تحليل البيانات باستخدام إكسل

تحليل البيانات باستخدام إكسل

إكسل هو برنامج حياتي وكلنا عارفين ده، لانه بيعتبر واحد من أكتر الأدوات اللي بتفيدنا في الحياة، بس إيه اللي بيخليه مفيد كده؟ المجموعة الواسعة من الوظايف اللي بيقدمها هي اللي بتخليه مفيد كده، بعض الناس بيستخدموا إكسل وبيفكروا إنه بس جدول بسيط مخصص للحسابات، خلي بالك بردو ان إكسل مش بس للحسابات وتدوين السجلات، لأنه بيُستخدم كتير في تحليل البيانات، وبيضم وظايف متنوعة ومفيدة بتسّهل إجراءات تحليل البيانات.

إكسل هو الأداة اللي بتخلي البيانات مادة قابلة للفهم، والتحليل هو العقل اللي بيقولك الحكاية اللي وراها.

ستيفن ماكونيل

إقرأ المزيد: طريقة تسوية البيانات في الاكسل

فوائد تحليل البيانات باستخدام Excel

إكسل بيتيح لينا نحلل البيانات بسهولة زي ما بنعمل في الحسابات، الحاجة اللي بتخلي إكسل أداة قوية لتحليل البيانات إنه بيقدم مزايا كتير مش موجودة في برامج تانية، ودي بعض المميزات بتاعت إكسل في حال كنت عايز تحلل بيانات:

1- الموثوقية

إكسل برنامج مشهور وناس كتير بيعرفوه وبيثقوا فيه، وده بيديله أولوية عن غيره من البرامج، والناس بيحبوا يستخدموا حاجة مش لازم يثبتوها أو يعملوا ليها أي اعدادات، بيستخدموها على طول.

2- الكفاءة

تحليل البيانات بيبقى صعب فعلا، وإنضمام حاجة جديدة ليها هيزود الصعوبة، فإستخدام حاجة انت بتعرفها بيكون أسهل وأسرع.

3- ميزات متقدمة

بجانب سهولة الاستخدام، إكسل فيه ميزات بتخليك قادر تخصص مستنداتك، ممكن تستخدم الصفوف والأعمدة الأساسية بسهولة، أو تحليل البيانات أكتر باستخدام ميزات تانية زي الجداول الدورية، وبالنسبة للتصور، فإنه بعيد عنك بضغطة واحدة باستخدام الرسوم البيانية والخرائط.

ازاي تحلل البيانات في إكسل بطريقة مفصلة؟

على الرغم إن زرار التحليل السريع في إكسل بيسمحلك بتحليل البيانات بسرعة من خلال عمل أنواع مختلفة من الرسوم البيانية، إلا إن التحليل ممكن يتعمل بطريقة مُفصّلة أكتر، وده من خلال استخدام دوال معينة في إكسل، زي إضافة Analysis Toolpak اللي بتقدملك دوال أكتر.

تعالي بقي نتكلم عن كل دالة لوحدها ونشوف ازاي نقدر نستخدمها بأمثله.

الفرز، الفلترة، والتنسيق الشرطي

الفرز بيساعدك تنظم حاجاتك بسهولة وتعرف تلاقي اللي انت عايزه، الفلترة بنستخدمها عشان نعرض بس الحاجات اللي تنطبق على شروطك، التنسيق الشرطي بيساعدك تحدد خلايا بألوان مختلفة بناء على قيمتها، وممكن تستخدم حسابات عشان تحدد الخلايا اللي محتاجه تنسيق خاص.

هنا القوايم بتتفرز على أساس فئات محددة.

الرسوم البيانية

الرسوم البيانية في Excel بتساعدك ترسم بياناتك بصورة مرئية، بتيجي بأنواع مختلفة زي الرسوم الشريطية، الأعمدة، الدائرية، الخطية، الكثافة، الدونات، النقطية، الثلاثية الأبعاد، أو رسوم الرادار. وبناءًا على نوع البيانات بتاعتك، تقدر تختار النوع اللي يناسبك وتبدأ ترسم البيانات على ورقة العمل.

