العرض والطلب Bid-Ask Spread: افهم الفروق بين العرض والطلب وازاي تتداول بطرق صحيحة؟

العرض والطلب Bid-Ask Spread - افهم الفروق بين العرض والطلب وازاي تتداول بطرق صحيحة؟

الفرق بين سعر الشراء وسعر البيع في سوق المال اسمه العرض والطلب Bid-Ask Spread وهو الفرق بين أعلى سعر المشتري عايز يدفعه مقابل الأصل، وأدنى سعر البايع عايزه عشان يقبل البيع، السعر المقترح من قبل المشتري اسمه “العرض”، أما السعر اللي البايع عايزه اسمة “الطلب”. الـ“سبريد” ده هو قيمة تكلفة الصفقة اللي بتتسجل وقت حدوث التبادل في السوق وبتحدد سيولة السهم، كل ما كان الـ “Spread” أوسع، يبقى السهم أقل سيولة.

فهم الـ Bid-Ask Spread هو المفتاح للحصول على صفقات مربحة وإدارة المخاطر بفاعلية.

بيتر لينش

إقرأ المزيد: تحليل السوق وأساسيات البيع والشراء في عالم التداول

النقاط الرئيسية

  • الـ“bid-ask spread” هو الفرق بين السعر اللي البايع بيطلبه والسعر اللي المشتري بيقدر يدفعه في السهم.
  • الـ”ask” أو “الطلب” هو أقل سعر للسهم اللي البايع عايز يبيع بيه الأوراق المالية اللي في ايده.
  • الـ”bid” أو “العرض” هو أعلى سعر واللي المشتري مستعد يدفعه عشان يشتري الأوراق المالية.
    • الفرق بين السعرين هو الربح اللي بيتحقق للسماسرة اللي بيسهلوا صفقة بين المشترين والبائعين.
العرض والطلب Bid-Ask Spread - افهم الفروق بين العرض والطلب وازاي تتداول بطرق صحيحة؟
شرح فروق العرض والطلب (Bid-Ask Spread)

شرح فروق العرض والطلب (Bid-Ask Spread)

فروق العرض والطلب “Bid-Ask Spread” هو فرق السعر اللي لازم المتداول يعرفه لما يدخل السوق ويسّوق صفقاته، السوق بيحدد الفرق بين السعرين في الغالب لما يكون في توازن غير مناسب بين العرض والطلب على الأصول، الاختلاف ده في الأصول بيأثر على أسعارها وبيخلي الفرق بين السعر اللي البايع عايز يبيع بيه (الطلب) والسعر اللي المشتري مستعد يدفعه (العرض) يتقلص أو يتوسع، وبيسمى “السبريد”.

السماسرة أو وسطاء السوق بيقدموا الأصول أو الأوراق المالية بسعرين مختلفين، بيحطوا سعر البيع اللي هو الـ “Ask” للأصل، وسعر التكلفة اللي هو الـ “Bid” لنفس الأصل، المستثمرين بيقارنوا الأسعار وبيقرروا إذا كانوا هيشتروا أو يبيعوا الأسهم بناءًا على وجهة نظرهم في الربح، بيختاروا واحد من الخيارين، بس مهما اختاروا من الخيارات المتاحة في الـ”Spread”، الفرق بين سعر العرض وسعر الطلب هيبقى هو الربح للسماسرة اللي بيقدموا الصفقة.

استراتيجيات التداول

في استراتيجيات التداول لازم نعرف الأصول دي قبل ما نفهم معنى سعر البيع والشراء “العرض والطلب”. المتداولين بيقدروا يعملوا صفقاتهم بطريقتين، عن طريق الأمر السريع والأمر المحدود، لما المستثمر يحط الأمر السريع، بيختار يشتري الأسهم بالسعر اللي البايع بيحدده، ولما الأسعار بتزيد المستثمر بيشوف الفرق بين سعر البيع والشراء بيتوسع، وده بيديه فرصة للربح أكتر وأكتر.

بس مهم جدًا إن الحركات في السوق تدعم أسعار الأسهم ومتأثرش عليها بشكل سلبي.

في حالة اتساع الفرق بين سعر البيع والشراء بشكل ملحوظ، المستثمرين ممكن يختاروا حل تاني عشان يحققوا أرباحهم من الصفقة، بيقدروا يحطوا أمر محدود، واللي بيتنفذ بس لما الأسعار بتنزل تحت حد معين، المستثمرين بيقدروا يدخلوا في الصفقة عند سعر الدخول عشان يتأكدوا إنهم ميفوتوش فرصة الربح من الفرق، بيشتروا الورقة المالية ويبيعوها لما الأسعار بتتحرك للسعر الأصلي للبيع أو أعلى، اللي دايمًا بيبقى تحت سعر الشراء، ده بيكون أفضل خيار استثماري للناس اللي عندها هدف محدد للربح.

العوامل المؤثرة على Bid-Ask Spread

لما الناس بتحسب فرق سعر الشراء والبيع في البورصة، بيحسبوا النتائج على فكرة السهم الواحد، فبالتالي حجم التداول أو عدد الأسهم المتداولة هو عامل مهم عشان بيأثر بشكل كبير على النتائج، الأسهم اللي بتتداول بكميات قليلة بتكون ليها “spreads” أعلى أو فرق أعلى في الأسعار،

الـ”spread” أو الفرق في السعر مش ثابت وبيختلف من سهم لسهم بناءًا على درجة سيولة الأسهم، الـ “spreads” في السعر بتكون أقل في السوق اللي فيه سيولة عالية وحجم تداول أكبر عشان عدد المتداولين أكبر سواء المشترين أو البائعين. عامل تاني بيأثر بشكل كبير على فرق أسعار الشراء والبيع وهو تقلب السوق، لما بيتعرض السوق لتقلبات متكررة، بيتسع الـ”spread”.

