خلال الحصول على CFP، هتكسب معرفة في تخطيط الأمور المالية وتخطيط الإرث وتخطيط التقاعد وفهم الضرائب والأسهم والسندات وجوانب كتيرة في مجال المالية.
  • المحلل المالي المعتمد (CFA): هي دورة استثمارية واضحة لأي شخص عنده رغبة في متابعة مهنة في إدارة الأصول. في 3 مستويات لازم تجاوزها للحصول على الشهادة.
  • مستشار الاستثمار المعتمد (CIC): لو خلصت CFA، فهي دي الدورة المناسبة ليك، CIC تساعدك على تعلم كل حاجة عن إدارة المحافظ، CIC لازم يتم إعادة اعتمادها كل سنة، وبتدير CIC حسابات كبيرة من صناديق الاستثمار المشتركة.
  • محلل إدارة الاستثمار المعتمد (CIMA): لو كان عندك 3 سنين من الخبرة في استشارات الاستثمار، فتقدر تحصل على مؤهل CIMA، هتحتاج لإكمال 40 سنة من التعليم المستمر لإعادة الاعتماد كل سنة.

المهارات المطلوبة لمهنة إدارة الأصول

عشان تدخل مجال إدارة الأصول، لازم تتقن مهارتين أساسيتين: قبل ما نبدأ، لازم أقولك حاجة مهمة – لازم تكون فاهم المهارات دي كويس أوي لو عايز توصل لمرتبة كويسة في مجال إدارة الأصول، عشان في منافسة كبيرة جدًا في المجال ده، مستوى المهارات هيكون الفارق الكبير في حياتك المهنية في مجال إدارة الأصول.

كيفية الدخول في مجال إدارة الأصول ؟

1) المهارات الكمية والتحليلية

زي ما قولنا في البداية، عشان تتقن المهارة دي، لازم تكون على دراية تامة بالمحاسبة والإحصاء، وظيفتك هتكون إنك تتصفح الجداول والنماذج المالية في إكسل وتقرر بسرعة أي استثمارات هتكون مفيدة أكتر لعملائك، عشان في فلوس كتيرة مشاركة في النوع ده من الصفقات، فقرارات الدقة العالية غالبًا بتحقق عمولات كبيرة، وفي نفس الوقت قرار غير دقيق بسيط هيضر جيب عميلك وحياتك المهنية كمان، قبل ما تحصل على وظيفة دائمة، إتأكد إنك ماهر في المهارة دي، لازم يكون عندك إحساس طبيعي على إيه اللي هينجح وإيه مش هينجح، هىيكون عندك البصيرة دي لما تاخد وقت طويل في شغل معين.

2) المهارات الإدارية والتنظيمية

المهارة دي هتكتسبها بعد كده، بمجرد ما تكون ماهر في المهارات الكمية والتحليلية، هتتقدم في حياتك المهنية، وبعد كده هتحتاج إنك تدير فريق واستثمارات حساسة، لازم تنظم الأمور بشكل جيد جدًا، حتى لو فقد حاجة، هتعرف ازاي تلاقيها. لو كنت بتتقن المهارتين دول، هتحتاج مهارة إضافية على الأقل، وهي مهارة التواصل والعلاقات الشخصية، لإنك هتتعامل مع كتير من العملاء والفرق والمديرين والمرؤوسين والزملاء ووسطاء الأوراق المالية والتجار، لازم تتواصل معهم بفعالية لتحقيق أفضل نتيجة.

الخبرة والمرتب في مجال إدارة الأصول

مرتبات محترفين إدارة الأصول كويسة جدًا، بس لو هدفك هو مكسب أكتر، ممكن تحس بخيبة أمل، مش هتكسب مئات الآلاف في البداية ونادر إنك تكسب مبالغ كبيرة سنويًا، بس لو كان عندك سنوات كتيرة من الخبرة، ممكن توصل لمرحلة التجاوز مستوى الـ 6 أرقام.

متوسط الدخل السنوي لمديرين الأصول في الولايات المتحدة هو 69,000 دولار، وفقًا لموقع Payscale.com، إذا تم تضمين أي مكافأة وأرباح في مرتبك، تقدر تتوقع بين 14,000 و24,000 دولار سنويًا كمكافأة وأرباح. إجمالي الدخل لمديرين الأصول بين 41,000 و121,000 دولار سنويًا.

