خريطة Fortune Global 500 مع تصور البيانات

خريطة Fortune Global 500 مع تصور البيانات

في الفترة الأخيرة نزلت من مجلة فورتشن قوائمهم الشهيرة لسنة 2017: فورتشن 500 وفورتشن جلوبال 500 حسب الدول، وعشان موجود عندنا أحدث بيانات لأفضل 500 شركة عالمية دلوقتي، فكرنا نعمل تحليل مع تصور للبيانات، أول حاجة هنحط كل الشركات دي في خريطة حرارية للعالم عشان نشوف أي دولة فيها أكتر شركات في فورتشن جلوبال 500 قائمة.

للي حابب يعرف الفرق بين القوائم: فورتشن جلوبال 500 بيجمع أكبر الشركات ف العالم، لكن فورتشن 500 بيتحصر في شركات أمريكا بس.

إقرأ المزيد: البيانات بتتكلم: إزاي تقرا قصة الشركة من الأرقام؟

خريطة Fortune Global 500

هي عبارة عن قائمة بتضم أكبر 500 شركة في العالم من حيث الإيرادات السنوية. الخريطة دي بتعتبر دليل مهم للشركات والمستثمرين، وبتبين القوة الاقتصادية والنجاح المالي للشركات المختلفة، الشركات اللي في القائمة دي بيشملها قطاعات مختلفة زي التكنولوجيا، والتجارة، والصناعة، والمصارف، وغيرها.

عدد شركات فورتشن 500 لكل دولة – تصور البيانات من خلال خريطة حرارية

الخريطة ديتا من Fortune Global 500 اتولدت أوتوماتيك من خلال World Heat Map Generator Template، الفكرة ممتازة إننا نشوف توزيع الأعمال في العالم كله في خريطة حرارية زي دي. في عقلنا بنشوف البيانات من منظور تاني وهي الإيرادات. لإن فيه شركات قليلة بتحقق إيرادات كبيرة، فحبينا نعمل خريطة حرارية تانية عشان نشوفها.

خريطة Fortune Global 500 مع تصور البيانات

توزيع إجمالي الإيرادات لشركات فورتشن 500 حسب الدولة

ده شكل توزيع الإيرادات لمختلف شركات Fortune Global 500 الموضحة علي خريطة العالم.

خريطة Fortune Global 500 مع تصور البيانات

شركات أوروبا في خريطة Fortune Global 500

عارفين الشركات الكبيرة من أمريكا والصين واليابان والهند وكندا وغيرها، بس على المستوى ده من الخريطة مش سهل نشوف التفاصيل، خصوصًا لدول أوروبا، خلينا نركز على أوروبا عشان نشوف الوضع بشكل أوضح في خريطة حرارية جديدة:

خريطة Fortune Global 500 مع تصور البيانات

التصور ده اتولد تلقائي من خلال نموذج مولد خريطة حرارية أوروبا.

الإيرادات ممتازة، بس ماشوفناش الأرباح؟

في الأصل فورتشن بترتب الشركات حسب إيراداتهم، بس المهم الشركات تكون بتكسب وبتحقق أرباح، لما شفنا الأرباح، لقينا حاجات كويسة منها:

  • إن 42 شركة في القايمة خسرت فلوس في السنة (تقريبًا 10%).
  • بعض الشركات بتحقق أرباح كبيرة، وعلى الرغم من إنهم مش بيتفوقوا في الترتيب بالإيرادات، إلا إنهم بيقدروا يتنافسوا مع أكبر الشركات.
  • منهم مثلا شركة National Grid من بريطانيا (رقم 491 في الترتيب) حققت أرباح متقاربة مع شركة State Grid من الصين (رقم 2 في الترتيب)، علي الرغم من إن إيراداتها 1/14 من إيرادات State Grid!

–> نسبة الأرباح / الإيرادات المتوسطة لـ 500 شركة هي 5.5%، وفي الجدول هنا أعلى 15 شركة لما ترتبها حسب الأرباح:

خريطة Fortune Global 500 مع تصور البيانات

مهم: تحليل عوامل ترتيب شركات فورتشن 500: العوائد على المقياس

الخلاصة

الخريطة دي بتبين أكبر 500 شركة في العالم وقوتها المالية، يعني أكبر شركات الدنيا بتتمثل فيها، المهم البيانات اللي في الخريطة بتفيدنا نشوف نجاح الشركات وترتيبها، وكمان بتدينا فكرة عن التركيز الاقتصادي والصناعي للبلاد في العالم.

الخريطة بتعتبر مرجع مهم لينا وبتساعدنا نتابع أخبار الشركات ونتعرف على أكبر اللاعبين في ساحة الأعمال العالمية، فلازم نستفيد من المعلومات دي ونطلع بحكم منها ونحاول نستفيد من تجارب الشركات الكبيرة ونتعلم منها، عشان كده لازم نبقى على تواصل مع البيانات ونفهمها صح عشان نكون في المقدمة ونحقق الحاجة اللي بنسعي ليها.

كل فيديو ومقال بينقلك لخطوة جديدة في رحلتك المهنية

تابعنا دايمًا ومتترددش تتواصل معانا لو عندك أي استفسار.

يالا بينا

باش محاسب هو المنتور اللي هيساعدك تتقدم في كاريرك، سواء كنت طالب أو محاسب جديد أو حتى محترف بتدور على تطوير مهاراتك.

الاتصال بنا

استفسارات عامة

01090162071

العلامة التجارية وجميع الحقوق محفوظة © 2024 | برمجة وتصميم elsayed ghibaish