ايه هي السلع، وازاي يمكن التداول فيها؟ دليل شامل للمبتدئين

ايه هي السلع، وازاي يمكن التداول فيها؟ دليل شامل للمبتدئين

السلع هي أصول مادية زي الحديد والقمح والبترول، مش زي الأسهم والعملات اللي بنشتريها، الحاجات اللي بيتم تداولها دي بيسموها المنقولات، يعني ممكن تداولها بسهولة وبسرعة أكبر في البورصة، عشان المتداول بيكون مطّمن إنه بيشتري وبيبيع حاجة معينة بجودة وصفات معينة، ومش محتاج يفكر في مكان وطريقة إنتاج الحاجة دي، هنتعرف علي ايه هي السلع، وازاي يمكن التداول فيها.

عشان يتم تداول سلعة في البورصة، لازم تكون السلعة دي متبادلة بشكل كامل مع سلعة تانية من نفس النوع، مش مهم فين تم إنتاجها أو زراعتها أو استخراجها، مثلا المتداولين في الذهب بيشتروا ويبيعوا من غير ما يهتموا بالمكان اللي استخرج الذهب منه، عشان أونصة الذهب المستخرجة في أستراليا بتساوي نفس قيمة أونصة الذهب المستخرجة في أي دولة تانية، ونفس الكلام على باقي السلع، زي الغاز الطبيعي والقطن والنحاس، طالما السلع دي بتحترم معايير الجودة والشفافية.

إقرأ المزيدالبورصة بين الربح والخسارة: إزاي تكون متداول رابح في سوق الأسهم

أنواع السلع المتداولة؟

بيتم تصنيف السلع لنوعين اتنين سلع خفيفة وثقيلة.

السلع الخفيفة:

هي السلع اللي موجودة في الزراعة، مش زي السلع اللي بينقبوا عنها أو بيستخرجوها من الأرض، السلع الخفيفة بيتغير سعرها كتير على المدى القصير، بسبب المواسم والتلف والتقلبات الجوية اللي بتأثر عليها فجأة.

السلع الثقيلة:

عادة بيستخرجوا السلع دي من الأرض أو بيجيبوها من مصادر طبيعية تانية، السلع الاستهلاكية بتسّهل عملية نقلها وتعاملها، بالمقارنة مع السلع الخفيفة، وبيسهل دمجها في الصناعة.

كمان السلع بتتقسم كمان حسب القطاعات الاقتصادية اللي بتتعلق بيها:

  • الطاقة زي النفط والغاز.
  • المعادن زي الذهب والفضة والنحاس والرصاص.
  • الزراعة زي القمح والقهوة والماشية.

ازاي بيتم تداول السلع؟

ايه هي السلع، وازاي يمكن التداول فيها؟ دليل شامل للمبتدئين
ازاي بيتم تداول السلع؟

فيه طريقتين لتداول السلع اما في السوق الفوري أو في سوق العقود الآجلة.

السوق الفوري

في السوق الفوري بيتم بيع الأصول المالية كاش وبيتم تبديلها في نفس الوقت والمكان، يعني لو عندك طلب كبير على انابيب نحاسية بس مش عندك حاجة في المستودع، لازم تشتري النحاس دلوقتي من السوق الفوري، وده هيكون خيار سريع.

بسبب كمية الأصول الكبيرة اللي بيتم تداولها، والطبيعة الدولية للتداول، بيكون فيه معايير محددة ومستخدمة في السوق الفوري، اللي بتمكن الناس من شراء وبيع الحاجات بسرعة من غير وجود حاجة لمعاينتها.

سوق العقود الآجلة

العقود الآجلة معناها لما الناس بيتفقوا يبيعوا ويشتروا حاجة في معاد مستقبلي وبسعر محدد، مش بيتم تداول الحاجة دي في السوق بشكل فعلي، بس الناس بيشتروا وبيبيعوا العقود بدل منها، وده بيسمح للناس يتعاملوا في سعر الحاجة من غير ما يحتاجوا إنهم يمتلكوها، عشان يقدروا يبيعوا أو يعملوا اغلاق للعقود قبل موعد التسليم الفعلي.

الناس بيستخدموا العقود الآجلة كتير للتداول والتحوط، ومش بس لتبادل الحاجات الفعلية، وكمان السعر بتاع العقود الآجلة بيختلف عن السعر بتاع السلعة في السوق الفوري، عشان البايع بياخد بعين الاعتبار المخاطر اللي هتحصل في المستقبل، زي تكلفة الحفظ والنقل، المهم قيمة العقود الآجلة بتتحدد باستخدام الأسعار الآجلة مش الفورية.

مين اللي بيتداول السلع الآجلة؟

في السلع الآجلة في 4 أنواع للمتداولين:

  • المنتجين اللي بينتجوا السلعة وبيعملوا عقود آجلة.
  • المتداولين اللي بيتعاملوا مع تحركات الأسعار بس ومش بيمتلكوا السلعة.
  • المتحوطين اللي بيحتفظوا بالسلع في محافظهم الاستثمارية عشان يحموا نفسهم من التحركات النزولية للأوراق المالية التانية.
  • الوسطاء اللي بيبيعوا ويشتروا عقود السلع للعملاء.

