إيه هو الفوركس وإزاي أتداول فيه؟

إيه هو الفوركس وإزاي أتداول فيه؟

الفوركس هو تجارة العملات الأجنبية، يعني بيشتروا ويبيعوا الدولار واليورو والجنية الاسترليني وغيرها من العملات، بحيث يحاولوا يحققوا ربح من الفرق بين سعر الشراء والبيع، وده اجابة سؤال إيه هو الفوركس وإزاي أتداول فيه ، الفوركس بيحتاج دراسة ومعرفة كويسة عشان تعمل منه ارباح، مش زي أي حاجة تانية بتاجر فيها بدون خبرة، لو أنت مع إن تداول الفوركس هو مجرد لعبة ومحدش يدخلها أحسن، مش تكمل قراية التدوينة، بس لو عايز تغير نظرتك للموضوع، أنا هقدر أساعدك في ترتيب أمورك الفكرية والمالية في الفوركس.

إقرأ المزيدادارة رأس مالك في الفوركس

اختار مكان مناسب تداول منه

لما تفتح مؤسسة خاصة أو شركة أو محل تجاري، أول حاجة لازم تعملها هي انك تدور عن مكان مناسب، ونفس الكلام بالنسبة لتداول الفوركس، لازم تختار مكان مناسب يساعدك تركز وتاخد قرارات صحيحة في التداول.

جهز اللابتوب أو الكمبيوتر بتاعك وحمل برنامج MetaTrader، طبعاً الكلام ده بعد ما تتعلم أساسيات التداول وتحضر دورات تدريبية وتطبق على الحساب التجريبي الأول، مش تتعب نفسك بتفاصيل كتيرة دلوقتي، خليك في الأساسيات وخليك هادي ومركز في أخد القرارات، ومع الوقت هتقدر تتداول في أي وقت ومن أي مكان وعلى أي جهاز، بس في البداية زي ما قولتلك اهتم بالأساسيات واختار مكان مناسب ومسيرتك نجاحك هتبدأ.

وضع الخطة هي بداية أساسيات النجاح

لما تبدأ تجرب تعليمات التداول على الحساب التجريبي، متنقلش على الحساب الحقيقي قبل ما تلاقي إستراتيجية مناسبة، حاول تجرب طرق كتير مختلفة، والأفضل إنك تصمم استراتيجيتك الخاصة بنفسك، وممكن تستخدم مؤشرات بسيطة بس الأهم إنها تكون فعالة وبتدي نتايج كويسة، بعدين حدد قد إيه ممكن تخسر وقد إيه ممكن تكسب، قبل ما تبدأ تتداول على الحساب الحقيقي، عشان متوصلش لحد الجشع أو الخوف من الخسارة.

وفي حالة وصولك لحد الخسارة اللي حددته، لازم تقفل الشاشة وترجع للتداول في اليوم اللي بعده، خليك ماشي مع الخطة اللي حطيتها ومش تغير اي حاجة إلا علشان تزود من نسبة نجاحك بس.

تحليل السوق قبل دخوله

إيه هو الفوركس وإزاي أتداول فيه؟
تحليل السوق قبل دخوله

قبل ما تفكر تدخل في أي صفقة، لازم يكون عندك رأس مال كويس وتكون في جو هادي، بعدين لازم تحلل السوق بشكل عام وتشوف اتجاه اليورو والدولار وتعرف فيه أي حاجة هتأثر على حركتهم في الأيام الجاية ولا لأ، بعد كدة لازم تحلل المؤشرات الفنية وتشوف الاتجاه العام، وممكن تركز على عدد محدد من العملات، بس الافضل انك تختار الأساسية اللي بتفهمها أكتر.

لما تكمل كل الشروط دي، اختار الصفقة اللي تحس إنها ممكن تكون فرصة مناسبة ليك، واتعامل معاها زي أي صفقة تجارية وحاول تفهم إمكانية الربح والخسارة منها، مش تدخل في السوق عشان تتداول وخلاص، وده لان الفرص مش هتبقى متوفرة كل يوم.

التأثير النفسي والذهني على قراراتك

لما تكون في اجتماع شغل وتواجه موضوع مزعلك، لازم تحاول تتحكم في انفعالاتك عشان مش يتأثر شغلك، بنفس الطريقة لازم تعتبر التداول في الفوركس شغلك الخاص، وتبتعد عن الانفعال والعاطفة عشان مش يأثروا على نجاحك في التداول، لازم تعرف إن في مخاطر في التداول، والخسارة ممكن تحصل زي أي مشروع تجاري، فلازم تدخل برأس مال مناسب، وتحط وقف الخسارة في الوقت الصح عشان تحمي رأس مالك.

تقييم الأرباح والخسائر

في مشروعك التجاري العادي، بنهاية كل شهر بتشوف كام المكسب وكام الخسارة، وليه خسرت عشان تتجنب نفس الأخطاء في الشهر اللي بعده، نفس الكلام في التداول في الفوركس، لازم تسحب الأرباح اللي كسبتها وتستمتع بيها، مش تستخدمها مرة تانية في التداول، هدفك الرئيسي هو زيادة دخلك والربح، مش زيادة رأس المال بالمخاطرة بفلوس تانية، والأخطاء واردة في التداول وده طبيعي، فلازم تتعلم منها وتتفاداها في المستقبل، وممكن ترجع تدرس وتطور نفسك تاني وتتدرب على المهارات اللي محتاج تتحسن فيها.

مهماتعلم إدارة المخاطر في التداول والخروج من الصفقة مع وضع حدود للخسارة

في نهاية التدوينة، احب اقولك ان التداول في سوق العملات مربح وكويس، بس لازم تتداول بمنطقية ومش تعتمد على العواطف والتخمين، يعني ببساطة تتداول بناءً على الحاجة اللي بتشوفها بعينك على الرسم البياني Chart مش عن طريق خيالك وتوقعاتك.

كل فيديو ومقال بينقلك لخطوة جديدة في رحلتك المهنية

تابعنا دايمًا ومتترددش تتواصل معانا لو عندك أي استفسار.

يالا بينا

باش محاسب هو المنتور اللي هيساعدك تتقدم في كاريرك، سواء كنت طالب أو محاسب جديد أو حتى محترف بتدور على تطوير مهاراتك.

الاتصال بنا

استفسارات عامة

01090162071

العلامة التجارية وجميع الحقوق محفوظة © 2024 | برمجة وتصميم elsayed ghibaish