ربحية السهم المخففة – تحليل جودة أرباح الشركة بالنسبة لكل سهم

ربحية السهم المخففة – تحليل جودة أرباح الشركة بالنسبة لكل سهم

ربحية السهم المخففة “Diluted Earnings Per Share” هو مؤشر مالي بيُستخدم للتحقق من جودة الربح للسهم بعد احتساب الأوراق المالية اللي ممكن توصلنا لزيادة عدد الأسهم المتداولة في المستقبل، حساب ربحية السهم المخففة مفيده لما يكون عند الشركة هيكل رأس مال معقد وفيه أوراق مالية قابلة للتحويل زي الأسهم الممتازة وخيارات الأسهم وشهادات الاستحقاق والسندات القابلة للتحويل.

بيساعد كمان في حساب وقياس ربحية الشركة على أساس كل سهم لأنه بياخد في الاعتبار التخفيف المحتمل للأسهم الحالية، وبالتالي فهو بيمثل نتيجة أو تأثير التخفيف على هيكل رأس مال الشركة.

الربحية المخففة بتعكس وجهة نظر دقيقة بخصوص جودة الأرباح، وكمان بتحكي قصة أعمال الشركة بصوت الأرقام.

بيتر لينش

إقرأ المزيد: تحليل ربحية السهم الأساسي EPS – تأثيره على أداء الأسهم واستثمارات المساهمين

أهم النقاط

  • ربحية السهم المخففة هي نسبة مالية بتقيّم جودة الربح للسهم في حالة إن الشركة عندها هيكل مالي معقد زي الأسهم اللي ممكن تتحوّل لأسهم عادية وزي الحصص المفضلة وكمان الخيارات بتاعة الشراء والبيع والحقوق المالية والسندات.
  • المفهوم ده بيقيّم ربحية الشركة بطريقة بتاخد في الاعتبار التخفيف في عدد الأسهم الموجودة، واللي بيأثر على هيكل المالية، وبتحسب الربحية بناءً على كل حق مالي.
  • باستخدام الفكرة دي، المستثمرين ممكن يقيّموا أداء الشركات بطريقة مقارنة بين شركات متشابهة في مجالات مختلفة، وده بيساعد في اتخاذ قرارات حكيمة في الاستثمارات، بناءًا على تقدير الدخل المتوقع، وفرص النمو في المستقبل وسعر السهم، المستثمرين بيقدروا يحددوا هل يستثمروا في الشركة دي ولا لأ.

شرح ربحية السهم المخففة (Diluted EPS)

ربحية السهم المخففة – تحليل جودة أرباح الشركة بالنسبة لكل سهم
شرح ربحية السهم المخففة (Diluted EPS)

“Diluted EPS” هو مقياس مالي بيساعد في حساب الأرباح المتاحة لكل سهم من الأسهم العادية للشركة بعد ما بتاخد في الاعتبار كل الأوراق المالية اللي ممكن تقلل قيمة السهم، زي السندات القابلة للتحويل وخيارات الشراء والبيع للأسهم وحقوق الشراء للأسهم اللي بتتحول لأسهم عادية، وبالتالي الهدف منه إنه يقيّم مستوى الربح للشركة.

في عملية حساب الـ”EPS المخفف”، اللي بيتم خصمه هو توزيع الأرباح على الأسهم المفضلة لإن أصحاب الأسهم المفضلة بيكون ليهم أولوية على أصحاب الأسهم العادية لما يتم توزيع الأرباح، والعدد المرجح للأسهم المخففة بياخد في اعتباره تأثير تخفيف القيمة على خيارات الشراء والبيع للأسهم والأوراق المالية الأخرى القابلة للتحويل.

