تحليل السوق وأساسيات البيع والشراء في عالم التداول

تحليل السوق وأساسيات البيع والشراء في عالم التداول

البيع والشراء في عالم التداول هما الأساس اللي بيبدأ بيه المستثمر في سوق المال، وإنك تشتري أو تبيع بناءًا على توقعاتك لحركة الأسعار، الأساسيات دي لازم تكون مفهومة كويس عشان تقدر تحقق نجاح في التداول، وتتفادى الخساير اللي ممكن تحصل، أساسيات البيع والشراء بتشمل فهم الأسهم وكيفية تقييمها، وكيفية تحديد الوقت المثالي للشراء والبيع، لازم تفهم إن تداول الأسهم فيه مخاطر، وانه محتاج الصبر والتحليل الدقيق للسوق.

التداول زي الحرب، لازم تفكيرك يكون ذكي وتعرف تتعامل مع السوق، واللي بيفوز فيها هو اللي بيحترم السوق وبيعرف ازاي يحركه لصالحه.

جيم كرامر

إقرأ المزيد: تحليل أسباب الخسارة في التداول باستخدام أنظمة التداول

ايه هي أطراف سوق المال؟

مفيش سوق من غير طرفين رئيسيين:

  • الطرف الأول المشترين اللي بيتوقعوا إن قيمة الحاجة اللي هيشتروها هتزيد في القيمة، ودول اللي بنسميهم بـ”المتفائلين أو المتداولين على الصعود”.
  • الطرف التاني البياعين اللي بيتوقعوا إن قيمة الحاجة هتنزل، ودول اللي أسمهم بـ”المتداولين على النزول”.

لما تحب تجيب عربية، بتدور عن أرخص سعر بالنسبة للنوع اللي عاوزه، ولو كان الناس اللي بيشتروا النوع ده قليلين، ممكن تلاقي عرض حلو وتعمل صفقة كويسة، بس لو كنت عاوز تجيب عربية نادرة ومرغوبة، ممكن تضطر تدفع سعر عالي للبايع، بالنسبة للسوق المالي، بيتأثر سعر الأصل بتوازن العرض والطلب من المشترين والبياعين، لو كان عدد المشترين أكبر من البياعين، سعر الأصل هيزيد، ولو كان عدد البياعين أكبر من المشترين، سعر الأصل هينزل.

سعر الشراء والبيع

لما تشوف سعر أي حاجة مالية، هتلاقي سعرين مش سعر واحد:

  • السعر اللي هتشتري بيه، وهو اللي هتدفعه فعلا.
  • السعر اللي هتبيع بيه، وهو اللي هتاخده فعلا.

السعر ده بيتعرف كمان بـ”سعر العرض” أو “سعر الطلب”.

ليه بيكون فيه سعر البيع وسعر الشراء في التداول؟

تحليل السوق وأساسيات البيع والشراء في عالم التداول
ليه بيكون فيه سعر البيع وسعر الشراء في التداول؟

بسبب ان اللي بيبيع واللي بيشتري مش عارفين يتفقوا على قيمة معينة للحاجة أو الأصل اللي بيتداولوا عليه.

  • سعر الشراء هو اللي بيدفعه المشتري وأعلى سعر ممكن يتدفع.
  • سعر البيع هو اللي بيقبضه البايع وأقل سعر ممكن يتباع بيه.

والفرق بين السعرين بيسموه “هامش الشراء أو هامش البيع”، وده غالبًا بيشمل كمان عمولة الوسيط اللي بيعمل التداول ده، الوسيط بيحدد سعر قليل أوي عن سعر الشراء أو سعر عالي أوي عن سعر البيع وبياخد الفرق عشان يغطي نفقاته.

معنى الفوارق بالنسبة للمتداولين؟

لو انا مثلا متداول وعاوز اشتري وابيع بأقل هامش ممكن، يعني ابيع واشتري وسعر البيع والشراء متقارب. دلوقتي هنشوف السبب اللي وراء ده.

مثلا لو انت اشتريت أصل بسعر 1.2873 جنيه، ولو عاوز تبيعه تانى في نفس اللحظة، هتبيعه بسعر 1.2872 بس، يعني لازم السوق يزيد بنقطة واحدة (الهامش) عشان تقدر تسترد اللى دفعته، لو السعر اللى اشتريت بيه زاد عن السعر اللى بيتباع بيه، يبقى هتكسب، وفي المثال ده السعر اللى بيتباع بيه زاد من 1.2872 لـ 1.2875 (3 نقاط)، يعني هتكسب على الصفقة بناءً على تحرك نقطتين.

لما الفرق بين سعر الشراء وسعر البيع يصغر، هيزيد احتمالية إنك تكسب فلوس بسرعة لو السوق زاد لصالحك.

ايه اللي ممكن يأثر على الفوارق؟

السهولة اللي بيتعامل بيها الأصل في السوق، هي اللي بتحدد الفرق بين سعر البيع والشراء، يعني كل ما كان حجم التداولات الحالية للأصل كبير، كل ما كان الفارق بين البيع والشراء أقل، والسبب إنه لما يكون فيه ناس كتير عاوزة تشتري وتبيع، السوق بيبقى حركته كبيرة وبيتكون فيه أسعار كتير للشراء والبيع، ده بيخلي الفرق بين سعر البيع والشراء يكون أصغر.

بس كمان الرسوم اللي بياخدها الوسطاء بيأثر على الفرق ده، عشان لو السوق مش فيه سيولة ومفيش حد عاوز يشتري ويبيع، الوسطاء بياخدوا رسوم أعلى عشان يتعوضوا عن الوقت اللي هما بيستنوا فيه حد يشتري أو يبيع.

الأسعار في سوق العملات أو الفوركس

في الأسواق اللي بتشتغل بطريقة تانية زي سوق الفوركس، ممكن تلاقي أسعار بيع وشراء لأي منتج في أي وقت ومش محتاج تتعامل مع سوق مركزي، وممكن تشوف الكلام ده في مكاتب الصرافة اللي بتبيعلك فلوس لما تسافر بره البلد، اللي بتديك أسعار مختلفة من مكتب للتاني.

في حالة تداول زوج الـ GBP/USD مثلا، ممكن تدور في وسطاء الصرف المختلفة عشان تلاقي أحسن تسعير للزوج ده، ده في المقابل مختلف عن تداول الأسهم في السوق اللي بتحتفظ بقيمتها المنتظمة، والفرق الوحيد في التكلفة بيكون هو رسوم السمسار.

مهمفهم نظرية موجات إليوت: السر وراء حركة الأسعار في البورصة

في الاخر

تحليل السوق وأساسيات البيع والشراء في عالم التداول هي حاجات مهمة لأي حد يحب يدخل المجال ده، ولازم تتعلم الأساسيات وتفهم النظرية، وبعدين تجرب وتتعلم من الأخطاء وتحسّن من نفسك، بس الأهم من كده، إنك تكون دايمًا على استعداد لتحديث معلوماتك وتطوير مهاراتك عشان تبقي متداول ناجح وتحقّق أهدافك.

كل فيديو ومقال بينقلك لخطوة جديدة في رحلتك المهنية

تابعنا دايمًا ومتترددش تتواصل معانا لو عندك أي استفسار.

يالا بينا

باش محاسب هو المنتور اللي هيساعدك تتقدم في كاريرك، سواء كنت طالب أو محاسب جديد أو حتى محترف بتدور على تطوير مهاراتك.

الاتصال بنا

استفسارات عامة

01090162071

العلامة التجارية وجميع الحقوق محفوظة © 2024 | برمجة وتصميم elsayed ghibaish