العائد الربحي: ازاي نقارن ونحلل العائد السنوي للشركة بسعر السهم؟

العائد الربحي: ازاي نقارن ونحلل العائد السنوي للشركة بسعر السهم؟

نسبة العائد الربحي “Dividend Yield” هو العائد اللي بيتوزع من الشركة ومقارنته بسعر السهم في السوق، وبتبين المخاطر في الاستثمار اللي في الشركة، يعني لو أنت مستثمر بتدور على دخل من الأسهم، لازم تركز على الأسهم اللي بتدي عائد على الأقل 3%-4%.

الأسهم اللي بتدي عائد أرباح عالي بتعرفنا قد ايه الشركة بتدفع في أرباحها مقارنة بسعر السهم في السوق كل سنة، دي طريقة لقياس السيولة النقدية اللي بيتم استثمارها في الشركة مقابل المبلغ المستثمر في حصة حقوق الملكية، وبما إن مفيش معلومات دقيقة عن العوائد الرأسمالية متاحة، فنسبة العائد الربحي تعتبر عائد محتمل للاستثمار في سهم معين.

العائد الربحي هو أهم مؤشر على أداء الشركة على المدى الطويل. لو كانت الأرباح بتنمو بثبات، فإن الاستثمار في الشركة هيكون مفيد وواعد.

بيتر لينش

إقرأ المزيد: ربحية السهم المخففة – تحليل جودة أرباح الشركة بالنسبة لكل سهم

ايه هو العائد الربحي؟

العائد الربحي: ازاي نقارن ونحلل العائد السنوي للشركة بسعر السهم؟

العائد الربحي هو حاجة مهمة للمستثمرين، عشان بتمثل الربح السنوي اللي بتدفعه الشركة من الأرباح على المساهمين، بس لازم المستثمر ياخد باله من الشركات اللي بتبين إنها مربحة كتير بس في الحقيقة ممكن يكون فيها شوية خدع، عشان ترفع النسبة المئوية لعائد الأرباح.

الشركات اللي بتدي عائد عالي زي 10% مثلا، تعتبر معرضة للمخاطر عشان في احتمالية كبيرة إنها تخفض الأرباح المقدمة، فالمستثمر لازم يختار الشركات بحكمة وما يعتمدش بس على الشركات اللي عائدها عالي، عشان ده ممكن يكون ليه تأثير سلبي في المستقبل.

كمان المستثمر لازم ياخد في الاعتبار عوامل اقتصادية كبيرة زي السياسات الحكومية والاقتصادية والضريبية القائمة، لو السياسات دي مستقرة، فآثارها هتبان في أداء الشركة وفي الصناعة كلها، والنسبة المئوية للعائد الربحي بتتمثل بقسمة إجمالي الأرباح اللي الشركة بتوزعها في السنة على قيمة الشركة بالسوق، بفرض إن عدد الأسهم ثابت.

معادلة العائد الربحي

خلينا نفهم مع بعض حساب العائد الربحي من خلال فهم المعادلة الأولى للعائد الربحي اللي بتدفعه الشركة.

نسبة العائد الربحي = توزيعات الأرباح السنوية لكل سهم / سعر السوق لكل سهم.

بيتم تقدير عوائد السنة الحالية بشكل عام من عائد العام السابق أو آخر عائد ربع سنوي ونقسمه على سعر السهم الحالي.

أمثلة توضيحية علي العائد الربحي

هنفهم ازاي الشركات بتدفع الأسهم اللي ليها عائد مرتفع لمستثمريها كل سنة بالتفصيل من خلال الأمثلة الجاية.

مثال رقم 1

مخبز “جو” هو مخبز راقي بيبيع مجموعة من الكعك والمنتجات المخبوزة، تم إدراجة في البورصة، وسعر السوق الحالي للسهم 36 دولار، وعتبارًا من السنة اللي فاتت، دفع “جو” 18,000 دولار في شكل أرباح مع 1000 سهم قائم، بكدا فالعائد المحسوب هو:

  • توزيعات الأرباح لكل سهم = 18,000 دولار / 1000 = 18 دولار.
  • نسبة العائد الربحي = التوزيعات السنوية لكل سهم / سعر السهم.
  • = 18 دولار / 36 دولار.
  • = %50.

