الخسارة في الفوركس: لعنة أم فرصة؟

الخسارة في الفوركس لعنة أم فرصة؟

الفوركس مجال صعب، ممكن تكسب فيه كتير وتخسر كتير، ودي حقيقة واضحة للي بيشتغلوا فيه، في الحقيقة لو كنت اشتغلت بنفسك كمتداول فوركس، هتعرف إن الخسارة مش مشكلة غريبة بتحصل لكل الناس، ودايمًا فيه ناس بتستغلها لفرصة تانية، عشان كدا مش هنتكلم عن الخسارة في الفوركس في التدوينة دي، بس هنتكلم عن الفكرة إن الخسارة ممكن تبقى فرصة عشان تتعلم وتعرف أكتر عن السوق وعن نفسك، وايه أحسن الطرق للتداول ووقف الخسارة.

إقرأ المزيد: أنظمة التداول الفعالة: تقنيات وأساليب لتحسين أدائك في السوق المالية

استراتيجية التداول وإستخدام وقف الخسارة

الفوركس لعبة كبيرة وممكن تخسر فلوس كتير في دقايق بسيطة، بس تقدر تتفادى الخسارة لو استخدمنا وقف الخسارة وندير رأس المال بطريقة حكيمة، المفروض مش نخاطر بأكتر من 1% من رأس المال في كل صفقة، يعني لو دخلنا 20 صفقة وكلهم طلعوا خسرانين، ممكن نلاقي إن الفلوس اللي باقية في الحساب لسه 80%، ده معناه إننا لسه في السوق ولسه في فرص كتير إننا نرجع الفلوس اللي خسرناها في الـ20 صفقة اللي فاتت.

مش كل المتداولين في الفوركس بيتبعوا أسلوب ونظام في التداول، أغلبهم بيحددوا نقاط الدخول والخروج والمخاطرة اللي يقدروا يتحملوها، وبعدين مش بيفضلوا على الخطة دي وبيخرجوا بسرعة أول ما يحققوا ربح قليل، أو بيستنوا الخسارة في أمل الرجوع لنقطة الدخول اللي بدأوا منها.

و المتداولين المبتدئين اللي عايزين يدخلوا السوق دايمًا بيسألوا: ندخل بفلوس قد ايه في السوق؟

الجواب ببساطة: ادخل بالمبلغ اللي لو خسرته مش هيأثر على حياتك، يعني يكون عندك فلوس اضافية مش محتاجها.

مهما كان عندك فلوس زيادة، مش تخاطر بأكتر من 1% في كل صفقة واستخدم وقف الخسارة عشان تقدر تحمي فلوسك.

أنواع وقف الخسارة

الخسارة في الفوركس لعنة أم فرصة؟
أنواع وقف الخسارة

فيه 3 أنواع رئيسية عشان تحط وقف الخسارة:

1- وقف الخسارة الثابت: هنا بيتحدد مبلغ معين ولما السعر يوصل للمبلغ ده، الصفقة بتتنفذ تلقائي والخسارة مش بتتجاوز المبلغ اللي اتحدد.

2- وقف الخسارة المتحرك: هنا بيتحدد نسبة مئوية من قيمة الصفقة كوقف خسارة، لو السعر بيتحرك لصالح المتداول، بيتحرك وقف الخسارة معاه وبيحمي الربح المحقق، ولو السعر بيتحرك عكس المتداول، بيتفعل وقف الخسارة والصفقة بتتقفل.

3- وقف الخسارة الجزئي: هنا بيتم تقسيم الصفقة لقسمين، الأول بيتقفل لما السعر يوصل لنسبة معينة من الربح المحقق، والتاني بيستمر في العمل وبيتحمي من خلال وقف الخسارة المحدد، كده المتداول بياخد جزء من الربح المحتمل وفي نفس الوقت بيحافظ على الجزء التاني من الصفقة في حالة وجود فرص لزيادة الربح.

مهمالفوركس للمبتدئين: ازاي تدخل السوق وتفهمه بطريقة سهلة

في النهاية

واحد بدأ يتعلم التداول وعاوز يدخل السوق عشان يتداول، كان بيحضر محاضرات ويتدرب على حساب وهمي زي أي حد، وكان بيحقق نتائج كويسة اوي، وبعد 3 شهور قرر يفتح حساب حقيقي بفلوس استلفها من حد، فيه واحد نصحه انه مش يدخل السوق ويستنى لحد ما يجيب فلوس ملكه يقدر يدخل بيها، بس رفض ودخل السوق وفتح حساب، خسر في النهاية كل فلوسه ومش قدر يسدد الفلوس اللي استلفها، وكان ممكن يدخل السجن.

نصيحة محدش يدخل في السوق بفلوس مش ملكه، ولو دخلت السوق بفلوس، مش تخاطر بأكتر من 1% من فلوسك.

كل فيديو ومقال بينقلك لخطوة جديدة في رحلتك المهنية

تابعنا دايمًا ومتترددش تتواصل معانا لو عندك أي استفسار.

يالا بينا

باش محاسب هو المنتور اللي هيساعدك تتقدم في كاريرك، سواء كنت طالب أو محاسب جديد أو حتى محترف بتدور على تطوير مهاراتك.

الاتصال بنا

استفسارات عامة

01090162071

العلامة التجارية وجميع الحقوق محفوظة © 2024 | برمجة وتصميم elsayed ghibaish