الاستثمارات عالية المخاطر – ازاي تحقق أرباح استثنائية وتدير المخاطر بذكاء

الاستثمارات عالية المخاطر

الاستثمار عالي المخاطر (High Risk Investment) هو استثمار بتكون فيه درجة المخاطرة مرتفعة، وفي احتمال كبير إن المستثمر يخسر مبلغ كبير أو كل المبلغ المستثمر، في الاستثمارات عالية المخاطر بتكون فرص الأداء الضعيف أعلى من العادي، ولازم تتم الاستثمارات دي من خلال مستثمرين عندهم رغبة عالية في المخاطرة.

الاستثمارات عالية المخاطر بتحتاج دراسة كويسة وفهم عميق للسوق والأصول اللي تستثمر فيها.

إقرأ المزيد: الاستثمار المخاطر: نصائح هامة لرواد الأعمال

النقاط الرئيسية

  • احتمالية الأداء الضعيف أكتر أهمية من العادي في الاستثمارات عالية المخاطر، والمستثمرين اللي عندهم رغبة كبيرة في المخاطرة ممكن يقوموا بالنوع ده من الاستثمارات.
  • بيتم بيع الأسهم للمستثمرين من المؤسسات والأفراد وبيتم ضمانها من البنوك، اللي بتنسق إدراج الأسهم في البورصات، وبكدا ده بيأدي لتوسيع وتنويع قاعدة أسهم الشركة.
  • في حالة التصفية، هيتم تعويض أصحاب الأسهم بعد توزيع الأسهم على كل الدائنين والموردين والعاملين، على الرغم من إمكانية سحب الأموال، بس التنبؤ بأداء الصندوق هيكون أمر صعب.

أمثلة علي الاستثمار عالي المخاطر

يلا نفهم بالتفصيل الاستثمارات عالية المخاطر بمساعدة بعض الأمثلة:

الاستثمارات عالية المخاطر

مثال 1 – صناديق التحوط

صندوق التحوط هو صندوق استثمار بياخد فلوس من المستثمرين المؤسسين وبيدخلها في حاجات مختلفة زي الأصول، وبيتم إدارته من خلال شركة إدارة استثمار محترفة.

  • صندوق التحوط بيستخدم استراتيجيات زي البيع على المكشوف والتداول في المشتقات والتداول في سوق خارج البورصة.
  • صندوق التحوط بيكون مفتوح وبيسمح بإضافة فلوس جديدة وسحب فلوس من المستثمرين.
  • صندوق التحوط بيكون معقد من ناحية الهيكل وده بيخليه أكتر خطورة، يعني لو المستثمر بيبحث عن المخاطرة، لازم ينتبه ويستثمر بحذر، وهياخد وقت طويل عشان ترجع الفلوس ولو ما تمش الاستثمار بحذر ممكن يتسبب في خسائر كبيرة أو خسارة كل الفلوس.

مثال 2 – الأوراق المالية والخدمات المصرفية العقارية

الاستثمار في مشاريع زي صناديق الاستثمار العقاري (REIT) وشركات الاستثمار العقاري، المستثمرين ممكن ياخدوا فلوس زي الإيجار والأقساط العقارية، ويكسبوا فلوس من بيع العقار بربح أو خسارة لو بيتباع العقار بخسارة.

  • لا يتم إدراجها في البورصة، فمش سهل تبيعها.
  • بتكون مخاطرة وممكن المستثمر يخسر كل فلوسه.
  • كمان ممكن تاخد وقت طويل عشان ترجع الفلوس.

مثال 3 – استثمارات الشركات الخاصة

الشركات الخاصة بتستخدم الطريقة دي لجمع فلوس من المستثمرين، العوائد من الاستثمار ده مش مضمونة وفيها مخاطرة، المستثمر لازم يستثمر بس لو مقدرش يتحمل خسارة كل فلوسه.

مثال 4 – التمويل الجماعي

الاستثمار في مشروع تجاري جديد أو شركة ناشئة وتوقع ربح من الاستثمار والمشاركة في أرباح البيزنس في المستقبل، وممكن تكون القاعدة هي الاحتفاظ بالاستثمار لفترة غير محددة، وتكون العائدات غير مؤكدة.

مثال 5 – منتجات الاستثمار المهيكلة

ده نوع من الاستثمارات اللي بيتم إنشائها عن طريق البنوك الاستثمارية، بتلبي احتياجات المستثمرين بمنتجات مخصصة حسب مدى تحملهم للمخاطر، الفوائد بتتغير من منتج للتاني وبتكون غير سائلة والرسوم بتكون غالية.