العرض والطلب Bid-Ask Spread - افهم الفروق بين العرض والطلب وازاي تتداول بطرق صحيحة؟
العوامل المؤثرة على Bid-Ask Spread

معادلة Bid-Ask Spread

بنستخدم معادلة فروق الأسعار “Spreads” بين العرض والطلب عشان نعمل الحسابات المطلوبة:

الـ Spread = سعر الطلب – سعر العرض.

مثال على فروق العرض والطلب Bid-Ask Spread

خلينا ناخد مثال عملي عشان نفهم ازاي بنعمل فرق سعر الشراء والبيع.

“توم” قرر يشتري كمية من الأسهم بمصاريفه اللي عنده، هو فكر يستثمر في أسهم شركة “إم كو”، فاتصل بصاحبه “براون”، اللي بيستثمر من زمان، وطلب منه يعرف الفروق قبل ما يستثمر، “براون” عارف إن فهم فرق السعر ممكن يفيد “توم” في الاستثمارات اللي هيعملها في المستقبل.

“براون” قدم التفاصيل دي:

  • سعر الشراء لسهم شركة “إم كو” هو 100 دولار.
  • سعر البيع لسهم شركة “إم كو” هو 102 دولار.

عشان “تيم” مستثمر جديد فهو مش فاهم الفروق أو الـ Spread، فقام بالبحث عن المعادلة وطبقها، وفي خطوة واحدة، حسب فرق سعر سهم شركة “إم كو”، ودي الحسابات بتاعته:

الـ Spread = سعر البيع للسهم – سعر الشراء لنفس السهم = 102 جنيه – 100 دولار = 2 دولار.

فرق سعر سهم شركة “إم كو” هنا هو 2 دولار.

الأهمية

زي ما قولنا قبل كده، الفرق بين أسعار البيع والشراء بيبقى ربح للناس اللي بيبيعوا الأسهم، فهم طريقة احتساب الفرق ده بيبقى جزء مهم في التداول، كمان فهم فرق السعر بيساعد في تقييم سيولة السوق وبيساعد المستثمرين في تحقيق أرباحهم في الوقت المناسب.

مثلا لو الفرق صغير، ده بيدل على إن السوق مستقر ومعلومات البيع والشراء متقاربة تقريبًا، في الحالات دي حجم الأوراق المالية المتاحة للتداول كبير جدًا، في المقابل لو الفرق واسع ده بيدل على وجود اختلاف كبير في آراء البائعين والمشترين، كمان حجم الأصول المتاحة بيكون محدود.

اتعلم ازاي تقرأ العرض والطلب، وهتلاقي كنوز في سوق التداول.

جيسي ليفرمور

أسئلة متكررة عن العرض والطلب

دي بعض الأسئلة اللي ممكن تخطر علي بالك ومحتاج إجابة ليها.

ازاي أقدر أكسب من فرق السعر بين العرض والطلب؟

المتداولين بيشتروا الأسهم بسعر العرض، وبعدين بيعرضوا الأسهم دي للناس، وبيعرضوا سعر الشراء وسعر البيع للأسهم، الفرق بين السعر اللي يشتروا بيه والسعر اللي يبيعوا بيه بيبقى الربح بالنسبالهم.

ايه هو فرق السعر اللي يعتبر جيد؟

كل ما كان الفرق قليل كل ما زاد الطلب، ده بيدل على إن الفرق بين السعر اللي بيشتروا بيه والسعر اللي بيبيعوا بيه صغير، بالعكس لو الفرق أوسع ده بيبين إن السوق فيها سيولة أقل، مثلا متوسط فرق أسعار أسهم مؤشر S&P 500 بيكون حوالي من 13% لـ 18%.

ليه فرق السعر بين العرض والطلب بيعتبر تكلفة؟

المستثمرين بيشتروا الأسهم بسعر البيع، وبعدين بيبيعوها بسعر الشراء، فالسعر اللي بيشتروا بيه أعلى من السعر اللي بيبيعوا بيه، فالمستثمرين مش بيستفيدوا من الفرق ده، وبكده الفرق بيبقى تكلفة للمستثمرين وربح للسماسرة أو الناس اللي بتعمل الصفقات.

مهم: تحليل ربحية السهم الأساسي EPS – تأثيره على أداء الأسهم واستثمارات المساهمين

أخيرا

فهم العرض والطلب والـ Bid-Ask Spread في التداول مهم جدًا، عشان تقدر تعرف الوقت المناسب للبيع والشراء. لازم تكون على دراية بالسوق وتفهم طبيعة العروض والطلبات، وتستخدم الـ Bid-Ask Spread بشكل محترف. كل ما زادت معرفتك وخبرتك في المجال ده، كل ما زادت فرصك لتحقيق نجاح مستدام في عمليات التداول.

كل فيديو ومقال بينقلك لخطوة جديدة في رحلتك المهنية

تابعنا دايمًا ومتترددش تتواصل معانا لو عندك أي استفسار.

يالا بينا

باش محاسب هو المنتور اللي هيساعدك تتقدم في كاريرك، سواء كنت طالب أو محاسب جديد أو حتى محترف بتدور على تطوير مهاراتك.

الاتصال بنا

استفسارات عامة

01090162071

العلامة التجارية وجميع الحقوق محفوظة © 2024 | برمجة وتصميم elsayed ghibaish