صندوق الاستثمار برسوم (Load Fund) – عمولة الوسطاء في صناديق الاستثمار المشترك

صندوق الاستثمار برسوم (Load Fund) – عمولة الوسطاء في صناديق الاستثمار المشترك

صندوق الاستثمار برسوم “Load Fund” هو صندوق بيفرضه وسيط المبيعات على المستثمر لما بيشتري صندوق مشترك، هدف الصندوق ده هو تغطية تكلفة خدمة وسيط المبيعات زي الوسطاء والمستشارين الماليين ومخططين الاستثمار. الوسطاء بياخدوا فلوس الصندوق ده كتعويض عن الخدمات اللي بيقدموها للمستثمر، الخدمات دي بتشمل إدارة الصندوق الاستثماري واستخدام خبرتهم عشان يختاروا الصندوق اللي يناسب المستثمر أكتر.

معلومات هيكل الصندوق لازم تكون مذكورة في وثائق عروض الصناديق الاستثمارية، بس ممكن إن الفلوس دي تأثر في النهاية علي العائد الإجمالي اللي المستثمر هياخده من الصناديق الاستثمارية.

لما تستثمر في صناديق الاستثمار المشترك، اعرف إنك بتدفع للفوز وللخسارة، ولكن لازم تضمن إن الرسوم تستحق الفرصة.

إقرأ المزيد: عائد السهم (EPS) – الدليل النهائي لفهم ربحية السهم وتقييم الشركات

النقاط الرئيسية

  • صندوق الرسوم (Load Fund) هو نوع من صناديق الاستثمار المشترك اللي لازم المستثمر يدفع فيه مبلغ معين لوسيط مالي زي السمسار أو المستشار المالي كعمولة أو رسوم بيع، الرسوم بتتحدد كنسبة من إجمالي مبلغ الاستثمار.
  • الوسطاء الماليين، زي السماسرة ومخططين الاستثمار أو المستشارين الماليين، بيستخدموا خبرتهم عشان يختاروا أنسب خيار استثماري للمستثمر، بيعملوا كل القرارات المالية بالنيابة عن العميل.
  • الصندوق ده بيساعد المستثمر ياخد قرارات استثمارية حكيمة عشان يزود احتمالية تحقيق عوائد أفضل.

شرح صندوق الاستثمار برسوم (Load Fund)

صندوق الاستثمار برسوم (Load Fund) – عمولة الوسطاء في صناديق الاستثمار المشترك
شرح صندوق الاستثمار برسوم (Load Fund)

الـ”Load Fund” هو الصندوق اللي المستثمر بيدفعه لوسيط المبيعات وقت استثماره في صندوق استثمار مشترك، ده بيتم التعبير عنه كنسبة من إجمالي المبلغ اللي المستثمر هيصرفه في شراء أو بيع صندوق الاستثمار، وهو عبارة عن عمولة أو رسوم مبيعات بيتم استلامه من وسيط مالي زي المخططين الماليين ومستشارين الاستثمار والسماسرة، وده كتعويض عن وقته وجهده ومهاراته اللي بيستخدمها في تقديم خدماته للمستثمر، الخدمات دي بتشمل:

  • اختيار أنسب صندوق استثمار مشترك للمستثمرين.
  • إدارة الصندوق.

الـ”front-end load fund” أو الرسوم الأمامية ده المبلغ اللي المستثمر بيدفعه وقت شراء الصندوق الاستثماري في البداية، المبلغ ده داخل في تكلفة صندوق الاستثمار، بما إن الرسوم الأمامية بيتم خصمها من سعر الصندوق الاستثماري، فده بيقلل من القيمة الإجمالية للصندوق الاستثماري، مثلا لو المستثمر استثمر في صندوق استثمار تكلفتة 10,000 دولار والرسوم الأمامية تم تحصيلها بنسبة 5%، المبلغ الفعلي اللي المستثمر هيستثمره في الصندوق هيكون 9,500 دولار، وهيتم خصم 500 دولار كعمولة ورسوم مبيعات.

