عيوب تحليل النسب المالية – ايه هي مشاكل التحليل المالي للشركات؟

عيوب تحليل النسب المالية – ايه هي مشاكل التحليل المالي للشركات؟

من عيوب تحليل النسب المالية إنه بياخد في الاعتبار الأمور الكمية بس وبيتجاهل الجوانب النوعية، مش بياخد في الاعتبار أسباب التقلب في الأرقام وده بيخلي النتائج مش مناسبة في بعض الأحيان، وكمان بيقدم المقارنات أو الاتجاهات بس، ولازم الإدارة تاخد إجراءات وفقًا لتحليل النسب. تحليل النسب هو أداة شائعة جدًا لتحليل القوائم المالية، بيساعد في إظهار أهم المعلومات المالية للشركة بسهولة، برغم إنه مفيد جدًا ومنتشر، بس ليه بعض القيود واللي هنتكلم عنها بالتفصيل خلال سطورنا الجاية.

النسب المالية ممكن توفر صورة مجردة وغير دقيقة عن الوضع الحقيقي للشركة.

بيتر لينش

إقرأ المزيد: أمثلة على التحليل المالي – أهم النسب المالية المستخدمة لتقييم أداء الشركات

أهم النقاط

  • تحليل النسب ليه عيوب لإنه بيركز على العوامل الكمية وبيتجاهل الجوانب النوعية، ولازم الإدارة تفحص النسب بعناية والتحقيق في أسباب التقلبات قبل اتخاذ القرارات.
  • في الوقت اللي تحليل النسب أمر مهم جدًا لتقييم القوائم المالية للشركة، فمن المهم بنفس القدر مراعاة العوامل النوعية اللي بتأثر على أداء الشركة.
  • تعتمد دقة تحليل النسب على جودة البيانات المالية، إذا تم التلاعب بالبيانات المالية، ممكن يأدي لتحليل أعمال غير دقيق، يعني لازم نركز على أهمية القوائم المالية الموثوقة والشفافة.

أهم 10 قيود لتحليل النسب المالية

ودلوقتي هنتعرف علي العيوب الخاصة بتحليل النسب وهي:

عيوب تحليل النسب المالية – ايه هي مشاكل التحليل المالي للشركات؟

1 – مبياخدش في الاعتبار حجم النشاط التجاري

تحليل النسب بيشتت انتباه المستخدم عن الأرقام والبيانات المالية للشركة عشان مش بياخد في الاعتبار حجم الشركة وقوة التفاوض الناتجة والاقتصاديات الناتجة عن النطاق اللي الشركة الكبيرة بتستمتع بيها مقارنة بالشركة الصغيرة، مش بياخد في الاعتبار العوامل اللي بتأثر على أداء الشركة.

2 – مبياخدش في الاعتبار الالتزامات المشروطة

  • تاني مشكلة في تحليل النسب إنه مش بياخد في الاعتبار أي التزامات مشروطة، الالتزام المشروط بيعتمد على عوامل خارجية ممكن تحصل وممكن لأ, زي مسائل التقاضي.
  • لو النتيجة كانت سلبية للشركة، الأحداث دي ممكن تكون ليها تأثيرات خطيرة على القوائم المالية للشركة، لكن تحليل النسب مش بياخد في الاعتبار كده, على الرغم من إن الالتزامات المشروطة دي ممكن تكون ليها تأثير كبير على الوضع المالي للشركة.

3 – مش بيشمل سياسات محاسبية موحدة

  • تحليل النسب مش بياخد في الاعتبار تأثير السياسات المحاسبية اللي بتتبعها الشركات في تسجيل الدخل والمصروفات، النتيجة هي إن المقارنة بين الشركات بناءًا على تحليل النسب هتكون متحيزة ومش هتعرض المقارنة الحقيقية بين الشركات.
  • مثلا الشركات اللي بتقدم تقرير عن الاهلاك بناءًا على طريقة القسط الثابت هتقدم صافي أرباح مختلفة عن الشركات اللي بتقدم تقرير عن الاهلاك بناءًا على طريقة الرصيد المتناقص، وكمان الشركات اللي بتهتم لتحركات العملة هتتأثر بطرق مختلفة، لكن تحليل النسب مش هيقدر ياخد نفس الحاجة في القوائم المالية.