أماكن تداول السلع

كل مكان أو بورصة بتبيع وبتشتري “سلع” في أماكن مختلفة وبتختص بنوع “معين” من السلع دي، مثلا:

بورصة لندن الدولية للعقود المالية المستقبلية(LIFFE):

  • هي أكبر “مكان” لبيع وشراء السلع في أوروبا.
  • السلع دي هي “سلع خفيفة” زي الكاكاو والقمح والبن والسكر والذرة.

بورصة نيويورك التجارية (NYMEX):

  • هي أكبر “مكان” لبيع وشراء السلع الثقيلة في العالم.
  • السلع دي هي “سلع طاقة ومعادن” زي النفط الخام والغاز الطبيعي والبنزين النقي والذهب والفضة والنحاس.

بورصة لندن للمعادن:

  • هي أكبر “مكان” لبيع وشراء المعادن اللي مش حديد في العالم.
  • السلع دي هي “المعادن ماعدا الحديد” زي الألومنيوم والنحاس والنيكل والزنك والرصاص وسبائك الألومنيوم.

بورصة (ICE) للعقود الآجلة في أمريكا:

  • هي “مكان” عالمي رائد لبيع وشراء “سلع” في شكل “عقود آجلة” و “خيارات”.
  • السلع دي هي “سلع خفيفة” زي السكر والقطن والكاكاو والقهوة.

مجلس شيكاغو للتجارة (CBOT):

  • هي أول بورصة في العالم لتداول “عقود آجلة” و “خيارات”.
  • السلع اللي بيتم تداولها فيها هي “الحبوب” زي الذرة، وفول الصويا، والشوفان والأرز الخام.

حجم العقود الآجلة لكل سوق

السلع بتتبادل بعقود آجلة، وكل سوق بيكون له حجم قياسي محدد من البورصة اللي بتتعامل فيها السلعة، بتبقى الكميات اللي بيتعامل بيها كبيرة، بكدا حجم العقد بيبقى كبير هو كمان، مثلا لو تداول الذهب بـ1100 دولار للاوقية الترويسية، فحجم العقد لعقود الذهب الآجلة هو 100 اوقية ترويسية، فلو اشتريت عقد واحد بس، هيكون قيمة العقد بتاعك 110,000 دولار (1100×100 اونصة).

المستثمرين الصغار مش بيقدروا يوصلوا للمبالغ الكبيرة دي، زي ما بيتعمل في تداول الفوركس، كتير من الوسطاء والبورصات بيعرضوا عقود “صغيرة”، بيتراوحوا بين 10% و 50% من حجم العقد القياسي، بس لازم تعرف إن حجم العقد بيختلف من سلعة لسلعة، فمن الضروري إنك تشوف حجم العقد قبل ما تبتدي في التداول.

ايه هي العوامل المؤثرة على أسعار السلع؟

التباين بين العرض والطلب أساس تحريك الأسعار، مثلا لو كان في كمية كويسة من القطن في السوق، هيبقى في عرض أكتر وبكدا هينزل سعره (طالما الطلب واقف على حاله).، بس في المقابل، لو كان في مصانع ملابس وشركات بتستخدم القطن وعاوزين كميات أكبر من اللي المنتجين ممكن يوفروها، السعر في الحالة دي هيزيد.

في عوامل تانية كمان بتحرك الأسعار زي:

  • الجو: السلع الزراعية بشكل خاص بتتأثر بحالة الجو عشان بيأثر على المحصول، لو كان المحصول ضعيف، هيقل العرض و هيزيد السعر.
  • العوامل الاقتصادية والسياسية: أحداث زي الحروب والاضطرابات السياسية بتأثر بشكل كبير على الأسعار، مثلا لو في اضطرابات في الشرق الأوسط، هيزيد التقلب في أسعار النفط عشان الناس بتشكك في العرض.
  • الدولار الأمريكي: السلع بتتسعر عادة بالدولار، فالأسعار بتتحرك عكسي مع الدولار بشكل عام، لو نزل سعر الدولار، بنحتاج دولار كتير عشان نشتري نفس الكمية من السلع، فالسعر بيزيد، والعكس، لو الدولار زاد، السلع هتبقى أرخص لو الظروف ثابتة.

في النهاية

يعني في الآخر، السلع اللي قلنا عليها زي الحبوب والمعادن والذهب والبترول، واللي بتتباع في السوق العالمية سعرها بيتأثر بالعرض والطلب، وأسلوب التداول فيها إما بالشراء والبيع في السوق العالمية، أو من خلال العقود الآجلة والخيارات، والمبتدئين لازم يتعلموا المفاهيم الأساسية ويفهموا طرق التداول والتحليل الفني والأساسي.

مهممدخل للمبتدئين: إزاي تدير رأس المال في الأسواق المالية

السلع دي بتهمنا جدا وعندها أثر كبير على حياتنا والإقتصاد العالمي، فلازم نتعلم عنها ونفهمها كويس عشان نستفيد منها بطريقة سليمة، وعشان نقدر نتداول فيها بكل سهولة ونقدر نحقق من خلالها أرباح مجزية.

كل فيديو ومقال بينقلك لخطوة جديدة في رحلتك المهنية

تابعنا دايمًا ومتترددش تتواصل معانا لو عندك أي استفسار.

يالا بينا

باش محاسب هو المنتور اللي هيساعدك تتقدم في كاريرك، سواء كنت طالب أو محاسب جديد أو حتى محترف بتدور على تطوير مهاراتك.

الاتصال بنا

استفسارات عامة

01090162071

العلامة التجارية وجميع الحقوق محفوظة © 2024 | برمجة وتصميم elsayed ghibaish