الوضع النقدي: أفضل الطرق للحفاظ على توازن مالي قوي

الوضع النقدي: أفضل الطرق للحفاظ على توازن مالي قوي

الوضع النقدي “Cash Position” هي الفلوس اللي مع الشركة في وقت معين، ببساطة الوضع النقدي بيمثل الفلوس اللي مع الشركات في الخزينة بالمقارنة بالأصول والالتزامات اللي موجودة في دفاتر المحاسبة، الهدف منه إنه يحافظ على سيولة الشركة وقوتها المالية وبيتم متابعته بشكل قوي من خلال الشركاء الداخليين.

استخدام الوضع ده ليه فايدة كبيرة، عشان المستثمرين بيستخدموه عشان يفهموا مدى جدية الشركة ويتخذوا قرارات استثمارية على أساسه، فمثلا لو الشركة عندها موقف نقدي قوي، ده معناه إن عندها فلوس سائلة كتير زي شهادات الإيداع والسندات الحكومية وغيرها، فالوضع ده بيبقى زي وسادة حماية في فترات الركود المالي أو فترات الشك وعدم الاستقرار المالي.

الكاش هو الملك اللي بيديك القوة والحرية لاتخاذ القرارات الصائبة والاستفادة من الفرص النادرة.

وارن بوفيت

إقرأ المزيد: عشان تبقى مستثمر ناجح، اتعلم إزاي تحمي رأس مالك

أهم نقاط التدوينة

  • الوضع النقدي بيبان من كمية الفلوس اللي عند الشركة في وقت معين، لما نسبة الوضع تكون واحد أو أكتر يبقى الوضع النقدي كويس.
  • بيتقاس الوضع النقدي بنسبة السيولة السريعة والسيولة الحالية، بنقسم أصول الشركة المتداولة على الالتزامات المتداولة.
  • الوضع مش بس مرتبط بالنقد، لكن فيه حاجات تانية زي الشهادات الاستثمارية والديون الحكومية والأصول اللي بتتحول لنقد سريع.
  • الهدف من الوضع ده إنه يضمن الاستقرار المالي ويوفر سيولة ويسدد الديون اللي على المدى القصير.

شرح الوضع النقدي Cash Position

الوضع النقدي: أفضل الطرق للحفاظ على توازن مالي قوي
شرح الوضع النقدي Cash Position

الوضع النقدي هو مقياس مالي بيُستخدم لتقييم الأموال السائلة للشركة في وقت معين، فيه طرق مختلفة لقياس الوضع النقدي وده بيعتمد غالبًا على الخبراء والمحللين اللي بياخدوا في الاعتبار عوامل معينة وقت الحساب، بيتم جمع كل النقد والاستثمارات المشابهة عشان يتحدد الوضع النقدي الحالي للشركة بالنسبة لأصولها والتزاماتها، وفي الوضع ده بيتم احتساب العملة الورقية والمعدنية زي الأوراق المالية والنقود اللي في البنك، ورصيد الحسابات الجارية وحسابات التوفير وحسابات السوق المالية.

تحليل الوضع ده بيختلف بين باختلاف الأشخاص، المساهمين الداخليين ممكن يستخدموه كمقياس لتقييم قدرة الشركة على سداد القروض قصيرة الأجل، في المقابل المحللين في سوق الأسهم والمستثمرين المحتملين بيستخدموه لتحديد لو كانوا هيستثمروا في الشركة للحصول على عوائد مستقبلية، كمان الحساب بيحتاج لحساب بسيط وممكن نشوفه في كشوفات تدفق النقد لأي شركة، وبيبقى ده إشارة إيجابية لو كانت الشركة قادرة على تغطية التزاماتها بأصولها النقدية.

للمستثمرين قاعدة عامة بتقول إن أي شركة لازم يكون عندها موقف نقدي متنوع في محفظتها، حوالي من 2٪ لـ 10٪، بما فيها الفلوس الاحتياطية والتوفير والاستثمارات القصيرة الأجل وحسابات السوق المالية التانية.

