الاستثمار في الأسهم – السبيل إلى الثراء على المدى الطويل

الاستثمار في الأسهم – السبيل إلى الثراء على المدى الطويل

الاستثمار في الأسهم (Equity Investment) هو شراء الأسهم مباشرة من الشركات أو من المستثمرين الأفراد الآخرين مع توقع الحصول على أرباح أو إعادة بيعها لتحقيق مكاسب لما تكون الأسعار مرتفعة، يمكن للمستثمرين زيادة أرباحهم مع ارتفاع قيمة استثمار الأسهم. المستثمر بيشتري الأسهم في سوق الأسهم وهو بيتداول فيها بسعر أقل من السعر اللي هيبيع بيه، بيتابع أداء الأسهم في سوق الأسهم، ولما سعر السهم يزيد يبيعها بربح، استثمار الأسهم بيضيف تنوع أكتر في توزيع الموارد في محفظة الاستثمار.

استثمار الأسهم بيمثل واحدة من أفضل الطرق لتحقيق الثروة على المدى الطويل.

وارن بافيت

إقرأ المزيد: إزاي تستثمر في سوق المال – أفكار وارن بافيت

أهم النقاط

  • استثمار الأسهم هو لما حد يشتري أسهم مباشرة من الشركات أو من مستثمرين آخرين مع توقع إنه هيكسب أرباح من الأرباح النقدية أو إعادة بيعها تاني لما يكون في أسعار كويسة.
  • أمثلة على استثمار الأسهم تشمل صناديق استثمار الأسهم والأسهم العادية والاستثمارات في رأس المال الخاصة، والأرباح المُحتجزة والأسهم المفضلة.
  • استثمار الأسهم بيقدم للمستثمر فوائد كتير زي توزيع المخاطر وسهولة النقل والربحية وسهولة المراقبة.

ايه هو استثمار الأسهم؟

استثمار الأسهم بيدي فرصة للمستثمرين إنهم يكسبوا أرباح كبيرة في سوق متغير باستمرار، بالرغم من إن الأرباح بتتحقق بسرعة، إلا إن عنصر الخطر كمان عالي جدًا، لما المستثمر يقرر يستثمر في الأسهم، لازم يتواصل مع وسيط أو مستشار مالي يساعده على عمليات التداول بسلاسة، التداول هو عملية شراء وبيع الأسهم في سوق المال.

سوق الأسهم بيدي فرصة للمستثمرين إنهم يشتروا ويبيعوا الأوراق المالية، ووجود الأسواق دي بيضمن للمستثمرين إن اهتمامهم بالأسهم هيتم دفعه عند الحاجة. ارتفاع وانخفاض أسعار الأسهم بيدي إشارات للمستثمر إمتى يشتري أو يبيع أسهمه، لما الأسعار تكون منخفضة، لازم يشتري الأسهم ويبيعها لما الأسعار تزيد، لما المستثمر يستثمر، هو بيمتلك جزء من ملكية الشركة، الاستثمار ده بيساعد الشركة تنمو وتخلق أعمال أكتر ربحية.

لما المستثمر يفكر في استثماره، لازم ياخد في اعتباره تاريخ الشركات اللي عايز يستثمر فيها عشان يفهم أدائهم وياخد قرار مستنير من غير ما يعرض فلوسه للخطر مع الشركات اللي أدائها مش جيد.

في فوائد وعيوب في استثمار الأسهم، واستخدام خدمات مستشار مالي بيحمي المستثمر. عشان كدا من المهم تحليل أداء الشركة اللي المستثمر عايز يستثمر فيها في الأعوام القليلة اللي فاتت، بالإضافة لده امتلاك أسهم في شركات مختلفة بيساعد في حماية المستثمر من الخطر.

