تحليل الشموع الإبتلاعية في التداول: خصائص وأسرار

تحليل الشموع الإبتلاعية في التداول خصائص وأسرار

الشمعة الإبتلاعية (Engulfing candlestick)، هي واحدة من أهم الشموع اليابانية المُستخدمة في تداول الفوركس والبورصة، وهي بتظهر على الرسوم البيانية بشكل متكرر وبتدل على إن الاتجاه هيبتدى يتغير، يعني لو السوق كان في اتجاه صاعد، وجت شمعة إبتلاعية على الرسم البياني، دي بيدل على إن البائعين هما اللي هيبدأوا يسيطروا على السوق، والاتجاه هيتغير والاسعار هتبدأ تنزل، هنتكلم أكتر عن تحليل الشموع الإبتلاعية في التداول خلال سطورنا الجاية.

إقرأ المزيدأفضل الحيل والتكتيكات لتحديد وقف الخسارة

أنواع الشمعة الإبتلاعية

الشمعة دي بتتكون من نوعين:

  • شمعة الابتلاع الشرائية (Bullish engulfing)، واللي بتبان لما السعر بينزل وبعدين يصعد تاني.
  • شمعة الابتلاع البيعية (Bearish engulfing)، واللي بتبان لما السعر بيطلع وبعدين ينزل تاني.

خصائص وأسرار الشموع الإبتلاعية

الشموع الابتلاعية الشرائية والبيعية، دول شموع يابانية مشهورة أوي في الرسوم البيانية، وبيتصنفوا إنهم شموع “انعكاسية“، يعني بيظهروا في آخر الاتجاه عشان يبينوا إن الاتجاه هيتغير، مثلا شمعة الابتلاع الشرائية ممكن تظهر في آخر اتجاه نزول، وتبتلع الشموع الهابطة، وبكده الاتجاه بيتغير ويصعد، والعكس صح شمعة الابتلاع البيعية بتظهر في نهاية اتجاه صاعد، وبتبتلع الشموع الصاعدة وبيتغير الاتجاه وينزل.

الشموع الابتلاعية دي من ضمن أنواع الـ Price Action “حركة السعر“، وهي طريقة تداول مشهورة ومنتشرة، بيستخدم فيها المتداول قراءة السعر ونماذج الشموع اليابانية، وممكن مش نستخدم المؤشرات الفنية فيه، بالعكس فيه استراتيجيات تداول بتعتمد على نماذج الشموع بشكل كامل أو جزء منها، وخاصة نموذج الشموع الابتلاعية اللي بنتكلم عنه النهاردة.

شمعة الابتلاع الشرائية (Bullish engulfing)

زي ما بيكون واضح قدامك في الرسم البياني، بيكون في عدد من الشموع اللي نازلة واللي بيدلوا على اتجاه هبوط، وبعدين بتيجي الشمعة الابتلاعية الكبيرة اللي بتغير الاتجاه وبتعكسه، وده ممكن يبان فيه تحول من الهبوط للصعود بعد ما ظهرت شمعة الابتلاع الشرائية.

شمعة الابتلاع البيعية (Bearish engulfing)

في الرسم البياني بيكون واضح ان إتجاه السهم اللي فوق صاعد، بعدين بيتعرف عليه عدد من الشموع اللي صاعدة في الرسم البياني، بعدين بتيجي شمعة الإبتلاع البيعية الكبيرة، ويبقى الاتجاه متغير والسهم ينزل، الحركة دي بتكون واضحة في الشمعة الأخيرة اللي نزلت بعد شمعة الإبتلاع.

هل ممكن التداول بالشموع الابتلاعية بس؟

مفيش تحليل فني مضمون دايما، والأحسن مش نستخدم نوع واحد بس من التحليل الفني، الشموع الابتلاعية هي واحدة من النماذج الشائعة في التداول، بس مينفعش نستخدمها بس ونتغاضى عن التحليل الفني والإخباري، فمش دايما هنقدر نضمن مصداقية الشمعة الابتلاعية في وقت ظهورها، بس لو شوفنا مناطق الدعم والمقاومة وحددنا اتجاه السوق أو الترند، هيبقى عندنا وضوح أكتر في مصداقية الشمعة الابتلاعية.

مهمالتركيز على الخروج في التداول وتحقيق الأرباح

أخيرًا، الشموع الابتلاعية هي نماذج شموع يابانية مهمة جدا في التنبؤ بالاتجاه الجديد للسعر والانعكاس المحتمل، بس كمان لازم تاخد بالك انه مينفعش نستخدمها لوحدها ونتجاهل التحليل الفني والإخباري كمان.

كل فيديو ومقال بينقلك لخطوة جديدة في رحلتك المهنية

تابعنا دايمًا ومتترددش تتواصل معانا لو عندك أي استفسار.

يالا بينا

باش محاسب هو المنتور اللي هيساعدك تتقدم في كاريرك، سواء كنت طالب أو محاسب جديد أو حتى محترف بتدور على تطوير مهاراتك.

الاتصال بنا

استفسارات عامة

01090162071

العلامة التجارية وجميع الحقوق محفوظة © 2024 | برمجة وتصميم elsayed ghibaish