مزايا الوضع النقدي الجيد

الوضع النقدي الجيد ليه فوائد كتيرة وملوش عيوب، لو فلوس الشركة دي بتتحول لاستثمارات، بتبقى زي آلية أمان وبتقدم عائدات مناسبة، الشركات دي عادة جاهزة لمواجهة أي أزمة مالية أو تراجع، في حين إن الشركات اللي عندها مواقف نقدية ضعيفة بتواجه صعوبات في السوق.

الصناعات اللي فيها مواقف نقدية عالية مش بتقلق من إنها تاخد القروض أو الائتمانات، وممكن يشتروا استثمارات رأسمالية وآلات فورًا لو احتاجوا، بس في ناس بتقول إن الشركات اللي عندها مواقف نقدية جيدة بتخاف ومبتستثمرش في مشاريع جديدة.

ازاي بيتم حساب الوضع النقدي؟

الوضع النقدي بيتحدد بالنظر لنسبة السيولة السريعة والسيولة الحالية، بيتم استخدام الرصيد الحالي وبنقسم أصول الشركة على التزاماتها، يعني حساب الوضع ده بيعتمد على إجمالي الفلوس النقدية وما يعادلها واللي بيحتفظ بيها الشخص أو الشركة أو المحفظة الاستثمارية في وقت معين.

السيولة السريعة بتشمل الفلوس اللي ممكن تتحول لنقد سريع وبتستبعد المخزون والأصول اللي مش سهل تتحول لنقد. وبتتحسب بالنظر للالتزامات قصيرة الأجل، لما النسبة تبقى عالية يبقى الوضع النقدي قوي. وده دليل عشان تعرف تحسب الوضع النقدي ده:

  • تحديد الفلوس النقدية وما يعادلها.
  • معرفة الرصيد النقدي.
  • ضم ما يعادل الفلوس النقدية.
  • استبعاد الفلوس المحجوزة أو اللي مش متاحة.
  • حساب الوضع النقدي الكلي.

لاحظ إن المواقف دي بتتغير مع مرور الوقت نتيجة لتدفقات النقد الواردة والصادرة وأنشطة الاستثمار.

أمثلة على الوضع النقدي

خلينا نفهم المفهوم بشكل أفضل من خلال مثال توضيحي.

مثال رقم 1

تخيل إن “جيرارد” عنده شركة لتصنيع البطاريات، في نهاية السنة المالية عايز يتأكد من وضعية سيولة البيزنس بتاعة، فبدأ يشوف قيمة الأصول المتداولة، وهي 180,000 دولار، و”جيرارد” قلل قيمة الالتزامات المتداولة اللي بتوصل لـ 27,000 دولار. لما قسم الأصول على الالتزامات، طلع النسبة 20/3 ده يبين إن الشركة عندها موقف قوي في السوق، وده تم عن طريق نسبة السيولة الحالية.

بس على العكس، لما “جيرارد” استخدم نسبة السيولة السريعة، لقى في الشركة 90,000 دولار في قيمة المخزون، فخصم قيمة المخزون من الأصول المتداولة وطلعت 90,000 دولار هي الأصول المتداولة الجديدة، بعد كدا قسمها على الالتزامات المتداولة اللي بتبلغ 27,000 دولار ووصل لنسبة 10/3.

النتيجة بتبين إن الشركة في وضعية مالية قوية جدًا حتى لو مش حسبنا قيمة المخزون، ده مثال بسيط على الوضع النقدي، بس في حاجات تانية كتير بتتاخد في الاعتبار كمان ونسب تانية شاملة أكتر.

مثال رقم 2

سنة 2022، قدمت شركة فرنسية في مجال الصناعات الحيوية والدوائية تقرير عن وضعية النقدية ليها في 31 ديسمبر 2022 وإيراداتها لعام 2022، وكان عندها 12 مليون يورو من السندات القابلة للتحويل، و35 مليون يورو من القرض المشروط من البنك الأوروبي للإستثمار، وبكدا يكون الوضع المالي بيوضح إنها أخدت تمويل كويس بتخفيضات قليلة.