الجداول المحورية

واحدة من أقوى مميزات Excel بتبقى بالتأكيد الجداول المحورية، الجدول المحوري بيكّون بيانات إحصائية وممكن يشمل مجموعات ومتوسطات. الجدول المحوري بيدي نظرة شاملة وتفصيلية للبيانات، الأداة دي بتسمح للمستخدمين بعمل حاجات زي تحويل الأعمدة لصفوف والصفوف لأعمدة، أو التجميع حسب أي حقل بيانات.

على ورقة العمل تقدر تضيف جدول محوري بالضغط على خلية داخل مجموعة البيانات، وبعدين اضغط على “الجدول المحوري”، وExcel بيختار البيانات تلقائي، بس مش لازم تكون بتكتب صيغ رياضية معقدة أو تبدأ من جديد عشان تنظم البيانات بطريقة مختلفة.

تحليل الاحتمالات

التحليل ده بنستخدمه لمختلف السيناريوهات كإجابة لأسئلة زي “ماذا لو”، بيشمل احتمالات فرضية وممكن يكون مفيد في حالات معينة، وفي طرق مختلفة لإعداد واستخدام تحليل الاحتمالات زي: جداول البيانات، وتحديد الهدف، ومدير السيناريو.

محلل الحلول

هو برنامج إضافي في Excel ممكن نستخدمه لتحليل الاحتمالات. المحلل بيعدل قيم خلايا المتغيرات القرارية وبيحدد القيمة القصوى أو الصغرى لخلية واحدة من خلال تغيير خلايا تانية.

حزمة أدوات التحليل

الحزمة دي بتكون برنامج إضافي بيعمل رسومات بيانية لبياناتك الإحصائية الحالية، لو عايز تستخدم Excel بشكل أكتر تحليلي بدل ما تستخدمه بس لتخزين البيانات، فالحزمة دي معمولة عشانك. بتُستخدم بشكل أساسي لعمل اختبارات t، اختبارات الـ chi-square، والارتباطات الإحصائية.

حزمة أدوات التحليل بتقدم بعض الأدوات المفيدة لتحليلك، لو مش قدرت تلاقي الأدوات دي في مجموعة التحليل في علامة تبويب البيانات، ساعتها لازم تحمل برنامج إضافي لحزمة أدوات التحليل.

  • الإحصائيات الوصفية في Excel: هي الخيار الأبسط اللي بيعمل تقرير للإحصائيات الأحادية للبيانات في المدى المحدد، بتساعد إنك تعرف المتوسط والوسيط والتباين والانحراف المعياري.
  • ANOVA في Excel: بتوفر أنواع مختلفة من تحليل الاختلافات بين العينات، الفكرة الأساسية من أداة ANOVA هي إنها تعرفك بوجود علاقة بين مجموعات البيانات، وموجود إصدارات “عامل واحد” و “عاملين” من ANOVA. الإصدار الأول بنستخدمه للتحليل البسيط لمتغير معتمد ومتغير مستقل واحد، في حين إن أدوات العاملين بنستخدمها لتحليل اتنين من المتغيرات المستقلة.
  • الارتباط في إكسل: بيُستخدم لقياس طريقة ارتباط مجموعات البيانات ببعضها، استخدام أدوات الارتباط في Excel بسيطة جدًا، كل اللي محتاجه هو اختيار زرار “تحليل البيانات”، وبعدين افتح نافذة أدوات التحليل وحدد الارتباط.

هل ممكن اكسل يتعامل مع البيانات الكبيرة؟

تحليل البيانات باستخدام إكسل
هل ممكن اكسل يتعامل مع البيانات الكبيرة؟

لو الموضوع عن التحليل البياني، فالبيانات الكبيرة دايمًا لازم تاخدها بعين الاعتبار، ممكن جملة بسيطة تتحول فجأة لمجموعة من الملايين من البيانات. Excel بيشتغل بكفاءة عالية جدًا وبيقدم مجموعة واسعة من الوظايف، بس هل فعلا يقدر يتعامل مع البيانات الكبيرة؟ علي الرغم من أدائه الممتاز والوظايف الواسعة.