ده معناه إن مستثمرين المخبز بياخدوا 1 دولار من الأرباح عن كل دولار استثمروه في الشركة، بمعنى تاني المستثمرين بياخدوا عائد 50% على استثماراتهم كل سنة.

مثال رقم 2

بيتم تداول أسهم الشركة “أ” حاليًا بسعر 25 دولار ودفع أرباح سنوية قدرها 1.50 دولار لمساهميها، من ناحية تانية بيتم تداول سهم الشركة “ب” عند 40 دولار في سوق الأسهم وبتدفع أرباح سنوية قدرها 1.50 دولار للسهم الواحد.

في الحالة دي العائد الربحي للشركة “أ” هيكون 6% (1.50 / 25) أما العائد الربحي للشركة “ب” هو 3.75% (1.50 / 40).

بافتراض إن كل العوامل الخارجية ثابتة، يبقى المستثمر اللي عايز الاستخدام الأمثل لفلوسه هيفضل الشركة “أ” عشان فيها عائد ربحي أعلى من الشركة “ب”.

المستثمرين اللي عايزين يضمنوا دخل نقدي بحد أدنى من محفظة الاستثمار بتاعتهم، ممكن يحققوا ده عن طريق الاستثمار في الأسهم اللي بتدفع عوائد أرباح عالية ومستقرة نسبيًا، الأرباح العالية بتيجي على حساب القدرة على النمو للشركة، عشان كل مبلغ بيتدفع للمساهمين على شكل أرباح بيبقى مبلغ الشركة مش بتستثمره تاني عشان تزود حصتها في السوق، واللي بيتدفع للمساهمين على شكل أرباح بيكون جذاب لناس كتير (عشان دخل ثابت)، بس المساهمين ممكن يكسبوا ربح أعلى لو تم الأحتفاظ بيها (نمو).

مثال رقم 3

تُقدر قيمة شركة “ABC” و شركة “PQR” بـ 5 مليار دولار، نصها بييجي من 25 مليون سهم مملوك بقيمة 100 دولار لكل شركة، بافتراض إن في نهاية السنة الأولى، مكسب الشركتين 10% من قيمتها أو 1 مليار دولار من الإيرادات، قررت شركة “ABC” دفع نص الأرباح دي (500 مليون دولار) في شكل توزيعات أرباح لمساهميها، ودفع 10 دولار لكل سهم عشان تاخد توزيعات أرباح بنسبة 10%، قررت الشركة كمان إعادة استثمار النص التاني لتحقيق بعض المكاسب الرأسمالية، وزيادة قيمتها لـ 5.5 مليار دولار (5 مليار دولار + 500 مليون دولار) علشان يرضوا مستثمرين الدخل.

من ناحية تانية، قررت شركة “PQR” عدم إصدار أي توزيعات أرباح وإعادة استثمار كل أرباحها في مكاسب رأس المال، وبكدا رفع قيمة “PQR” لـ 6 مليارات دولار (5 مليارات دولار + 1 مليار دولار) ، وده هيشجع على نمو المستثمرين.

العائدات النقدية على الأرباح بتقيس إنتاجية الاستثمار، وبعض الناس بتعتبرها معدل الفائدة اللي المستثمر بيكسبها على الاستثمار، لما الشركات بتدفع أرباح كبيرة لمساهميها، ده ممكن يشير لجوانب كتيرة في الشركة، مثلا الشركة ممكن تكون قيمتها أقل من اللي تستحقها حاليًا، أو دي محاولة لجذب عدد كبير من المستثمرين الجدد، في المقابل لو الشركة بتدفع أرباح قليلة أو مفيش أرباح خالص، ده ممكن يوضح إن الشركة قيمتها أعلى من اللي تستحقها أو إنها بتحاول تعزز قيمة رأس المال بتاعها.