وقالت الشركة إنها بتمتلك نقدية وما يعادلها بمبلغ 10.6 مليون يورو و 13.9 مليون يورو في 30 سبتمبر 2022، وبتتوقع الشركة إنها تلاقي مصادر تمويل كتير من الديون والأسهم في عام 2023 عشان تغطي متطلبات رأس المال العامل ونفقات التشغيل لسنة 2024.

الفرق بين الوضع النقدي Cash Position والتدفق النقدي Cash Flow

  • الوضع النقدي بيشير للفلوس اللي بتتوفر عند الشركة في شكل نقدية في نقطة زمنية معينة، أما التدفق النقدي فبيشير التغير النقدي الصافي المتغير بالنسبة للدفقات الداخلة والخارجة.
  • على الرغم من إنهم مترابطين، إلا إن الوضع النقدي بيعبر عن مالية الشركة من خلال الأصول السائلة، أما التدفق النقدي بيشير للربحية ومصادر الدخل والمصروفات التانية للشركة.
  • الوضع النقدي بيعكس مصداقية الشركة، والتدفق النقدي بيشير لتدفق الدخل والمصروفات التانية للشركة.
  • الوضع النقدي هو قيمة نسبية بسيطة موجودة من خلال نسب مالية معينة، أما التدفقات النقدية بتكون متنوعة.

أسئلة متكررة

ودلوقتي هنعرض ليكم أشهر الاسئلة الخاصة بالوضع النقدي مع الاجابة عليها.

ايه هو الوضع النقدي في البنوك؟

الوضع النقدي في البنك هو المبلغ النقدي المتاح في البنك في وقت معين، كل بنك لازم يدير ويقوم بتقرير موقفه النقدي للبنك المركزي للبلد، واللي بيشتغل كسلطة تنظيمية، لازم البنوك إنها تحافظ على موقف نقدي محدد دايمًا للتصرف الفوري. لازم على البنك يحافظ على موقف نقدي بمبلغ 8100 دولار على الأقل لضمان قدرته على دفع كل حامل حساب لو قاموا بسحب كل فلوسهم في وقت واحد.

ايه هي نسبة الوضع النقدي الجيدة؟

نسبة الوضع النقدي اللي بتساوي أو بتزيد عن الواحد تُعتبر مؤشر جيد، وبتدل على إن الشركة عندها نقد وما يعادلها من أصول كافي للتشغيل ودفع الديون الصغيرة، على العكس لو كانت النسبة أقل من واحد ممكن يكون الوضع أكتر مخاطرة عشان بيكون الدين أكتر من المبلغ النقدي المتاح.

ازاي تحسّن الوضع النقدي لشركتك؟

تحسين الوضع النقدي بيعتمد على تنفيذ استراتيجيات وممارسات لتعزيز تدفق النقد وتحسين رأس المال العامل وتعزيز السيولة، وفيه خطوات مختلفة لتحسين الوضع النقدي وهي:

  • إدارة التدفق النقدي.
  • تحسين رأس المال العامل.
  • تقليل التكاليف وإدارة المصروفات.
  • صندوق الطوارئ والاحتياطيات النقدية.
  • مراقبة الوضع النقدي بانتظام.

مهم: نسبة الرسملة: قياس فاعلية تمويل الشركات وتحليل رأس المال

في النهاية

وأخيرًا ممكن نقول إن العائد النقدي على النقد المستثمر هو العامل الحاسم في استثمارات العقارات. ولما يكون عندك وضع نقدي قوي، ساعتها هيكون بالامكان التعامل مع المصاريف الطارئة والتحمل الاقتصادي بشكل أفضل. وده هيديك القدرة على الاستثمار في الفرص الجديدة وتحقيق أهدافك المالية على المدى الطويل.

كل فيديو ومقال بينقلك لخطوة جديدة في رحلتك المهنية

تابعنا دايمًا ومتترددش تتواصل معانا لو عندك أي استفسار.

يالا بينا

باش محاسب هو المنتور اللي هيساعدك تتقدم في كاريرك، سواء كنت طالب أو محاسب جديد أو حتى محترف بتدور على تطوير مهاراتك.

الاتصال بنا

استفسارات عامة

01090162071

العلامة التجارية وجميع الحقوق محفوظة © 2024 | برمجة وتصميم elsayed ghibaish