عشان الهدف ده، لازم ناخد في اعتبارنا تأثير عملية التخفيف، ولما ندرس الموضوع بتفصيل أكتر، هيبقى واضح إن قيمة الـ”EPS المخفف” هتكون اقل من “ربحية السهم الأساسية”، عشان الـ”EPS الأساسي” بياخد بس في اعتباره الأسهم العادية الموجودة، والهدف من احتساب الأوراق المالية اللي ممكن تخفيف قيمتها في الحساب هو إيجاد تأثير تحويل الأوراق المالية في المستقبل على الربح لكل سهم من الشركة.

“ربحية السهم المخففة المعدلة” هو مقياس مستخدم بشكل شائع جدًا لحساب أرباح الشركة وأدائها على أساس لكل سهم، بيدي فكرة عن تأثير العملية مش بس على عمليات الشركة، ولكن كمان على المساهمين.

معادلة ربحية السهم المخففة

ربحية السهم المخففة – تحليل جودة أرباح الشركة بالنسبة لكل سهم
معادلة ربحية السهم المخففة

معادلة “EPS” المخففة = (صافي الدخل – توزيعات الأسهم الممتازة) / (المتوسط المرجح لعدد الأسهم القائمة + خيارات تحويل الأوراق المالية المخففة)

من معادلة ربحية السهم المخففة، ممكن تفهم إنك محتاج تشوف الميزانية العمومية كلها وقائمة الدخل لحساب الـ”EPS” المخفف.

خطوات حساب ربحية السهم المخففة

عشان تحسب ربحية السهم المخففة، ابدأ من الربح الأساسي للسهم وشيل تأثير الأوراق المالية المخففة اللي تم استخدامها في الفترة. الأوراق المالية المخففة هي اللي بتسبب تأثير سلبي، هنشيل التأثير ده بتعديل الفرق بين الربح وعدد الأسهم في معادلة ربحية السهم المخففة، وده هيتم بالطريقة دي:

  1. تحديد كل الأوراق المالية الممكن تخفيفها زي السند المحول، الخيارات، الأسهم الممتازة القابلة للتحويل وغيرها.
  2. حساب الربح الأساسي للسهم، بس التأثير الناتج عن الأوراق المالية الممكنة للتخفيف مش مشمول في الحساب.
  3. تحديد تأثير كل ورقة مالية ممكنة للتخفيف على الربح المخفف للسهم عشان تشوف إذا كانت تخفيفية ولا لا. ازاي؟ تحسب الربح المخفف المعدل لو حصل التحويل، لو الربح المخفف المعدل أكبر من الربح الأساسي للسهم، يبقى الورقة المالية تخفيفية.
  4. استبعاد كل الورق المالي التخفيفي من حساب الربح المخفف للسهم.
  5. استخدام الورق المالي الأساسي والتخفيفي عشان نحسب ربحية السهم المخففة.

مثال علي ربحية السهم المخففة

شركة “Good” عندها المعلومات التالية في نهاية العام 2017:

  • صافي الدخل: 450.000 دولار.
  • عدد الأسهم العادية المتداولة: 50،000
  • توزيعات أرباح الأسهم الممتازة: 50000 دولار.
  • خيارات الأسهم للموظفين غير الخاضعين: 5000
  • الأسهم الممتازة القابلة للتحويل: 23000
  • الديون القابلة للتحويل: 10000
  • سند الخزن: 2000

كل البيانات اللي فوق هنحطها في المعادلة عشان نحسب ربحية السهم المخففة.

  • العائد الأساسي للسهم = صافي الدخل / الأسهم المشتركة القائمة.
  • = 450،000 دولار / 50،000
  • = 9 دولارات لكل سهم.
  • معادلة ربحية السهم المخففة = (صافي الدخل – توزيعات الأسهم الممتازة) / (الأسهم العادية المتداولة + خيارات الأسهم للموظفين غير الخاضعين للتجربة + الأسهم الممتازة القابلة للتحويل + الديون القابلة للتحويل + السندات).
  • EPS المخففة = (450.000 دولار – 50000 دولار) / (50000 + 5000 + 23000 + 10000 + 2000)
  • = 400،000 دولار / 90،000
  • = 4.44 دولار لكل سهم.