كيفية الدخول في مجال إدارة الأصول ؟

ودي نظرة بسيطة عن تأثير الخبرة على رواتب مديرين الأصول.

كيفية الدخول في مجال إدارة الأصول ؟

لو خدت في الاعتبار غالبية مديرين الأصول، هتلاقي إن 31% منهم عندهم أكتر من 20 سنة من الخبرة (يعني في أواخر حياتهم المهنية). 16% بس من الموظفين المبتدئين، الأمر المذهل هو إن مديرين الأصول في منتصف حياتهم المهنية أقل (25% بس) من اللي في أوائل أو أواخر الخمسينيات من العمر.

كيفية الدخول في مجال إدارة الأصول ؟

من الجدول اللي فوق، واضح ازاي الخبرة بتتناسب مع المرتبات لمديرين الأصول.

  • لما تبدأ في الشغل (أول 5 سنين)، مش هتاخد أكتر من 60,000 دولار في السنة.
  • لو عندك من 5 لـ 10 سنين خبرة، هتقدر تكسب حوالي 78,000 إلى 80,000 دولار في السنة.
  • لو عندك من 10 لـ 20 سنة خبرة، هتكسب في حدود 83,000 دولار في السنة.
  • لو عندك أكتر من 20 سنة خبرة، هتكسب حوالي 95,000 دولار أو أكتر.

لما تدخل عالم إدارة الأصول، فأنت بتدخل في رحلة من التحديات والفرص لتحقيق الربح المستدام.

الوظائف المتاحة في مجال إدارة الأصول

ازاي تدخل مجال إدارة الأصول؟ نشوف الوظائف المتاحة في المجال ده، وده هيساعدك تختار المهنة المناسبة ليك:

  1. محاسب الصندوق: تقدر تختار العمل كمحاسب صندوق، الشغل الرئيسي لمحاسب الصندوق هو حساب القيمة الصافية لصندوق الاستثمار المشترك وسعر البيع للعملاء، ولو كان عندك درجة البكالريوس في المالية أو المحاسبة، هتساعدك في الحصول على الوظيفة.
  2. محلل أبحاث مبتدئ: دي وظيفة مبتدئة في إدارة الأصول، مهامك هتكون تصفح تقارير 10-K وتحديث النماذج المالية وعمل تحليلات مالية وتدقيق العروض التقديمية وإجراء أبحاث أساسية، درجة البكالريوس في المالية أو المحاسبة أو الاقتصاد هتساعدك في الحصول على الوظيفة.
  3. خبير اقتصادي: لو كنت بتحلم تكون خبير اقتصادي في شركة إدارة أصول رفيعة المستوى، في أخبار جيدة، كخبير اقتصادي، تقدر تشتغل في شركات الشراء والبيع، مهامك هتكون التنبؤ بالسوق والاقتصاد العام بناءًا على النماذج والتحاليل، الحصول على دكتوراة في الاقتصاد هيساعدك في الحصول على الوظيفة.
  4. محلل كمي: لو بتحب البرمجة بالكمبيوتر بالإضافة للنماذج المالية، فوظيفة محلل كمي ممكن تثير اهتمامك، هتحتاج لدكتوراة في العلوم / الكمبيوتر / الرياضيات وأكيد ده هيساعد أكتر.
  5. محلل أبحاث جهة الشراء: هتشتغل في فريق صغير، وهتحلل الائتمان لأوراق مالية معينة وللسوق بشكل عام، الحصول على MBA في المالية بالإضافة لـ CFA هيكون التوازن المثالي لو عايز تكون محلل أوراق مالية.
  6. محلل أبحاث جهة البيع: وظيفتك هتكون تحليل الأسهم في السوق وتحقيق الانتباه والتغطية الإعلامية، الحصول على MBA في المالية و CFA كويسين للنوع ده من الوظائف.
  7. مدير المحفظة: كمدير محفظة، هتاخد قرارات في تحليل اختيار الأسهم والأصول، وهيستمع الناس لنصايحك وآرائك، هتقوم بإختيار محفظة من الأسهم والسندات لضمان تحقيق أعلى عوائد للمستثمرين، الحصول على MBA في المالية بالإضافة إلى CFA الأنسب عشان تكون مدير محفظة.

