التداول في صناديق الاستثمار المتداولة (ETF) – النموذج الكامل

صناديق الاستثمار المتداولة (ETF)

النموذج الكامل لـ ETF بيرمز للصناديق المتداولة في البورصة، بتتسمى بالأدوات المالية اللي بيتم تشكيلها من خلال الاستفادة من مجموعة الأوراق المالية زي الأسهم والسندات أو ممكن انتاجها من مؤشر معين، وممكن مقارنة النوع ده من الأدوات المالية بصناديق الاستثمار المشتركة، وممكن شراء الأدوات دي أو بيعها طول يوم التداول، كل ده وأكتر هنعرفه عن التداول في صناديق الاستثمار المتداولة (ETF).

يكمن جمال صناديق الاستثمار المتداولة في شفافيتها وسيولتها وفعاليتها من حيث التكلفة مقارنة بالعديد من خيارات الاستثمار التانية.

إقرأ المزيد: استثمار العوامل (Factor Investing) – الربح من البورصة بالشكل الصحيح

النقاط الرئيسية

  • ETF هو اختصار لـ “صناديق الاستثمار المتداولة” وهي مجموعة من الأدوات المالية اللي بتتكون من أمور زي الأسهم والسندات، وبيتم إنتاجها من مؤشر معين، دي طريقة للاستثمار في مجموعة متنوعة من الأصول المالية.
  • موجود منتجات مالية متشابهة زي صناديق الاستثمار المشتركة، بس الاختلاف الرئيسي إن صناديق ETF ممكن شرائها أو بيعها في أي وقت خلال فترات التداول.
  • صندوق ETF اللي بيستثمر في أسهم أو سندات أو فئات أصول بتركز على صناعة معينة بيتعرف بـ “صندوق ETF للقطاع” وممكن يتم عمل مؤشر خاص بالصندوق بناءًا على مواصفات معينة للسوق.
  • بيتواصل المشاركين المعتمدين أو صناع السوق في الأسواق المالية مع مدير صندوق ETF، بالتوازي مع التواصل المستمر مع المشتركين المسموح ليهم، المدير بيساهم في تطوير محفظة الاستثمار.

أنواع صناديق الاستثمار المتداولة (ETF)

أنواع الصناديق المتداولة في البورصة:

صناديق الاستثمار المتداولة (ETF)
أنواع الـ ETFs

1 – صناديق الاستثمار المتداولة للأسهم

هو نوع من الصناديق اللي بتتكون بتجميع الأسهم في المحفظة، الصناديق دي بتظهر سلوك مشابه لمؤشر معين، وبتشمل أسهم عادية في محافظها الاستثمارية وبتظهر كل الصفات والسلوك المشابهة للأسهم، لو حد استثمر في صناديق الاستثمار المتداولة المكونة من الأسهم، هياخد فرصة للاستثمار في مجموعة متنوعة من الأسهم.

2 – صناديق الاستثمار المتداولة للقطاعات

هو نوع من الصناديق اللي بيستثمروا إما في أسهم أو سندات أو فئات تانية بتركز على صناعة معينة، وممكن يعملوا مؤشر مع تحديد معايير معينة للصندوق.

3 – صناديق الاستثمار المتداولة للسندات

بتستثمر بشكل حصري في أوراق الدين والسندات، واللي ممكن تشمل سندات الشركات والسندات الحكومية.

4 – صناديق الاستثمار المتداولة للسلع

عبارة عن مجموعة من السلع، والسلع بتشمل الذهب والفضة والمعادن التانية، عادة بتكون السلع ليها علاقة عكسية مع الأسهم والسندات.

5 – صناديق الاستثمار المتداولة للعملات

هي منتجات مالية بتضم عملات أجنبية كجزء من محفظتها، الغرض منها هو الوصول للأسواق الخارجية وتجنب التجارة الخارجية.

6 – صناديق الاستثمار المتداولة للعقارات

بيستثمروا في شركات تطوير العقارات وصناديق الاستثمار العقارية وشركات خدمات العقارات وأوراق دين مدعومة بالرهون العقارية، ممكن تكون كمان مجموعة من الممتلكات التجارية.