4 – بتكون عرضة للمحاسبة الإبداعية

  • القوائم المالية ممكن تتشوه عن طريق الشركات اللي بتستخدم المحاسبة الإبداعية، السياسات المحاسبية اللي بتتبعها الشركات ليها تأثير كبير على تحليل النسب، ممكن شركة تختار دخل استثنائي (دخل غير متكرر) كجزء من إيراداتها، وممكن تصنف مصروف العمالة كمصروف غير متكرر، اللي ممكن يأثر بشكل كبير على بياناتها المالية وتحليل النسب الناتج، باختيار السياسات المحاسبية دي، الشركات بتسيء استخدام الذاتية الموجودة في المحاسبة بشكل متعمد، اللي بتوجه الأرقام في الاتجاه اللي اختارته الإدارة.
  • تحليل النسب غير قابل للمقارنة لو في تغيير كبير في الإجراءات والسياسات المحاسبية اللي بتتبعها الشركة، مثلا شركة بتحول من طريقة تقييم المخزون “LIFO” لطريقة تقييم المخزون “FIFO” هتلاحظ تغيير كبير في نسب الربحية والسيولة في فترات التضخم والعكس، واللي هيخلي ممارسة تحليل الاتجاه بلا فائدة.

5 – لا يمكن استخدامها للمقارنة بين الصناعات المختلفة

  • مشكلة كمان هي إن التحليل بالنسب مش موحد لكل الصناعات، صعب تفسير الشركات المختلفة اللي بتشتغل في صناعات مختلفة بناءًا على تحليل النسب، مثلا الشركات اللي بتشتغل في العقارات هتكون ليها عائد منخفض جدًا على رأس المال المستخدم (ROCE) لإن الأصول اللي بتمتلكها الشركات دي بتتحدث بانتظام، وده بيزود من كمية رأس المال المستخدم، لكن في صناعات معينة مش محتاجة تعيد تقييم الأصول بنفس التكرار، وده بيصعب المقارنة بناءًا على تحليل النسب.
  • معايير تحليل النسب مش زي بعض في كل الصناعات، وصعب تقارن الشركات بناءًا على نسبتها المالية القياسية، مثلا شركة في تجارة معينة ممكن تكون ليها نسبة حالية 3:1 ممكن تكون ممتازة مقارنة بشركة في العقارات بنسبة حالية 1:1 لإن تحليل النسب مش بياخد في الاعتبار الديناميكيات الخاصة بالبيزنس والصناعة اللي الشركات مرتبطة بيها.

6 – يعتمد على العناصر التاريخية بس

مشكلة كمان هي إن التحليل بالنسب بيعتمد على الأرقام التاريخية اللي بتقدمها الشركة، وبيتوقع إن التاريخ هيتكرر، واللي ممكن يحصل وممكن لأ، وكمان الأرقام دي مش مهمة لما الشركة تغير نموذج أعمالها أو تدخل في خط بيزنس مختلف.

7 – مبياخدش في الاعتبار تأثير التضخم

تحليل النسب مش بياخد في الاعتبار تأثير ارتفاع الأسعار، يعني التضخم، لو الزيادة في المبيعات كانت بسبب التضخم بس، هيظهر إن إيرادات الشركة زادت عن السنة السابقة، لكن في الحقيقة الإيرادات كانت ثابتة في القيمة الحقيقية.

8 – مبياخدش في الاعتبار تأثير ظروف السوق

تحليل النسب مش بياخد في الاعتبار تأثير ظروف السوق على أداء الشركة، مثلا زيادة في مديونية الشركة المستحقة الدفع في فترة ازدهار اقتصادي لما المبيعات بتزيد هتعتبر سيئة مقارنة بفترة ركود.