الـ”back-end load fund” أو الرسوم الخلفية هو المبلغ اللي المستثمر بيدفعه لما يبيع صندوقه الاستثماري، العمولة بتتحصل على شكل نسبة من قيمة الحصص المباعة، الرسوم الخلفية مش بيتم احتسابها ضمن أرباح الخطة، مثلا لو المستثمر كسب 10,000 دولار من إجمالي استثماراته ونسبة الرسوم الخلفية 1%، فأرباح المستثمر النهائية هتكون 9,900 دولار، وهيتم خصم 100 دولار كعمولة ورسوم مبيعات.

أنواع صندوق الاستثمار برسوم (Load Fund)

أنواع الصناديق المختلفة هي:

1) أسهم الفئة أ – Class A Shares

الأنواع دي من الأسهم بتتكون من العوائد المقدمة اللي المستثمر بيدفعها من فلوسه على الإجمالي اللي هيستثمره عشان يشتري صندوق الاستثمار المشترك، الرسوم دي بتتحسب على الخدمات اللي الوسطاء والمستشارين الماليين بيقدموها في اختيار أنسب صندوق للمستثمر يستثمر فيه، المستثمرين ممكن يقللوا من رسوم البيع عن طريق الخصومات اللي بيقدمها الاستثمار في “Class A Shares”، هي دي البديل اللي تكلفتها أقل ومناسبة للمستثمرين اللي بيستثمروا مبالغ كبيرة في صناديق الاستثمار، تكلفة الفئة دي عادة بين 5% لـ 8%.

2) أسهم الفئة ب – Class B Shares

الأنواع دي من الأسهم بتتكون من الرسوم المقدمة اللي المستثمر لازم يدفعها لما يبيع صناديق الاستثمار، الفترة بتاعة البيع متحددة بشكل مُسبق وعادة بتكون ما بين 5 لـ 8 سنين، بالإضافة لكدة المستثمر لازم يدفع رسوم استرداد في النوع ده، المبلغ بيوصل لـ6%، النوع ده مبيقدمش أي خصم للبيع، بس الرسوم الخلفية بتقل خلال فترة الاستثمار.

بالإضافة لكدة المستثمر ممكن يبدل “Class B Shares” بـ “Class A Shares” بعد ما يمسك النوع ده لمدة 7 لـ 8 سنين، ده مناسب للمستثمرين اللي معندهمش رأس المال عشان يستثمروا في “Class A Shares” بس خططهم يكونوا عايزين يحولوا “Class B Shares” لـ “Class A Shares” بعد مرور الفترة المحددة عشان يستفيدوا من الخصومات.

3) أسهم الفئة ج – Class C Shares

النوع ده بيفرض رسوم مستوية بنسبة 1% طول فترة الاستثمار، مبيقدمش أي خصم للبيع، بس النوع ده بيكون أغلى ومناسب للمستثمرين اللي عايزين استثمارات قصيرة المدى.

أمثلة توضيحية علي Load Fund

خلينا نفهم أكتر الفكرة دي بالأمثلة:

مثال 1

نفرض إن “جمال” عايز يستثمر في صندوق استثمار مشترك، وراح لـ”جميلة” مستشارته المالية اللي اختارت ليه أنسب صندوق استثمار مشترك يستثمر فيه، “جميلة” فرضت رسوم دخول بنسبة 5% على المبلغ اللي هو هيستثمره، “جمال” استثمر 100,000 جنيه في الصندوق، ومنهم 5,000 جنيه خصم لرسوم بيع “جميلة”، المبلغ الفعلي اللي هو استثمره في الصندوق هو 95,000 جنيه. ده مثال على صندوق برسوم.

مثال 2

في 5 يونيو 2021، أعلنت صناديق الاستثمار المشتركة في بنك “SBI” إنها هتقلل فترة ونسبة الرسوم على كتير من صناديق الاستثمار المشترك، دمجت التخفيضات في 7 يونيو 2021، وتقليل نسبة الرسوم وفترتها هتكون لصالح كتير من الخطط، بما فيها خطط الاستثمار المنتظم (SIPs) وخيارات الاستثمار المشابهة.