مثال 6 – الطرح الأولي العام

بيتم بيع الأسهم للمستثمرين زي المستثمرين المؤسسيين، وبيتم الاكتتاب بيها من خلال البنوك اللي بترتب بيع الأسهم دي عشان تندرج في البورصة، الطرح ده بيوسع وبينوع قاعدة المساهمين في الشركة، بس في عدم يقين لو كان إدارة الشركة هتعمل كل اللازم لتطوير الشركة وكسب عوائد كويسة.

أمثلة تانية بتشمل العملات المشفرة والصرف الأجنبي وصناديق الاستثمار المتداولة ورأس المال الاستثماري والاستثمار الملائكي والرهان على فروق الأسعار.

الايجابيات

  • فوائد كبيرة – في فرصة عالية إنك تكسب أكتر من العادي.
  • سهولة الشراء والبيع – المستثمر ليه خيار إنه يشتري ويبيع الاوراق المالية من غير قيود.
  • فيه فائدة من ربح رأس المال والأرباح.
  • المسؤولية محدودة – المخاطر للمستثمر محدودة للمبلغ اللي استثمره في البداية.

السلبيات

  • تقلب كبير – الاستثمارات دي بتتقلب بشكل مفاجئ وأكتر تقلب مقارنة بالاستثمارات التانية.
  • سيطرة أقل على النتائج والأداء – كمستثمرين، مش هيكون عندنا معرفة كبيرة حول عمل الشركة، والعوامل اللي بتحدد نجاح الاستثمار هتكون خارج عن السيطرة.
  • المستثمرين آخر ناس بيتم الدفع ليهم في حالة الاستثمار في حقوق الملكية – في حالة التصفية، هيتم الدفع لأصحاب الأسهم بعد الدائنين والموردين والموظفين على حصتهم، على الرغم من إمكانية سحب المبلغ في أي وقت، بس من الصعب توقع أداء الصندوق.

هل الاستثمارات العالية المخاطر تستحق الجهد؟

قرار إذا كانت الاستثمارات العالية المخاطر تستحق الجهد بيعتمد على عدة عوامل، زي أهدافك المالية وقدرتك على تحمل المخاطر والفترة الزمنية للاستثمار واستراتيجية الاستثمار العامة، ودي بعض الاعتبارات لمساعدتك على تقييم إذا كانت الاستثمارات العالية المخاطر تستحق الجهد والتعب:

  1. الإمكانية في تحقيق العوائد.
  2. أهداف الاستثمار.
  3. التنويع.
  4. الفترة الزمنية.
  5. إدارة المخاطر.

هل السندات استثمارات عالية المخاطر؟

بشكل عام، تُعتبر السندات استثمارات ليها مخاطر أقل مقارنة بخيارات الاستثمار التانية زي الأسهم أو السلع، لما تستثمر في سند، فأنت بتقوم بإقراض الفلوس للجهة المصدرة مقابل دفعات فائدة دورية واسترداد المبلغ الرئيسي عند استحقاق السند.

مهم: إدارة المخاطر في البورصة: الخروج من الصفقة ووضع حدود للخسارة

ايه هي المكاسب المحتملة للاستثمارات العالية المخاطر؟

بتقدم الاستثمارات عالية المخاطر إمكانية تحقيق عوائد أعلى مقارنة بالاستثمارات الأكتر تحفظ، وبيتم ربط المخاطر المتزايدة بإمكانية تحقيق مكاسب كبيرة والاستفادة من فرص النمو السريع أو الاستثمار في الأصول اللي أقل من قيمتها، ممكن تصاحب المخاطر الأعلى إمكانية تحقيق أرباح أكتر، بس بتبقي غير مضمونة وممكن يحصل خسائر كمان.

كل فيديو ومقال بينقلك لخطوة جديدة في رحلتك المهنية

تابعنا دايمًا ومتترددش تتواصل معانا لو عندك أي استفسار.

يالا بينا

باش محاسب هو المنتور اللي هيساعدك تتقدم في كاريرك، سواء كنت طالب أو محاسب جديد أو حتى محترف بتدور على تطوير مهاراتك.

الاتصال بنا

استفسارات عامة

01090162071

العلامة التجارية وجميع الحقوق محفوظة © 2024 | برمجة وتصميم elsayed ghibaish