7 – صناديق الاستثمار المتداولة بإدارة نشطة

ده نوع من صناديق الاستثمار المتداولة بتتم إدارتها بنشاط من خلال فريق من الخبراء ومديرين المحافظ، بيعملوا أبحاث استثمارية وبيختاروا أفضل فئات الأصول اللي ممكن تُستخدم لبناء صندوق الاستثمار المتداول.

8 – صناديق الاستثمار المتداولة للمؤشرات

بيركزوا على مؤشر معين أو مؤشرات قطاعية أو مؤشرات بتنتمي للأسهم أو السندات أو السلع.

ازاي صناديق الاستثمار المتداولة (ETF) بتشتغل؟

اللي بيشتغلوا في الأسواق المالية والمشاركين المعتمدين بيتواصلوا مع مدير صندوق الاستثمار المتداول، المدير بيساعد في إعداد سلة الاستثمار وبيبقى متواصل مع المشاركين. بعد كدا المشاركين المعتمدين بيروحوا للأسواق المالية وبيشتروا الأسهم بالنسب المناسبة أو بيستخدموا الأسهم اللي عندهم وبيسلموها لمدير صندوق الاستثمار المتدول، وبيتم عمل عملية زي عملية الاسترداد والسلة المكونة منها اسمها “سلة الاسترداد“.

مثال توضيحي

لو افترضنا إن صندوق الاستثمار المتداول بيتداول بسعر 64 دولار على السوق، لكن المشارك المعتمد بيلاحظ إن القيمة العادلة للصندوق هي 63.85 دولار، المشارك المعتمد هيشتري الوحدات من سلة الإنشاء بسعر السوق النشط.

الأهمية

بما إنَ النظام المالي بيتغير بشكل مستمر، فصناديق الاستثمار المتداولة بقت خيارات مشهورة جدًا بين المستثمرين الصغار والكبار، القدرة اللي بتتيح للناس يشتروها ويبيعوها في البورصة بتضيف لجاذبيتها كأداة استثمارية.

فوائد صناديق الاستثمار المتداولة (ETF)

  • بتقدم رسوم ومصاريف تداول منخفضة.
  • المستثمر بيدفع رسوم إدارية أقل وهيكلة التكاليف بتكون اقتصادية أكتر من صناديق الاستثمار المشترك.
  • مفيش رسوم للخروج من صناديق ETF.
  • الصناديق دي متاحة في الأسواق وبتسّهل على المستثمرين الأفراد يستثمروا في الأسهم الناشئة والسلع والسندات.
  • بيبقى في إمكانية الرهن، وبكدا ممكن تُستخدم في استراتيجيات التداول المتقدمة.
  • بتقدم مستوى عالي من الشفافية المرتبطة بعمليات الصندوق بالمقارنة بصناديق الاستثمار المشترك وصناديق التحوط.
  • الصناديق دي بيتم تداولها طول اليوم في فترة التداول، فبتكون أكتر سيولة من صناديق الاستثمار المشترك.
  • بيكون في أسواق ثانوية مرتبة ومنظمة بشكل جيد.
  • تُعتبر صناديق الاستثمار المتداولة أكتر ملاءمة للضرائب مقارنة بصناديق الاستثمار المشتركة.
  • الصناديق عندها أقل معدل دوران في المحفظة، وبكدا بتحمل أقل مكاسب لرأس المال على المدى القصير، واللي بيقلل من الضرائب بشكل كبير.

قيود استخدام الصناديق المتداولة

  • الصناديق دي عادة بتتعرض بشكل كبير لفئات الأصول الكبيرة، اللي بيكون فيها تقلبات مش مراقبة من المستثمرين اللي بيستثمروا في الأدوات دي.
  • المستثمرين في الأسهم ممكن يكونوا مش عارفين مستوى المخاطرة اللي هما بيتحملوها من فئات الأصول اللي هي جزء من المحفظة.
  • سهولة الوصول اللي بتوفرها صناديق ETF ممكن يتم التلاعب بيها بسهولة وتداولها، وده بيسبب خسائر للمستثمرين الصغار.
  • أكبر القيود هي إن المستثمرين مش بيحصلوا على خيار إعادة استثمار الأرباح (الأرباح المالية)، ومفيش خطط لإعادة استثمار الأرباح.