تحليل ربحية السهم المخففة – شركة كولجيت

ده جدول أرباح كل سهم لشركة “كولجيت”:

ربحية السهم المخففة – تحليل جودة أرباح الشركة بالنسبة لكل سهم
  • هنحسب الربح الأساسي للسهم بطريقة بسيطة: بنقسم صافي الربح المتاح لأصحاب الأسهم العادية على المتوسط المرجح لعدد الأسهم العادية المتداولة خلال الفترة.
  • الربح المخفف للسهم: بنستخدم طريقة الأسهم الخزينة، عن طريق جمع المتوسط المرجح لعدد الأسهم العادية المتداولة مع التأثير التخفيفي للأسهم العادية المحتملة المتداولة خلال الفترة.
  • الأسهم العادية المحتملة للتخفيف: بتشمل خيارات الأسهم ووحدات الأسهم المقيدة.
  • الأوراق المالية المضادة للتخفيف: في 31 ديسمبر 2013 و 2012 و 2011، كان متوسط عدد خيارات الأسهم المضادة للتخفيف واللي مش مدرجة في حسابات الربح المخفف للسهم هو 1,785,032 و 3,504,608 و 3,063,536 على التوالي.
  • تعديل تقسيم الأسهم: بسبب تقسيم الأسهم في 2013، تم تعديل كل البيانات المرتبطة بالسهم وعدد الأسهم المتداولة من الخلف.

ايه فوائد ربحية السهم المخففة للمستثمرين؟

معادلة الـ “Diluted EPS” هي مقياس مفيد جدًا لكل مستثمر لإنها بتقدم معلومات إضافية عن الأرباح المحتملة للشركة وازاي المستثمرين بيتأثروا بسببها.

  • ربحية السهم المخففة مش مشهورة بين المستثمرين، عشان بتعتمد على تحليل افتراضي أو (What if)، بس مهمة للمحللين الماليين اللي عايزين يعرفوا ربحية السهم بشكل أوضح.
  • الفكرة الأساسية ورا حساب ربحية السهم المخففة إننا نفترض “لو” الأوراق المالية القابلة للتخفيف هتتحول لأسهم شركة.
  • لو هيكل رأس المال للشركة معقد وفيه خيارات أسهم وشهادات وديون وكده، بجانب الأسهم المتداولة، لازم نحسب ربحية السهم المخففة.
  • المحللين الماليين والمستثمرين اللي بيكونوا محافظين جدًا بتقييم ربحية الشركة، بيفترضوا إن كل الأوراق المالية القابلة للتخفيف زي خيارات الأسهم والشهادات والديون هتتحول لأسهم، وده هيخفض الربح الأساسي للسهم.
  • رغم إن فكرة إن كل الأوراق المالية هتتحول لأسهم بتكون وهمية، بس حساب ربحية السهم المخففة بيساعد المستثمر اللي ممكن يشوف كل جوانب هيكل رأس المال للشركة.
  • كمان بيسمح للمستثمرين وأصحاب الأسهم إنهم يقيموا المخاطر المتضمنة في عملية التخفيف، ويقيموا ازاي العوائد والأرباح المستقبلية على الأسهم والأوراق المالية ممكن تتأثر.
  • دي طريقة كويسة جدًا للمقارنة بين الشركات المتشابهة، المستثمرين بيقدروا يقارنوا شركات بملامح مماثلة في مجالات أو صناعات مختلفة ويقيموا أداءهم.
  • بتساعد في اتخاذ قرارات استثمارية حكيمة، واللي بتكون مهمة جدًا لكل مستثمر، بناءًا على تقديرهم لإمكانيات الشركة في تحقيق أرباح، والفرص المستقبلية للنمو وتقييم سعر السهم المستثمرين بيقدروا يحددوا هل يستثمروا في الشركة ولا لأ.