ايجابيات صندوق الاستثمار برسوم

مزايا صندوق الرسوم هي:

  • المستثمرين بيفضلوا يدفعوا الصندوق ده مقابل خدمات الوسيط المالي، ده بيضمن إن السمسار أو المستشار المالي هيعمل بحث مكثف قبل ما يختاروا أنسب صندوق للمستثمر يستثمر فيه، بالإضافة لكده زي ما قولنا بياخدوا قرارات مالية حكيمة بالنيابة عن العميل.
  • من مزايا الـ”Load Fund” إنه بيحمي المستثمرين من إنهم ياخدوا قرارات غلط واللي ممكن تسبب ليهم خسائر، وفوق كده هما ممكن يحققوا عوائد أفضل بتقديم نسبة ضئيلة كرسوم بيع.

الفرق بين صندوق الرسوم (Load Fund) وصندوق بدون رسوم (No-Load Fund)

  1. صندوق الرسوم “Load Fund”: هو نوع من صناديق الاستثمار المشترك، المستثمر لازم يدفع عمولة ورسوم بيع لوسيط مالي زي وسيط مالي أو مخطط مالي أو مستشار استثمار، الوسيط المالي بيعمل بحث وبيختار أنسب خيار استثماري لعملائه وبياخد القرارات المالية، لكن بيفضلوا نسبة من إجمالي مبلغ الاستثمار كرسوم بيع.
  2. صندوق بدون رسوم “No-Load Fund”: هو نوع من صناديق الاستثمار المشترك، المستثمرين مش محتاجين يدفعوا أي رسوم بيع أو عمولة، المستثمرين بيعملوا بحثهم وبياخدوا قراراتهم المالية بنفسهم، عادةً المستثمرين بيشتروا صناديق الاستثمار مباشرة من شركات الاستثمار، الوسطاء الماليين مبيقدموش خدماتهم في النوع ده من الصناديق.

هل الصناديق اللي فيها رسوم بتأدي أحسن من الصناديق اللي مش فيها؟

أيوه، عادةً الصناديق اللي فيها رسوم بتأدي أحسن، المحللين عملوا أبحاث كتير عشان يعرفوا أي نوع من الصناديق بيأدي أحسن، الدراسات بتبين إن الصناديق اللي فيها رسوم بيكون أدائها عمومًا أحسن، عشان المستشارين الماليين بيستخدموا خبرتهم ومعرفتهم عشان يرشدوا المستثمرين، بس في حالات بتكون العكس، مثلاً تحليل سنة 2003 وجد إن الصناديق اللي مش فيها رسوم أدائها كان أحسن بشكل كبير بين سنة 2000 و 2002.

ازاي تعرف إذا كان صندوق فيه رسوم ولا مش فيه؟

صندوق بدون رسوم بيكون مفيش أو قليل جدًا من عمولات البيع، المستثمر بيشتريهم مباشرة من شركة استثمار أو شركة وساطة، مفيش مستشارين ماليين بيقدموا خدماتهم في نوع الصندوق ده.

مهم: مضاعف حقوق الملكية – عوائد الاستثمار في العقارات

هل الصناديق اللي فيها رسوم تستاهل أي تعب؟

أيوه، المستثمرين ممكن يجيبوا أرباح كويسة من الصناديق دي، بس الصناديق دي مناسبة للمستثمرين اللي معندهمش معلومات كويسة عن السوق أو وقت كفاية عشان يعملوا أبحاثهم، بالإضافة لكده لما بيستعينوا بمستشار مالي، بيتأكدوا إنهم ميعملوش قرارات متسرعة وسط اضطرابات السوق، وكمان في بعض المستثمرين بيفضلوا يعتمدوا على مستشار استثمار عشان ياخدوا قرارات الاستثمار بالنيابة عنهم لإن المستشارين عارفين أكتر ازاي السوق بيشتغل.

كل فيديو ومقال بينقلك لخطوة جديدة في رحلتك المهنية

تابعنا دايمًا ومتترددش تتواصل معانا لو عندك أي استفسار.

يالا بينا

باش محاسب هو المنتور اللي هيساعدك تتقدم في كاريرك، سواء كنت طالب أو محاسب جديد أو حتى محترف بتدور على تطوير مهاراتك.

الاتصال بنا

استفسارات عامة

01090162071

العلامة التجارية وجميع الحقوق محفوظة © 2024 | برمجة وتصميم elsayed ghibaish