ممكن كمان تختار إنك تكون وسيط أو مدير مبيعات أو ممثل لخدمة العملاء في وظائف دعم، بما إنك عندك الرغبة في دخول مجال إدارة الأصول.

أفضل 20 شركة لإدارة الأصول في العالم

ازاي تقدر تدخل مجال إدارة الأصول؟ دلوقتي هنقدملك قائمة بأفضل 20 شركة إدارة أصول في العالم، هنبدأ من رقم 20 لحد الأحسن، الترتيب بناءًا على الأصول الخاضعة للإدارة (AUM).

  • رقم 20: Northern Trust Asset Management، الولايات المتحدة (الأصول الخاضعة للإدارة – 875 مليار دولار).
  • رقم 19: Wells Fargo، الولايات المتحدة (الأصول الخاضعة للإدارة – 890 مليار دولار).
  • رقم 18: HSBC Holdings، المملكة المتحدة (الأصول الخاضعة للإدارة – 896 مليار دولار).
  • رقم 17: Wellington Management، الولايات المتحدة (الأصول الخاضعة للإدارة – 927 مليار دولار).
  • رقم 16: Amundi، فرنسا (الأصول الخاضعة للإدارة – 985 مليار دولار).
  • رقم 15: Legal & General Group، المملكة المتحدة (الأصول الخاضعة للإدارة – 1.1 تريليون دولار).
  • رقم 14: UBS، سويسرا (الأصول الخاضعة للإدارة – 1.1 تريليون دولار).
  • رقم 13: Prudential Financial، الولايات المتحدة (الأصول الخاضعة للإدارة – 1.2 تريليون دولار).
  • رقم 12: BNP Paribas، فرنسا (الأصول الخاضعة للإدارة – 1.2 تريليون دولار).
  • رقم 11: Deutsche Bank، ألمانيا (الأصول الخاضعة للإدارة – 1.2 تريليون دولار).
  • رقم 10: Goldman Sachs Group، الولايات المتحدة (الأصول الخاضعة للإدارة – 1.3 تريليون دولار).
  • رقم 9: Capital Group، الولايات المتحدة (الأصول الخاضعة للإدارة – 1.4 تريليون دولار).
  • رقم 8: AXA Group، فرنسا (الأصول الخاضعة للإدارة – 1.5 تريليون دولار).
  • رقم 7: Bank of New York Mellon، الولايات المتحدة (الأصول الخاضعة للإدارة – 1.6 تريليون دولار).
  • رقم 6: JP Morgan Chase، الولايات المتحدة (الأصول الخاضعة للإدارة – 1.7 تريليون دولار).
  • رقم 5: Allianz Group، ألمانيا (الأصول الخاضعة للإدارة – 1.9 تريليون دولار).
  • رقم 4: Fidelity Investments، الولايات المتحدة (الأصول الخاضعة للإدارة – 2 تريليون دولار).
  • رقم 3: State Street Global، الولايات المتحدة (الأصول الخاضعة للإدارة – 2.2 تريليون دولار).
  • رقم 2: Vanguard Group، الولايات المتحدة (الأصول الخاضعة للإدارة – 3.4 تريليون دولار).
  • رقم 1: BlackRock، الولايات المتحدة (الأصول الخاضعة للإدارة – 4.6 تريليون دولار).

مهم: أدوات التحليل المالي – تحليل القوائم المالية بالتفصيل

الخلاصة

بشكل عام، دخول مجال إدارة الأصول مش بسيط، اللي بيقدر يدخلك في المجال هو امتلاك المهارات اللازمة والرغبة القوية في التقدم وتحقيق النجاح عشان تقدر توصل لأعلي الدرجات في الوظايف اللي اتكلمنا عنها.

كل فيديو ومقال بينقلك لخطوة جديدة في رحلتك المهنية

تابعنا دايمًا ومتترددش تتواصل معانا لو عندك أي استفسار.

يالا بينا

باش محاسب هو المنتور اللي هيساعدك تتقدم في كاريرك، سواء كنت طالب أو محاسب جديد أو حتى محترف بتدور على تطوير مهاراتك.

الاتصال بنا

استفسارات عامة

01090162071

العلامة التجارية وجميع الحقوق محفوظة © 2024 | برمجة وتصميم elsayed ghibaish