Excel بيعاني من بعض القيود، وواحدة من القيود دي هو حجم البيانات المحدود. في حدود صف ورا صف الحد الأقصى بيوصل لـ مليون صف لكل ورقة عمل، والتعامل مع بيانات فوق الحد ده ممكن يأدي لبطء أداء Excel أو حتى اقفاله، بس في حلول للمشكلة دي زي Power Pivot، وكمان Tableau و Redshift.

Power Pivot

بالمعنى البسيط، Power Pivot هو حل لاستخدام جداول المحورية على مجموعات بيانات ضخمة، والقدرة على التعامل مع مئات الملايين من صفوف البيانات. لما تكون البيانات جاية من اكتر من مصدر، بيساعدك Power Pivot على استيراد البيانات لمصدر واحد بدل من أوراق العمل الكتيرة.

Power Pivot هو أداة إضافية مجانية في Excel. ممكن تبدأ تستخدمها من خلال إضافتها للشريط الرئيسي في Excel، وبعدين الخطوة اللي بعد كده هي اختيار مصدر البيانات اللي عايز تعمل استيراده منه. هتروح لعلامة التبويب Power Pivot في الشريط الرئيسي، وبعدين حدد إدارة البيانات وأخيرًا هتطلعلك البيانات الخارجية. الاستيراد ممكن ياخد شوية وقت لما يكون حجم البيانات كبير. لما تخلص ممكن تشوف البيانات في نافذة Power Pivot الرئيسية.

Tableau

Tableau هي أداة تحليل وبرنامج جداول بيانات تقدر تربطها بـ Excel وتحلل البيانات بشكل أسرع وأبسط. بغض النظر عن حجم البيانات اللي بتتعامل معاها، تابلو بتقدملك حلول لترتيب البيانات بأسهل طريقة ممكنة.

Redshift

Amazon Redshift أداة مستودع بيانات بتقدر تستخدمها لتحليل بيانات Excel، فيه إضافة لـ Excel بتقدر تستخدمها عشان تربط اكسل بـ Amazon Redshift وتستخدم البيانات المتخزنة فيه، يعني مش هتحتاج تشيل هم التعامل مع البيانات الكبيرة.

وظايف تحليل البيانات في Excel اللي لازم تعرفها

المشكلة المعروفة في Excel إنه بتضيع وانت بتدور على الوظيفة الصح، فحبينا نعرضلك الوظايف الأساسية اللي لازم تعرفها في Excel.

1- VLOOKUP

واحدة من أكتر الوظايف اللي بيستخدموها في Excel. بتسمحلك تدور على معلومات محددة في البيانات وتجيبلك القيمة المناسبة.

الصيغة بتاعتها:

=VLOOKUP(lookup_value,table_array,col_index_num, [range_lookup]).

2- CONCATENATE

دي أداة قوية لتحليل البيانات وسهلة التعلم. بتكون مفيدة جدًا لو عايز تدمج بيانات من خلايا كتيرة في خلية واحدة، مهما كان نوع البيانات دي (نص، أرقام، أو تاريخ)، ممكن تجمعها في خلية واحدة، بين الاقواس هتضيف الخلايا المحددة اللي أنت عايز تدمجها.

الصيغة:

=CONCATENATE(selected cells you want to combine)

3- LEN

دي الوظيفة اللي بتديك طول الخلية، بتعرف كام عدد الحروف في الخلية. الأرقام والمسافات والحروف الخاصة كلها بيتم اعتبارها كحروف.

الصيغة:

=LEN(selected cell)

4- COUNTA

بتحدد الفراغات في البيانات. بتقولك لو الخلية فاضية أو فيها بيانات، عشان كدة مش لازم ترتب البيانات تاني.

الصيغة بتاعتها:

=COUNTA(selected cell)

5- LOWER, UPPER and PROPER

دول 3 وظايف بتغير النص لحالة صغيرة، كبيرة، أو حالة جملة على التوالي.

الصيغة:

=Upper(Text)/ Lower(Text) / Proper(Text)

6- MINIFS/MAXIFS

أما دول وظيفتين بتدور على أقل/أعلى قيمة وبتقارنها بالشروط اللي بتدخلها.