في بعض الصناعات المحددة زي البنوك والمرافق العامة، خاصة المملوكة للحكومة، الشركات المستقرة واللي بتكسب بشكل منتظم غالبًا بتبين نسب عائدات أرباح صحية علي الرغم من إن قيمتها عالية، أما الشركة فممكن تدفع أرباح عالية لمساهميها على فترة مستقرة، الحالة ممكن متكونش دايمًا كده، شركات كتير بتقلل توزيع أرباحها أو بتوقفها تمامًا في فترات اقتصادية صعبة أو لما الشركة بتواجه تحديات.

ليه بعض الأسهم عندها نسبة عائد ربحي أعلى؟

لما نكون مستثمرين في البورصة، بيبقى موضوع الأسهم اللي بتدي ربح أعلى للمستثمرين من الأرباح دي حاجة بتحتاج لتفكير وتأمل، كلنا بنسأل نفسنا عن السبب إيه اللي بيخلي بعض الأسهم تقدم أرباح أعلى من الأسهم التانية، هوضحلك الموضوع ده بالتفاصيل الدقيقة للأسهم العائد العالي خلال السطور الجاية.

مثلا لو اتكلمنا عن الأزمة اللي حصلت في سوق الرهن العقاري من 2007 لـ 2009، بعض الشركات كانت بتدي توزيعات أرباح بنسبة من 10% لـ 20%، وده كان بيحفز الناس على إنها تتمسك بالأسهم بسبب انخفاض سعر السهم في السوق واللي بيعمل زيادة في نسبة العائد على الأرباح، فمن الضروري لما بنحلل سهم بعائد عالي نعرف السبب اللي ورا عائد السهم العالية ده.

في العادة، فيه سببين للأسهم اللي بتدي عائد أعلى من المتوسط:

السبب الأول: انخفاض سعر السهم في السوق

لما ينزل سعر سهم بسرعة والأرباح الموزعة بتفضل زي ما هي، نسبة العائد الربحي بتزيد، مثلا لو سعر سهم “س” كان في البداية 60 دولار والتوزيعات كانت 1.50 دولار، نسبة العائد هتكون 2.5%، لكن لو نزل سعر السهم لـ 50 دولار والتوزيعات فضلت 1.50 دولار، النسبة الجديدة هتكون 3%، لازم نلاحظ إن في الحالة دي العائد المرتفع ممكن يكون جاذب لمستثمرين التوزيعات، بس ممكن يكون فخ قيمة، من المهم نفهم السبب ورا العائد العالي للسهم، إذا كانت الشركة بتعاني وسعر السهم بينزل من 50 دولار لـ 20 دولار، ممكن يكون من الضروري عمل تحليل مفصل قبل التفكير في الاستثمار في الأسهم دي.

السبب التاني: هل هو MLP شركة شراكة محدودة أو REIT صندوق استثمار عقاري؟

الشراكات المحدودة الرئيسية وصناديق الاستثمار العقاري بتكسب شعبية بسرعة بين مستثمرين التوزيعات عشان بتقدم نسب عائد أعلى بشكل كبير من الأسهم العادية، الشراكات دي والصناديق بتعرض توزيعات أرباح عالية عشان لازم توزع جزء كبير من أرباحها (على الأقل 90%) للمساهمين في شكل توزيعات أرباح، الشراكات والصناديق دي مبتدفعش ضرائب دخل منتظمة على مستوى الشركات، بس الضريبة بيتحملها المستثمرين.

أمثلة علي القطاعات المختلفة عن العائد الربحي

في بعض القطاعات تصميمها بيكون أكتر قابلية لتقديم توزيعات أرباح أعلى للمستثمرين، مهم جدًا إننا نفهم إن ده مش ضمان مطلق إن الشركات في القطاعات دي هتقدم توزيعات أرباح عالية، بس غالبا بتعمل كدا. هناقش القطاعات اللي بتقدم توزيعات أرباح عالية حسب توزيعات الأرباح.

