التحليل المالي: فهم أهمية نسبة الأصول للمبيعات

التحليل المالي: فهم أهمية نسبة الأصول للمبيعات

فهم أهمية نسبة الأصول للمبيعات “Asset to Sales Ratio” وهي حاصل قسمة إجمالي الأصول على إجمالي مبيعات الشركة، النسبة دي بتساعد في معرفة قدرة الشركة على إدارة أصولها بطريقة فعالة لتوليد مبيعات كافية تخلي الأصول ليها أهمية، يعني ببساطة إزاي الأموال والممتلكات اللي عند الشركة بتساهم في زيادة المبيعات وتحقيق الأرباح.

نسبة الأصول للمبيعات بتدينا فكرة عن كفاءة استخدام الشركة لمواردها في تحقيق إيراداتها.

وارين بافيت

إقرأ المزيد: التحليل المالي المتقدم: الأرقام السرية لنجاح الشركات

معادلة نسبة الأصول للمبيعات Asset to Sales Ratio

النسبة دي بتوضح لأي مدى الشركة بتمتلك من الأصول مقابل الإيرادات اللي بتحققها باستخدام الأصول دي، والمعادلة هي:

نسبة الأصول للمبيعات = إجمالي الأصول / المبيعات.

شرح المعادلة

المعادلة دي عكس معادلة نسبة دوران الأصول، في النسبة دي بنقارن بين الأصول والمبيعات اللي الشركة بتحققها. مثلا لو الشركة عندها 100,000 جنيه من الأصول، والمبيعات اللي هتحققها في السنة دي 50,000 جنيه، يبقى نسبة الأصول للمبيعات هتبقى = 100,000 جنيه ÷ 50,000 جنيه = 2.

عشان تعرف الأصول لازم تشوف الميزانية العمومية بتاعة الشركة، أحيانًا لازم تاخد في اعتبارك الأصول اللي ابتدت والأصول اللي انتهت وتعمل المتوسط بينهم عشان تجيب المتوسط الإجمالي للأصول، وفي الحالة دي، المعادلة هتتغير وتبقى كده:

نسبة الأصول للمبيعات = المتوسط الإجمالي للأصول ÷ المبيعات.

بالنسبة للمبيعات لازم تشوف قائمة الدخل. مش مهم تفكر في الربح بتاع السنة، اللي هو كمية الفلوس اللي كسبتها الشركة، فكر في الفلوس اللي داخلة في الشركة من البيع، شوفها في قائمة الدخل.

مثال عملي على نسبة الأصول للمبيعات

التحليل المالي: فهم أهمية نسبة الأصول للمبيعات

جون” عايز يشوف بيان تحليلي لشركة “آر إم بي“، “جون” اكتشف إن في نهاية السنة الشركة عندها إجمالي الأصول بقيمة 400,000 دولار، و “جون” اكتشف كمان إن الشركة كانت ليها إيرادات بقيمة 100,000 دولار، نسبة الأصول للمبيعات هتكون كام في شركة “آر إم بي“؟

هنحط الاول البيانات في المعادلة بالطريقة دي:

  • نسبة الأصول إلى المبيعات = إجمالي الأصول / المبيعات.
  • النسبة = 400,000 دولار / 100,000 دولار = 4.
  • النسبة في شركة “آر إم بي” هي 4.
  • لو عارفين نسبة المتوسط لشركة مماثلة في نفس الصناعة، هنقدر نعرف إذا كانت النسبة 4 نسبة كويسة ولا لأ.

تفسير نسبة الأصول للمبيعات

نسبة الأصول للمبيعات مش نسبة منتشرة ومش بتُستخدم كتير، بس النسبة دي بنقدر من خلالها نعرف كتير عن الشركة وعملياتها. فلو افترضنا إنك كمستثمر كنت بتابع النسبة دي في الشركة في السنتين اللي فاتوا، شفت إن الشركة كان عندها نسبة 5 في السنة اللي فاتت، في السنة دي النسبة بقت 6، ازاي هتفسر الكلام ده؟

–> في عندك سببين مهمين:

  • السبب الأول: وراء زيادة نسبة الأصول للمبيعات هو عدم استخدام الأصول بشكل مناسب من الشركة، لو الإيرادات مش بتزيد (أو مش بتزيد بنفس معدل زيادة الأصول)، يبقى الأصول بتحتاج لاستخدام أكتر.
  • السبب التاني: ممكن يكون تركيب آلات جديدة، والمبيعات مش زادت ونتيجة لكدا ممكن تشوف زيادة في نسبة الأصول للمبيعات.