صناديق الاستثمار المتداولة هي بمثابة صندوق أدوات للمستثمرين، لإنها بتقدم استراتيجيات مختلفة، بدءًا من التتبع السلبي للمؤشرات وحتى أساليب الاستثمار الأكثر تعقيد وتخصص.

هل صناديق الاستثمار المتداولة خيار مالي حكيم؟

أيوة لإنها رخيصة وفيها مجموعة متنوعة من الأسهم والأوراق المالية التانية، الـ ETFs بتتعامل على إنها استثمار منخفض الخطر لإنها بتزود التنوع، الـ ETFs هي أمور جيدة جدًا لمعظم المستثمرين الأفراد عشان يخلقوا محفظة متنوعة.

الفرق بين صناديق الاستثمار المتداولة وصناديق الاستثمار المشتركة؟

صناديق الاستثمار المشترك بتسمحلك تشتري وتبيع بناءًا على أساس الدولار بدل من القيمة السوقية أو عدد الأسهم، بالإضافة لكده تقدر تدخل أي مبلغ نقدي تختاره، سواء لأقرب سنت أو برقم كبير زي 3000 دولار، بالنسبة للـ ETFs، ممكن تشتري بس أسهم كاملة ولازم تتداول بناءًا على أسعار السوق.

هل تخضع صناديق الاستثمار المتداولة للضريبة؟

الأرباح من الأسهم والفوائد اللي بتتحصل من الـ ETFs بيتم تسجيلها على إشعار الـ 1099 وبيتم فرض الضرائب عليها من خلال الـ IRS، زي الدخل اللي بيتحسب من الأسهم أو السندات اللي في الـ ETFs، والأرباح من الـ ETFs بيتم فرض الضرائب عليها بنفس الطريقة اللي بيتم فيها فرض الضرائب على الأسهم أو السندات اللي في الـ ETFs لما تتباع بربح.

صناديق ETF مقابل صناديق المؤشرات

صناديق المؤشرات هي استثمار سلبي وبتتكون من محفظة لأصناف الأصول أو الأسهم اللي هي جزء من المؤشر نفسه، بتحتوي بشكل رئيسي على الأسهم الموجودة في المؤشر، والمدير بيتابع أداءها بحسب السوق، أما صناديق ETF هي استثمارية مصنوعة باستخدام أصناف متنوعة من الأصول ومش بتركز على متابعة مؤشر معين، صناديق المؤشرات مبتقدرش تتبنى أساليب استثمار نشطة، ممكن استخدامها بس لأساليب استثمار سلبية بسبب تكاليف المعاملات العالية لو هتتعامل بشكل نشط، وصناديق ETF بتتكون باستخدام أساليب استثمار نشطة وكمان سلبية.

مهم: الفرق بين صناديق الاستثمار المتداولة وصناديق المؤشرات

خلاصة الموضوع

صناديق ETF هي أدوات استثمارية بتتكون من فئات الأصول أو من فئات الأصول التابعة لقطاعات معينة، الفئات بتشمل الأسهم والسندات والسلع، وبتقدم مرونة وسيولة كبيرة للمستثمرين اللي بيختاروا يستثمروا في الأسواق المالية.

كل فيديو ومقال بينقلك لخطوة جديدة في رحلتك المهنية

تابعنا دايمًا ومتترددش تتواصل معانا لو عندك أي استفسار.

يالا بينا

باش محاسب هو المنتور اللي هيساعدك تتقدم في كاريرك، سواء كنت طالب أو محاسب جديد أو حتى محترف بتدور على تطوير مهاراتك.

الاتصال بنا

استفسارات عامة

01090162071

العلامة التجارية وجميع الحقوق محفوظة © 2024 | برمجة وتصميم elsayed ghibaish