9 – الفشل في تحديد التأثيرات الموسمية

  • مشكلة كمان هي فشله في تحديد العوامل الموسمية، العوامل الموسمية بتأثر على شركات كتير، وتحليل النسب بيفشل في حساب العوامل دي والنتيجة بتكون تفسير خاطئ لتحليل النسب.
  • مثلا شركة بتشتغل في الملابس الصوفية هتلاحظ زيادة مفاجئة في مستويات المخزون قبل موسم الشتاء لإن الإنتاج الكبير بيتعمل مقدمًا عشان يلبي الطلب على الملابس الصوفية في موسم الذروة، مقارنة بالشهور التانية، مستويات المخزون هتظهر زيادة غير متوقعة في مستويات المخزون لو مش خدت العوامل الموسمية في الاعتبار، تحليل النسب هيفشل في تنفيذه بنفسه.

10 – بياخد في الاعتبار حالة الشركة في تاريخ معين

  • تحليل النسب بيستخدم قيم الميزانية العمومية، اللي هي حالة الشركة في تاريخ معين، ومعظم القيم بتتعرض بالتكلفة التاريخية في قائمة الدخل، واللي بيعرض الأداء للسنة كلها بالتكلفة الحالية.
  • تحليل النسب ده ممكن يخلق فروق كبيرة بين المستخدمين المقصودين.

النسب المالية مش سوية دايمًا، فهي ممكن تتأثر بظروف مؤقتة وتدي صورة مغلوطة.

وارن بافيت

ايه هي القيود الرئيسية لتحليل النسب كأداة للتقييم المالي؟

لتحليل النسب قيود لإنه بيعتمد على البيانات المالية التاريخية بس، وممكن مش يحس العوامل النوعية، ولا ياخد في الاعتبار العوامل الاقتصادية الخارجية، بالإضافة كمان ممكن تأثر الاختلافات في السياسات والممارسات المحاسبية بين الشركات على إمكانية مقارنة النسب.

هل ممكن لتحليل النسب لوحده يقدم صورة كاملة عن الوضع المالي للشركة؟

على الرغم من إن تحليل النسب يُعتبر أداة قيمة، إلا إنه لا نمش يقدر يقدم صورة كاملة عن الصحة المالية للشركة لوحدة، ولازم استكماله بمقاييس مالية تانية، وتحليل نوعي وفهم شامل للصناعة والظروف الاقتصادية لعمل تقييم أكتر شمول.

هل ممكن يوفر تحليل النسب رؤى لاستدامة الشركة على المدى الطويل؟

ممكن يقدم تحليل النسب بعض الأفكار لاستدامة الشركة على المدى الطويل من خلال تقييم الربحية والملاءة والكفاءة، بس ممكن مش ياخد في الاعتبار عوامل زي الابتكار واتجاهات السوق والقرارات الإستراتيجية للإدارة اللي بتاثر بشكل كبير على نجاح الشركة على المدى الطويل، ومن الضروري عمل تحليل أوسع لتقييم الاستدامة على المدى الطويل.

مهم: أهم 4 أنواع تحليل مالي لتقييم الشركات

الخلاصة

تحليل النسب بيعتمد على القوائم المالية اللي بتتعمل عن طريق الشركة، وبياخد في الاعتبار الجانب الكمي للشركة وبيتجاهل العوامل النوعية للشركة، واللي هي مهمة بنفس الشكل، وكمان جودة القوائم المالية بتحدد دقة تحليل النسب، لو القوائم المالية بتتعدل من خلال الشركة أو بتتغير عشان تظهر في حالة أحسن من الحقيقية (المعروف بـ “تزيين النافذة”)، أي نسب محسوبة على أساس الأرقام المالية للشركة دي هتأدي كمان لتحليل مش صحيح للشركة.

كل فيديو ومقال بينقلك لخطوة جديدة في رحلتك المهنية

تابعنا دايمًا ومتترددش تتواصل معانا لو عندك أي استفسار.

يالا بينا

باش محاسب هو المنتور اللي هيساعدك تتقدم في كاريرك، سواء كنت طالب أو محاسب جديد أو حتى محترف بتدور على تطوير مهاراتك.

الاتصال بنا

استفسارات عامة

01090162071

العلامة التجارية وجميع الحقوق محفوظة © 2024 | برمجة وتصميم elsayed ghibaish