كمستثمر لازم تشوف النسبة دي عشان تتأكد إن الأصول بتُستخدم بشكل مناسب، وإن الإيرادات بتزيد بمعدل مناسب، وإلا ازاي هتضمن إنك هتكسب عائد كويس من استثماراتك؟

أسئلة متكررة

ايه هي نسبة الأصول للمبيعات المناسبة؟

نسبة الأصول للمبيعات المناسبة بتختلف حسب الصناعة والشركة، بشكل عام النسبة الأقل معناها فعالية أفضل وربحية أعلى، الشركات اللي نسبة الأصول للمبيعات بتاعتها عالية ممكن يكون عندها أصول زيادة أو عمليات غير فعالة، في حين الشركات اللي نسبة الأصول للمبيعات بتاعتها منخفضة عمومًا أكتر تنظيم وفاعلية.

ايه هي نسبة الأصول الثابتة للمبيعات مقابل نسبة الأصول للمبيعات؟

نسبة الأصول الثابتة للمبيعات هي نسخه من نسبة الأصول للمبيعات واللي بتاخد في الاعتبار الأصول الثابتة بس زي المباني والمعدات، من ناحية تانية نسبة الأصول للمبيعات بتشمل كل الأصول، بما فيها الأصول المتداولة زي المخزون والنقدية، النسبتين ممكن يقدموا رؤيا حوالين كفاءة وربحية الشركة.

ايه هي قيود نسبة الأصول للمبيعات؟

نسبة الأصول للمبيعات هي حاجة مفيدة، بس ليها حدود، ممكن متقدمش صورة كاملة عن حالة الشركة ماليًا، عشان بتاخد في الاعتبار بس الأصول والمبيعات ومش بتاخد في الاعتبار حاجات تانية زي الديون والمصروفات، وكمان ممكن تكون مش قابلة للمقارنة بين صناعات مختلفة، عشان في بعض الصناعات بتحتاج أصول أكتر عشان توصل لنفس مستوى المبيعات.

خلاصة الكلام

نسبة الأصول للمبيعات هي أهم حاجة في التحليل المالي، دي النسبة اللي بتقولك إزاي الشركة بتستخدم فلوسها بشكل صح أو لأ. لو نسبة الأصول للمبيعات عالية، يبقى الشركة بتستثمر فلوسها بشكل كويس في أصول زي المعدات والعقارات والمخزون. وده دليل على قوة الشركة وقدرتها على توليد مبيعات مستقبلية، بس لو النسبة منخفضة، يبقى في مشكلة في إدارة الأصول. الشركة ممكن تكون عندها أصول زيادة ومبيعات قليلة أو العكس، وده ممكن يبقى مؤشر على تضخم أو تدني الأصول بالنسبة للمبيعات.

مهم: التحليل المالي: مفهومه واهميته في صناعة القرار الاستثماري

الحكاية إن نسبة الأصول للمبيعات لازم تكون متوازنة ومنطقية، لازم الشركة يكون عندها أصول كفاية لدعم مبيعاتها، بس مش بزيادة مبالغ فيها، وفي نفس الوقت الشركة ممكن تسعى لتحقيق مزيد من النمو وتقوية مبيعاتها عن طريق توسيع أصولها بشكل صحيح.

كل فيديو ومقال بينقلك لخطوة جديدة في رحلتك المهنية

تابعنا دايمًا ومتترددش تتواصل معانا لو عندك أي استفسار.

يالا بينا

باش محاسب هو المنتور اللي هيساعدك تتقدم في كاريرك، سواء كنت طالب أو محاسب جديد أو حتى محترف بتدور على تطوير مهاراتك.

الاتصال بنا

استفسارات عامة

01090162071

العلامة التجارية وجميع الحقوق محفوظة © 2024 | برمجة وتصميم elsayed ghibaish