ربحية السهم المخففة مقابل ربحية السهم الأساسية

المفاهيم اللي فوق دي، طرق مختلفة لحساب الأرباح لكل سهم من أسهم الشركة، يلا نشوف الفروق بينهم:

  • معادلة ربحية السهم المخففة (Diluted EPS) بتاخد في اعتبارها كل الأوراق المالية اللي ممكن تقلل قيمة السهم في الشركة، أما ربحية السهم الأساسية (Basic EPS) بتاخد بس في اعتبارها الأسهم العادية اللي موجودة.
  • بيتم حساب الأولى عن طريق قسمة صافي الدخل بعد خصم أرباح الأسهم المفضلة على المتوسط المرجح للأسهم المخففة، وبيتم حساب التانية عن طريق قسمة بسط الأول على المتوسط المرجح للأسهم العادية.
  • الأولى هي أكتر قياس محافظ لربحية الشركة من التانية، أما التانية هي أكتر قياس مباشر.
  • الأولى بتاخد في اعتبارها تأثير تخفيف الأوراق المالية وأثرها على أصحاب الأسهم، والتانية مش بتعمل كده.
  • قيمة الـDiluted EPS بتكون أقل من قيمة الـBasic EPS.

لما يرتبط الأمر بالاستثمار في الأسهم، لازم ناخد الربحية المخففة كقاعدة أساسية لقياس أداء الشركة.

وارن بافيت

امتى لازم الكشف عن ربحية السهم الأساسية والمخففة؟

بالنسبة لكل فئة من أسهم حقوق الملكية اللي ليها حق منفصل في المشاركة في صافي ربح الفترة، لازم المنظمة تظهر ربحية السهم الأساسية والمخففة في وجه بيان الربح والخسارة.

هل ربحية السهم المخففة مقياس متوافق مع المعايير المحاسبية العامة؟

التدفق النقدي الحر وربحية السهم المخففة باستثناء عوامل معينة وإجمالي الدخل التشغيلي للقطاع مش مؤشرات أداء تتوافق مع المبادئ المحاسبية المقبولة عموما (GAAP) أو اللي بيتم حسابها وفقا للمبادئ التوجيهية.

هل ربحية السهم المخففة أفضل؟

ربحية السهم غير المخففة مش دقيقة زي ربحية السهم المخففة، وبما إن ربحية السهم المخففة بتاخد في الاعتبار تأثيرات كل مخففات الأسهم المحتملة، فهي أكتر فائدة للبحوث الأساسية، بيضمن إن ربحية السهم للمنظمة بتتوافق مع النمو المتوقع، عشان كدا هو أكتر أهمية لحساب السعر إلى الربحية.

مهم: فهم الفرق بين EPS الأساسية و EPS المخفف – تحليل تأثيرها على اتخاذ قرارات الاستثمار

ايه معنى ارتفاع ربحية السهم المخفف؟

ربحية السهم المخفف (Diluted EPS) المرتفعة عادة معناها إن الشركة بتحقق أرباح قوية وإن تخفيف قيمة الورق المالي اللي ممكن يكون مؤثر على العائدات المتاحة لمساهمين الأسهم العادية مش كبير، ده بيبقى إشارة إيجابية للمستثمرين.

كل فيديو ومقال بينقلك لخطوة جديدة في رحلتك المهنية

تابعنا دايمًا ومتترددش تتواصل معانا لو عندك أي استفسار.

يالا بينا

باش محاسب هو المنتور اللي هيساعدك تتقدم في كاريرك، سواء كنت طالب أو محاسب جديد أو حتى محترف بتدور على تطوير مهاراتك.

الاتصال بنا

استفسارات عامة

01090162071

العلامة التجارية وجميع الحقوق محفوظة © 2024 | برمجة وتصميم elsayed ghibaish