التركيز على الخروج في التداول – السر لتحقيق الأرباح وتفادي الخسائر

التركيز على الخروج في التداول السر لتحقيق الأرباح وتفادي الخسائر

ناس كتير بيحطوا في بالهم إزاي يدخلوا صفقاتهم بتركيز، بس مش بيكون فيه نفس الاهتمام إنهم ازاي يكون عندهم التركيز على الخروج في التداول يعني يركزوا في إزاي يخرجوا من الصفقات بأفضل طريقة، عشان يقدروا يجيبوا أكبر ربح بأقل خسارة ممكنة. هنتكلم عن مشكلة الناس دي، اللي بتخسر كتير في التداول، رغم إنهم قادرين يحددوا نقاط الدخول بتركيز، بس بيقابلوا مشاكل منها:

  • وقف الخسارة بيبقى أكبر من الهدف، وده بيخليهم يخسروا ربح كتير في عمليات التداول.
  • وقف الخسارة يتنفذ والسعر يروح للهدف بشكل مباشر.

إقرأ المزيدازاي تدير رأس مالك في الفوركس؟

أهمية وقف الخسارة

هو حاجة مهمة جدا في التداول، عشان تحمي حسابك من الخساير اللي بتيجي من تغيرات الأسعار، وعشان كده، لازم تحدد وقف الخسارة قبل ما تدخل في أي صفقة، وتركز بجد قبل ما تحدد حجم الصفقة، وبناءً عليه هتقدر تقرر لو كنت تدخل في الصفقة دي ولا لأ.

ايه هي أساس وقف الخسارة؟

مبدأ تحديد وقف الخسارة هو إن لو السعر وصل لنقطة معينة، يبقى التوقعات اللي استندت عليها عشان تحدد دخول الصفقة مش صحيحة ومش ممكن تستخدمها خلال تغيرات السوق، فالحل الأمثل هو إنك تقفل الصفقة دي وتعمل تحليل جديد بناءً على البيانات الجديدة.

ايه هو الهدف من وقف الخسارة؟

التركيز على الخروج في التداول السر لتحقيق الأرباح وتفادي الخسائر
التركيز على الخروج في التداول ووقف الخسارة

الهدف من استخدام وقف الخسارة هو البقاء في الصفقة لحد ما يوصل السعر للإتجاه المتوقع، المتداولين المحترفين بيحاولوا دايمًا يدوا لوقف الخسارة مساحة كافية عشان يتحرك السعر بحرية ومش يخرج من الصفقة بدري.

في أوقات كتير، الأسعار بتتذبذب قبل ما تتجه لاتجاه محدد، ودايمًا لازم ناخد بالنا من ده لما نحدد وقف الخسارة، أوقات بعض المتداولين بيحاولوا يحطوا وقف الخسارة قريب جدًا عشان يستخدموا عقود أكبر، وده يعتبر غلط، عشان لو السعر اتحرك ضد الصفقة هيخسروا نقاط كتير قبل ما يطلعوا، وبكدا الحل الأمثل هو ان يكون وقف الخسارة بمسافة كافية عن السعر، وده مهم بغض النظر عن الظروف المحيطة بالحركة السعرية، الغلطة دي ممكن يُنتج عنها فشل الصفقة قبل ما تبدأ أصلا.

ملخص اللي فات

  • الخطوة الأولى لما تفتح صفقة جديدة هي انك تحدد وقف الخسارة، تختار مكان وقف الخسارة بالعقل مش بالتسرع والطمع عشان تدخل بصفقات أكتر ومش تخاف من الخسارة.
  • تحدد وقف الخسارة في منطقة متوازنة، مش بعيد عن نقطة الدخول ولا قريب جدًا، عشان يتفعل بشكل سليم.

في النهاية

أنصحك لو كنت متداول في البورصة تعرف إنك لازم تحط وقف خسارة عشان تحمي نفسك من الخسارة الكبيرة، المهم تختار مكان مناسب للوقف، يكون موقعه قريب لكن مش قريب جداً، عشان لو السوق اتحرك في اتجاه غير متوقع يكون ليك مساحة عشان تتحرك فيها قبل تنفيذ الوقف.

مهمإزاي تدخل معركة الفوركس وأنت مطمئن؟ نصايح هتفيدك

كمان لازم يكون المكان منطقي ويعبر عن اختلاف السوق وعن رؤية المحلل في الوقت الحالي، وبكدا ممكن تغير الاتجاه، المهم إنك تحقق توازن بين المسافة والمخاطرة، عشان تقدر تحمي رأس مالك وتتحرك بحرية في السوق.

لو في أي سؤال عندك حابب تستفسر عنه ممكن تتواصل معانا.

كل فيديو ومقال بينقلك لخطوة جديدة في رحلتك المهنية

تابعنا دايمًا ومتترددش تتواصل معانا لو عندك أي استفسار.

يالا بينا

باش محاسب هو المنتور اللي هيساعدك تتقدم في كاريرك، سواء كنت طالب أو محاسب جديد أو حتى محترف بتدور على تطوير مهاراتك.

الاتصال بنا

استفسارات عامة

01090162071

العلامة التجارية وجميع الحقوق محفوظة © 2024 | برمجة وتصميم elsayed ghibaish