أنواع الاستثمار في الاسهم

الاستثمار في الأسهم – السبيل إلى الثراء على المدى الطويل
أنواع استثمار الأسهم

1 – الأسهم العادية

تُعرف الملكية الجزئية لوحدات الشركة بالأسهم، ويسمى المستثمر بالمساهم، يحصل كل مساهم على الأرباح المحققة في الشركة بما يتناسب مع مساهمته، سوق الأوراق المالية بيتم فيه تداول أسهم الشركات، مثلاً بورصة نيويورك هي سوق صرف أمريكي، تعتبر أعلى سوق للأوراق المالية في العالم برأسمال قدره 30.1 تريليون دولار، أداء الشركة يحدد قيمة أسهمها. ومن المهم ملاحظة إن المساهمين عندهم حقوق التصويت على القرارات المتخذة في الشركة، الأشخاص اللي عندهم أسهم أكتر بيمتلكوا قوة تصويت أكبر.

2- صناديق الاستثمار المشتركة في الأسهم

هي مجموعات من الأموال من مستثمرين متعددين بتستثمر في أسهم شركات مختلفة، هي مخصصة للمستثمرين اللي معاهم معرفة محدودة في التداول ووقت قليل للبحث، صناديق استثمار الأسهم بتتقسم لأنواع كبيرة وأوسط وصغيرة بناءًا على حجم الشركات، وبيقدموا مزايا زي الإشراف المهني وتنويع الأصول، كمان بتوفر شفافية أعلى وفرصة للاستثمار بمبالغ أصغر من خلال الاستثمار المتكرر (SIPs).

3 – الأسهم المفضلة

الأسهم دي شبه الأسهم العادية بس بدون حقوق التصويت، الأرباح بيتم دفعها سنويًا، لو الشركة مبتعلنش عن أرباحها السنوية، هتدفع مبلغ تجميعي، أصحاب الأسهم المفضلة ليهم أولوية أكبر في الحصول على الأرباح من أصحاب الأسهم العادية، مثال: لو قررت شركة XYZ دفع توزيع أرباح تجميعي بقيمة 10 دولارات، وبوب مخادشي أي دفعة لمدة 3 سنين، هياخد في السنة الرابعة 40 دولار (4 سنين× 10 دولار).

4 – الأرباح المحتجزة

لما توزع الشركة الأرباح، بتحتفظ ببعض منها للاستثمارات المستقبلية، وبتُسجل تحت حساب حقوق المساهمين، وبتزيد الأرباح المحتجزة لما تحقق الشركة أرباح، الشركة ممكن تفضّل استخدام الأرباح دي لتمويل نموها.

5 – استثمار الأسهم الخاصة

رأس المال الخاص هو اللي بيتحصل عليه أفراد عندهم صافي ثروة عالية، بيستثمروا مباشرة في شركات خاصة، الشركات دي مش بتتداول بشكل علني ومش مدرجة في بورصات الأسهم.

ليه لازم تستثمر في الأسهم؟

استثمار الأسهم مُفضل لإنشاء ثروة على المدى الطويل، الهدف الرئيسي لأي استثمار هو زيادة قيمة رأس المال المستثمر، نمو الثروة هو دافع كبير للاستثمار، اللي بيزود فلوس المستثمر على المدى الطويل، عشان كدا الأرباح الرأسمالية والأرباح تعتبر سببين رئيسيين للاستثمار في الأسهم.

الأسهم بتكسب أرباح وفوائد، اللي بتتدفع سنويًا، المستثمر كمان بيقدر يضيف أكتر من أسهم لما الأسعار تكون مناسبة أو يبيع أسهمه لما الأسعار تزيد، لما شركة تقرر تزود رأس المال، المساهمين الحاليين يمكنهم المشاركة مرة تانية من خلال استثمار الأسهم المناسبة.

استثمار الأسهم بيحقق عوائد عالية جدًا بسرعة، بس ليه خطر كبير بسبب التقلبات في السوق، بمساعدة مستشارين ماليين مناسبين، بيكون ده مجال مربح مناسب للناس اللي بتدور على استثمار طويل الأمد.