1) العائد الربحي في قطاع العقارات الاستثمارية (REIT)

الرسوم البيانية اللي تحت فيها مقارنة لنسبة توزيعات أرباح بعض شركات العقارات الاستثمارية في أمريكا – DCT Industrial Trust (DCT) وGramercy Property Trust (GPT) وPrologis (PLD) وBoston Properties (BXP) وLiberty Property Trust (LPT)، شركات العقارات الاستثمارية بتوفر عائد ثابت (2.5%-5.2%).

العائد الربحي: ازاي نقارن ونحلل العائد السنوي للشركة بسعر السهم؟

2) العائد الربحي في قطاع التبغ

قطاع التبغ في أمريكا أظهر كمان نسب توزيعات أرباح مستقرة خلال 5-10 سنين اللي فاتت، في الشكل اللي تحت قارنا بين فيليب موريس انترناشونال (PM)، جروب ألتريا (MO)، ورينولدز أميريكان (RAI)، الشركات دي قدمت توزيعات أرباح مستقرة خلال 5-10 سنين اللي فاتت.

العائد الربحي: ازاي نقارن ونحلل العائد السنوي للشركة بسعر السهم؟

غير صناديق الاستثمار العقاري والتبغ بتميل القطاعات التانية زي الاتصالات السلكية واللاسلكية وشراكات ماستر المحدودة والمرافق كمان لإظهار نسب عائد أعلى نسبيًا.

أهمية العائد الربحي

أصحاب المحافظ المستثمرة اللي بتحترم جدولها الاستثماري، بيفكروا في الأسهم اللي بتدي نمو وفي نفس الوقت بتدي دخل، الأسهم اللي بتدي عائد توزيع مرتفع لعقود بتُستخدم عشان تَقدم البيزنس، خلينا نفهم أهميتها من خلال النقاط اللي جايه.

1) أرصدة توزيع الأرباح مستقرة

الأسهم اللي بتدي أرباح توزيع مستقرة جدًا، لو سهم جابلك عائد عالي في السنة الأولى وبعدين العائد بقى منخفض أو مش ثابت، يبقى مش لازم تفكر فيه على أنه سهم بعائد عالي، تاريخيًا سعر الأسهم اللي بتدي أرباح بتنخفض أقل بكتير من سعر الأسهم اللي عندها “بيتا” (مؤشر تقلب السهم) أقل، فوائد الأسهم دي بتفضل عالية وقت الأزمات لما السوق ينزل لإنها بتوفر استقرار، وبتكمل بتوزيع الأرباح حتى في ظروف سوق ضعيفة، كمان الأسهم دي بتقدر تتعافى بسرعة من انخفاض السوق، فبالتالي كتير من المستثمرين بيفضلوا إنهم يشتروا الأسهم اللي بتدي أرباح بدل ما يبيعوها.

2) المرونة في مواجهة انهيار السوق

هيبقى في أقل عدد من الناس اللي هيشتروا الأسهم اللي بتدي أرباح أكتر من الناس اللي هيبيعوها عشان الأرباح دي كويسة، لما السوق ينزل في حالة انهيار أسعار الأسهم بتنزل، بس الأسهم اللي بتدي أرباح هتحاول تبقى في السوق وتقديم مبلغ مناسب من الأرباح، المستثمرين هيفضلوا يشتروا الأسهم اللي بتدي أرباح في فترة تراجع السوق عشان محافظهم.

3) بيفضله مستثمرين القيمة

المستثمرين اللي بيعتمدوا على قيمة الأسهم بيعتبروا نسبة العائد التوزيعي العالي مؤشر قوي للقيمة، لو سهم نوعي بيدي عائد توزيع عالي، يعتبر إنه قيمته قليلة، وتحسن مؤشرات المبيعات والأرباح هي من أقوى المؤشرات الأساسية للأسهم النوعية، المثال الأمثل للمستثمر هو وجود ربحية عالية وديون منخفضة، وده هيحصل في مرحلة النضج للشركة، في العادة في البلدان النامية مش سهل تلاقي الوضع ده بسهولة وأكتر الشركات بتحب تستفيد من الديون العالية في حساباتها المالية.

