زيادة الأرباح وعلاقتها بنسبة العائد على المخاطر

زيادة الأرباح وعلاقتها بنسبة العائد على المخاطر

قبل ما نبدأ كلامنا عن زيادة الأرباح وعلاقتها بنسبة العائد على المخاطر ، خلينا الاول نتعرف علي واحدة من أشهر العبارات اللي قالها جورج سورس، الراجل اللي يُعتبر واحد من أنجح وأغني المستثمرين في العالم:

“مش مهم لو قرارك كان صح أو غلط، الأهم قد ايه الفلوس اللي كسبتها لو كان صح، وقد ايه الفلوس اللي خسرتها لو كان غلط”

جورج سورس

المقولة دي بتقول إنّ نجاح المتداول في البورصة مش بيتوقف بس على قدرة المتداول على تحليل الحركة السعرية بشكل كويس، ولكن بيتوقف بشكل أساسي على نسبة المخاطرة مقابل العائد اللي بيحققه في صفقاته.

إقرأ المزيدشوف شغل المحترفين، أسرار التداول الناجح في البورصة

حاجات فاكرينها صح وهي غلط

زيادة الأرباح وعلاقتها بنسبة العائد على المخاطر
حاجات فاكرينها صح وهي غلط
  • لو قولتلك إن عندي طريقة تداول بنسبة نجاح 80%، يعني من كل 10 صفقات هتكسب 8 وهتخسر 2 بس، هل مهتم تجربها على طول؟ بتكون الإجابة السريعة أيوا اكيد هحاول اجربها، صح؟
  • الجواب: نسبة نجاح الصفقات مش هي الحاجة الأساسية لتقييم طريقة التداول، المهم هو معدل الأرباح والخساير في الصفقات، يعني بعد 8 صفقات ناجحة اسأل نفسك: قد ايه الربح الفعلي اللي هتحققه؟
  • غالبًا ما تسمع نصيحة زي “لازم تخاطر بحد أقصى 1% أو 3% أو حتى 10% من محفظتك”، بس السؤال الأهم: انت لازم تحصر تقييمك بس على نسبة المخاطرة؟
  • الجواب: لو بصيت بس للنسبة دي فانت بتبص لنص الصورة، لازم تبص دايما لمعدل العوائد المتوقعة مقابل المخاطرة، يعني لو خاطرت بـ3%، قد ايه متوقع يرجعلك منها؟ هل بتخاطر بـ3% عشان تجيب عوائد بسيطة جدًا مقارنة بمحفظتك؟ وهل لو خاطرت بالنسبة دي هتخسر في النهاية ولا هتكسب؟ الجواب ببساطة إنك ممكن تنجح لفترة بسيطة، بس مش هتستمر لفترة طويلة.

لو كُنا متأكدين من نجاح صفقة معينة

ليه مش بنعمل صفقة نسبة المخاطرة مقابل الصفقة تساوي واحد؟ النسبة دي معناها إنك بتقيس هتحقق ايه من أرباح لو مخسرتش، أو بمعنى تاني هتخسر كام لو مش هتحقق أرباح.

عادة لازم تكون النسبة بين العائد المتوقع و المخاطرة المحتملة كبيرة، يعني الربح اللي ممكن تحققه يكون أكبر بكتير من المبلغ اللي هتخسره لو مش حققت الربح، وعشان كده لو كانت النسبة المحسوبة بتساوي 1، فده معناه إنه لو خسرت الصفقة ممكن تخسر كل المبلغ اللي دخلت بيه في الصفقة، ودي مش حاجة مرغوبة، دايمًا مش هتكون متأكد بنسبة 100% من نجاح الصفقة، فلازم تحاول تقيس المخاطرة والعائد المحتمل بشكل دقيق وتحسب النسبة صح قبل ما تدخل في الصفقة.

حقيقة عن سوق البورصة:

احنا بنتاجر على أساس الاحتمالات وممكن نغلط في توقعاتنا بنسبة كبيرة عادي جدا، فلازم تجهز نفسك عشان الظروف دي، وكمان تعدل محفظتك المالية عشان تتحملها.

أخيرا

  • أحب أقولك ان نسبة الربح للمخاطرة هي الحاجة الأساسية في التداول الناجح، وأغلب المتداولين اللي بيتقدموا بشكل كويس بيعتمدوا عليها عشان يختاروا الصفقات اللي هيكون فيها ربح ومخاطرة مناسبين، وبيحسبوا نسبة الربح المتوقع لنسبة المخاطرة، وبيقرروا بعدها يدخلوا على الصفقة دي ولا لأ، وياريت تحدد نسبة المخاطرة المقبولة بالنسبة ليك والربح المتوقع، ولو النسبة بتاعتهم 1 أو أقل، يبقى متدخلش على الصفقة حتى لو كنت متأكد إنها هتنجح.
  • متنساش تحدد أهم النقاط السعرية في الرسم البياني بتاعك، الدعوم والمقاومات ومناطق العرض والطلب ومناطق التغيير اللي بتظهر من خلال النماذج السعرية والموجات.
  • وأهم حاجة، متنساش تحدد نقاط الخروج من الصفقات ووقف الخسارة والأرباح قبل ما تفتح الصفقة.

مهمالتركيز على الخروج في التداول: السر لتحقيق الأرباح وتفادي الخسائر

في الخلاصة، لازم نفهم إن زيادة الأرباح واقفة على علاقتها بنسبة العائد على المخاطر في التداول، لو الناس بتحقق أرباح كبيرة من غير ما يخاطروا، بيكون ده مكسب من غير مجهود، يعني الفلوس دي ممكن تيجي وتروح بسرعة، لكن لو بتحقق أرباح كبيرة من خلال مخاطرة محسوبة ومدروسة، بيبقى ده ربح مستدام وفعال.

كل فيديو ومقال بينقلك لخطوة جديدة في رحلتك المهنية

تابعنا دايمًا ومتترددش تتواصل معانا لو عندك أي استفسار.

يالا بينا

باش محاسب هو المنتور اللي هيساعدك تتقدم في كاريرك، سواء كنت طالب أو محاسب جديد أو حتى محترف بتدور على تطوير مهاراتك.

الاتصال بنا

استفسارات عامة

01090162071

العلامة التجارية وجميع الحقوق محفوظة © 2024 | برمجة وتصميم elsayed ghibaish