الايجابيات

دي المزايا اللي ممك نتستفيد منها للاستثمار في الأسهم.

1 – توزيع المخاطر

المستثمر بيقدر يختار أي سوق أسهم يناسب اهتمامه، الاستثمار في شركات مختلفة أسهل وأقل خطورة من وضع كل الاستثمار في شركة واحدة.

2 – سهولة التحويل

الأسهم سريعة التداول وسهلة نقل ملكيتها لمستثمر تاني، بالإضافة لكدا المساهمين الجدد أو الحاليين يمكنهم زيادة حصصهم في أي وقت يكونوا في السوق، عشان كدا لما تزيد أسعار الأسهم، الوسطاء أو المستشارين الماليين يقدروا يقوموا بإجراء المعاملات في أي وقت.

3 – الأرباح والفوائد

كمساهم، في حق في استلام أرباح سنوية وفوائد، الأرباح تشكل جزء من عائد الاستثمار، كل سهم يكسب نسبة معينة من الفائدة.

4 – الربحية

الأرباح اللي بتتحقق من زيادة رأس المال أعلى بكتير في استثمار الأسهم من غيره من الاستثمارات، سعر شراء السهم مقابل سعر السوق هو اللي بيحدد كمية الربح اللي هتحصل عليها، بما إن السوق بيقوى، الأسهم بتزيد أكتر.

5 – سهولة المراقبة

وجود وسيط أو مستشار هيسهل المراقبة، وهيتأكدوا إن عمليات النقل والشراء بتتعمل في الوقت الحقيقي، أي تسوية مالية لازمة كمان بتتم في الوقت المحدد، الوقت بيكون مهم جدًا أثناء التداول في الأسهم.

استثمار الأسهم بيظهرلنا إن الطريق الثروة مش محجوز للأثرياء بس، لكنه متاح لكل اللي عنده الرغبة والإصرار.

بنجامين غراهام

ازاي بيتم استثمار الأسهم؟

لما المستثمر يقرر يستثمر في الأسهم، بياخد جزء من ملكية الشركة، وبياخد نسبة من الأرباح أو الخسائر اللي الشركة بتحققها، الشركة ممكن تستخدم رأس المال لتنمية وتوسيع نشاطها.

ازاي تبدأ تستثمر في الأسهم؟

أول حاجة لازم تتأكد إنك خضعت لعملية التحقق من العميل (KYC) وبعدين تقدر تتعاقد مع شركة وساطة لبدء الاستثمار في سوق الأسهم، أو تقدر تستفيد من إرشادات مستشار مالي متخصص، كمان تقدر تشتري صناديق استثمار في الأسهم من شركة صناديق الاستثمار.

مهم: إزاي تعرف تدير المخاطرة في التداول؟

ازاي بيتم استثمار الأسهم الخاصة؟

الأسهم الخاصة هي فئة أصول بديلة حيث المستثمر بيستثمر مباشرة في شركة، المال ده بيتم استخدامه كتمويل لإعادة تعيين أو إعادة هيكلة للشركة بتمويل التوسع، الشركات دي غالبًا مش بتتداول علنيًا في بورصات الأسهم. بيكونوا أكتر مناسبة للمستثمرين ذوي الخبرة اللي بيدوروا على استثمار طويل المدى.

كل فيديو ومقال بينقلك لخطوة جديدة في رحلتك المهنية

تابعنا دايمًا ومتترددش تتواصل معانا لو عندك أي استفسار.

يالا بينا

باش محاسب هو المنتور اللي هيساعدك تتقدم في كاريرك، سواء كنت طالب أو محاسب جديد أو حتى محترف بتدور على تطوير مهاراتك.

الاتصال بنا

استفسارات عامة

01090162071

العلامة التجارية وجميع الحقوق محفوظة © 2024 | برمجة وتصميم elsayed ghibaish