الصيغة بتاعتها:

=MINIFS: MINIFS(min_range, criteria_range1, criteria1,…)

=MAXIFS: MAXIFS(max_range, criteria_range1, criteria1,…)

7- AVERAGEIFS

ده بيساعدك تحسب متوسط البيانات بناءًا على شروط محددة، وحتى لو كانت الشروط ومجموعة القيم المطلوب حسابها مختلفة، الوظيفة دي بتحتاج إن كل من المجموعة المطلوب حساب متوسطها والشروط تكون في نفس المجموعة.

=AVERAGEIF(select cell, criteria,[average_range])

8- COUNTIFS

ده بنستخدمه لعدد مرات البيانات اللي بتحقق شروط معينة. ممكن تضيف عدد لا نهائي من الشروط في الوظيفة دي.

=COUNTIFS(range,criteria)

9- SUMPRODUCT

بيديك مجموع الحاصل من ضرب مجموعات أو مصفوفات مع بعض، وبيفيد لحساب عوائد المتوسطة أو نقاط السعر.

=SUMPRODUCT(range1,range2)/select cell

10- FIND/SEARCH

ده بنستخدمه لعزل نصوص محددة ضمن مجموعة بيانات، الوظيفة “FIND” بتتعرف بس على التطابق الحساس لحالة الأحرف، لكن الوظيفة “SEARCH” مفيهاش القيود دي.

=FIND(text,within_text,[start_number])

=SEARCH(text,within_text,[start_number])

اختصارات لوحة المفاتيح الأساسية

إكسل بتوفرلك وقت وراحة بال، بس ممكن تستخدم إكسل ازاي بطريقة أسرع وأسهل؟ هنعرف مع بعض دلوقتي أهم اختصارات لوحة المفاتيح من القايمة اللي تحت وإزاي بتتعمل.

Ctrl+O: تفتح ملف عمل جديد.

Ctrl+N: تعمل ملف عمل جديد.

Ctrl+F4: تقفل ملف العمل الحالي.

Ctrl+[Down|Up Arrow]: تتنقل لأعلى أو أسفل الخلية الحالية في العمود.

Ctrl with [Left|Right Arrow]: تتنقل لأقصى خلية يمين أو يسار في الصف الحالي.

Ctrl+Shift + Down/Up Arrow: تحدد كل الخلايا فوق أو تحت الخلية الحالية.

Ctrl+Home: تتنقل للخلية A1.

Ctrl+End: تتنقل لآخر خلية فيها بيانات.

Alt+F1: تعمل نموذج رسم بياني بناءًا على مجموعة البيانات المحددة.

Ctrl+Shift+L: تفعّل عامل تصفية البيانات للجدول.

Alt+Down Arrow: تفتح القايمة المنسدلة للمرشح التلقائي.

Alt+D+S: ترتب مجموعة البيانات.

Alt+F8: تفتح القايمة الخاصة بالماكرو.

F2: تعدّل الخلية.

F4: بيغير المرجع لمرجع ثابت، ومختلط، ونسبي بعد تحديد النطاق والضغط عليه.

مهم: الذكاء الاصطناعي وتحليل البيانات: ثورة جديدة في عالم الأعمال

أخيرا

لما تفهم إزاي برنامج إكسل بيحلل البيانات، هتقدر ساعتها تختار وتستخدم الأدوات اللي تناسب احتياجاتك، وظايف تحليل البيانات بتقدر تساعدك تطور مهاراتك في إكسل وتقرّبك أكتر من إنك تكون خبير في البرنامج.

كل فيديو ومقال بينقلك لخطوة جديدة في رحلتك المهنية

تابعنا دايمًا ومتترددش تتواصل معانا لو عندك أي استفسار.

يالا بينا

باش محاسب هو المنتور اللي هيساعدك تتقدم في كاريرك، سواء كنت طالب أو محاسب جديد أو حتى محترف بتدور على تطوير مهاراتك.

الاتصال بنا

استفسارات عامة

01090162071

العلامة التجارية وجميع الحقوق محفوظة © 2024 | برمجة وتصميم elsayed ghibaish