4) تعتبر شركات مستقرة

الشركات اللي بتوزع ربحها بانتظام على شكل أرباح توزيع، بتعتبر شركات مُستقرة أو مشبعة، الاستقرار ده بيجي مع التنبؤ بأرباح المستقبل، فالشركات مش هتحب تعدل سيولتها قصيرة الأجل عشان تجذب المستثمرين والمساهمين، عمومًا الأرباح بتتوزع بشكل يدل على إنهم في تحكم كامل بموقف السيولة بتاعتهم، بس لما يتم سداد الالتزامات المستحقة على المدى القصير، وبعدين يكون للشركة القدرة على توزيع الأرباح لمساهميها.

5) إعادة استثمار أرباح الأسهم يعزز العائد

إعادة استثمار الأرباح بتزود العائد بشكل أكبر، المستثمرين لازم يستثمروا بطريقة منتظمة عشان يجمعوا الأسهم اللي بتدي أرباح، بالطريقة دي مش بس هيجمعوا أسهم قوية أساسية في محافظهم، كمان هيزودوا إجمالي الأرباح التوزيعية، بيكون من المهم جدًا إعادة استثمار الأرباح اللي بتيجي، عشان الفلوس الزيادة دي بتقدر تُستخدم في شراء مزيد من الأسهم اللي بتدي أرباح واللي في العادة بتكون طبيعتها دورية، أسهم معناه أرباح توزيعية أكتر، واللي بتُستخدم تاني في شراء المزيد من الأسهم.

الفرق بين نسبة العائد الربحي المستقبلي و العائد الربحي الماضي؟

ممكن تحسب توزيعات الأرباح المستقبلية لشركة معينة باستخدام حاسبة العائد السنوي الأخيرة المستخدمة من الشركة أو عن طريق احتساب التوزيعات الربع سنوية الأخيرة وضربها في 4 عشان تطلع القيمة السنوية، المفهوم ده بيُعرف بـ “عائد الأرباح المستقبلية”، ولازم يُستخدم بحذر عشان عدم التأكد الدائم من التقديرات دي، ممكن كمان مقارنة التوزيعات دي بسعر سهم الشركة باستخدام اتجاه الـ 12 شهر اللي فاتوا عشان نفهم أداء الشركة في الماضي، وبيكون اسمه “عائد الأرباح الماضي”.

النسبة المستقبلية – Forward Ratio

العائد المستقبلي وظيفته تقدير توزيع الأرباح لسنة محددة، وبيتم حسابه بالطريقة دي: قيمة التوزيعات المستقبلية / سعر سهم السوق الحالي.

مثلا لو الشركة دفعت توزيعات أرباح بقيمة 50 سنت في الربع الأول وبإفتراض إن الشركة هتدفع توزيعات ثابتة لباقي السنة، فمن المتوقع إن الشركة تدفع 2 دولار لكل سهم كتوزيعات، إذا كان سعر السهم 25 دولار، فعائد الأرباح المستقبلي هيكون [2 / 25 = 8%].

مهم: معدل نمو الأرباح – أهم الطرق لمعرفة معدل نمو أرباح أسهم الشركة

النسبة الماضية – Trailing Ratio

مقابل العائد المستقبلي هو “عائد الأرباح الماضي”، واللي بيعرض توزيعات الأرباح الفعلية للشركة مقارنة بسعر سهم السوق خلال الـ 12 شهر السابقة، في حالة عدم التنبؤ بالتوزيعات المستقبلية، ممكن يكون استخدام الأسلوب ده في تحديد العائد ليه قيمة نسبية.

كل فيديو ومقال بينقلك لخطوة جديدة في رحلتك المهنية

تابعنا دايمًا ومتترددش تتواصل معانا لو عندك أي استفسار.

يالا بينا

باش محاسب هو المنتور اللي هيساعدك تتقدم في كاريرك، سواء كنت طالب أو محاسب جديد أو حتى محترف بتدور على تطوير مهاراتك.

الاتصال بنا

استفسارات عامة

01090162071

العلامة التجارية وجميع الحقوق محفوظة © 2024 | برمجة وتصميم elsayed ghibaish