تحليل عوامل ترتيب شركات فورتشن 500: العوائد على المقياس

تحليل عوامل ترتيب شركات فورتشن 500 العوائد على المقياس

العوامل اللي بتأثر على ترتيب الشركات في قايمة فورتشن 500 هي عوامل العوائد على المقياس، من ناحية المفاهيم، زيادة العوائد على المقياس معناها إنك لو صرفت دولار، هتجيب أكتر من دولار عوائد، العوائد الناقصة على المقياس معناها إنك هتجيب أقل من دولار واحد عوائد، العوائد الثابتة على المقياس معناها إنك لو أنفقت دولار، هتجيب دولار واحد عوائد، في عامل رابع الإقتصاديين مش بيحبوا يتكلموا عنه: العوائد السالبة على المقياس، ده لو صرفت دولار، هتخسر فلوس، فلما العوائد بتنقص على المقياس، العوائد بتوصل صفر، وبعدين العوائد الناقصة بتاخد منك فلوس أكتر من اللي دفعتها.

إقرأ المزيد: أنظمة التداول الفعالة: أساليب تحسين أدائك في السوق المالية

توضيح بسيط عن جداول فورتشن 500:

الجدول اللي هنا هو آخر جدول في سنة 2017/2018، بيدي العوائد على المقياس للشركات اللي في قايمة فورتشن 500، بإستخدام أحدث قيم للتوظيف، الجدول فيه عمود للعمالة، والإيرادات، والأرباح، والأصول لفترة سنتين ورا بعض.

تحليل عوامل ترتيب شركات فورتشن 500: العوائد على المقياس

المعلومات اللي موجودة عن رأس المال والعمل بتمثل الفلوس اللي الشركات بتصرفها على الموظفين والمعدات، مش بتتنشر أرقام بتكلفة المعدات ولا الأجور، لأنها صعبة جدًا تتحسب لكل شركة لوحدها، عشان كده بيتم استخدام المعلومات الموجودة بدل منها، عدد الموظفين بيتم حسابه في نهاية السنة، في الحديث الاقتصادي فيه دخل واحد للتدفق، وفيه 3 متغيرات للأسهم هما العمل، الربح، والأصول.

الأرقام دي بتتحط في جداول لكل شركة في سنتين متتاليين في كتب Fortune 500 و Fortune 1000.

التغيير في الترتيب

زي ما احنا شايفين، الشركات اللي في القايمة الأولى للـ 500 شركة اتغيرت عن السنة اللي فاتت. واحدة من الشركات اللي اتضافت ومثيرة للاهتمام اسمها Leidos Holdings، مكنتش سامع عنها قبل كده.

تحليل عوامل ترتيب شركات فورتشن 500: العوائد على المقياس

كمان شركة Assurant كانت في الصدارة ومبقتش دلوقتي موجودة في الصدارة.

تحليل عوامل ترتيب شركات فورتشن 500: العوائد على المقياس

هما بالغوا في فصل عدد من الموظفين اللي كانوا بيشتغلوا بشكل كويس، في نفس الوقت زودوا رأس المال اللي مش بيشتغل بكفاءة، دا بيوضح إن الوضع في المجموعة دي اللي بيجيبوا عوائد عالية بالنسبة لمقدار الإنفاق، مش ثابت.

في الجدول ده، الأعمدة الأخيرة التلاتة بتبين العوائد اللي الشركة بتحققها من الإنفاق على رأس المال، والعوائد اللي الشركة بتحققها من الإنفاق على العمل، وكمان العوائد الإجمالية اللي الشركة بتحققها.

تحليل عوامل ترتيب شركات فورتشن 500: العوائد على المقياس

لو شوفت الأعمدة دي كويس، هتلاقي إن كتير من الشركات بتكون عندها أرقام سالبة في واحد من الأعمدة الموجودة.

تحليل عوامل ترتيب شركات فورتشن 500: العوائد على المقياس

اللي بيحصل إن الشركات دي بتكون مش بتستخدم رأس المال أو مش بتشتغل بطريقة فعالة خالص، لو الأرقام دي بين صفر وواحد، يبقى استخدام الشركة للموارد دي غير كفؤ بشكل نسبي، لكن لو كانت الأرقام سالبة في كل الأعمدة دي، ده بيبقى زي النظام السوفيتي، ودي بيأدي للانهيار الكلي والسريع، ولو كانت النتيجة بين صفر وواحد، فالشركة بتكون بتتجاهل النمو وكل اللي هي بتعمله هو انها تفضل عايشة بس.

الشركات اللي نتيجتها أكبر من واحد بيكون كويس الاستثمار فيها، بس في شرط: لو الشركات دي بتعاني من أرقام سالبة كبيرة في العمل أو رأس المال، فإن أدائها بيكون عشوائي وغير مستقر، وساعتها هي تستحق الاستثمار، وفي حال كان سعر السهم منخفض ممكن ساعتها أداء الشركة يتحسن بشكل كبير في السنة الجاية!

مهمدروس ونصائح مالية من كتاب الأب الغني والأب الفقير

الخلاصة

عمومًا جداول شركات Fortune 500 كويسة جدًا لتصفية الشركات اللي مش بتستحق الاستثمار فيها لو النتيجة أقل من واحد، واختيار الشركات اللي تستحق الاستثمار فيها لو النتيجة أكبر من واحد، بعد البحث الإضافي، وزي ما قالولي ناس كتير، على أقل تقدير أنا ممكن أتجنب الأسهم الفاشلة اللي بيحاولوا الوسطاء يبيعوها ليا!

الكاتب تيم والشو وهو خبير اقتصادي مؤهل، بيدينا نصايح كويسة عن الاستثمار الرابح في أسهم الشركات، وكاتب كتب كتير زي كتاب “الإيجارات الاقتصادية” و “الأرباح الخفية: كيفية تحديد الشركات الآمنة للاستثمار فيها” و كتاب “عوائد متزايدة على المقياس“.

كل فيديو ومقال بينقلك لخطوة جديدة في رحلتك المهنية

تابعنا دايمًا ومتترددش تتواصل معانا لو عندك أي استفسار.

يالا بينا

باش محاسب هو المنتور اللي هيساعدك تتقدم في كاريرك، سواء كنت طالب أو محاسب جديد أو حتى محترف بتدور على تطوير مهاراتك.

الاتصال بنا

استفسارات عامة

01090162071

العلامة التجارية وجميع الحقوق محفوظة © 2024 | برمجة وتصميم elsayed ghibaish