إزاي تستخدم Excel في التجارة الإلكترونية؟

إزاي تستخدم Excel في التجارة الإلكترونية؟

الـ e-commerce هي إنك تشتري حاجات بفلوس من على الإنترنت، والفرق الرئيسي بين الـ e-commerce والتجارة التقليدية إن الشراء بيتم بس على الإنترنت، عشان كده اسمها “التجارة الإلكترونية”، Excel بقي بيكون برنامج مفيد جدًا في التجارة الإلكترونية، لأنه بيقدر يساعدك تدير بيانات متجرك الإلكتروني بسهولة، وكمان بيساعد في تحليل المبيعات وتوقع المستقبل وتحديد الأهداف بشكل دقيق.

إقرأ المزيدازاي اعمل قائمة عملاء محتملين فعالة Lead List؟

أنواع التجارة الإلكترونية

في طرق كتير للشركات إنها تعمل تجارة إلكترونية، الشركات دي ممكن تختلف في المنتجات اللي بيبيعوها أو الخدمات اللي بيقدموها، السلع اللي ممكن تبيعها من خلال الإنترنت ممكن تكون زي الملابس والأجهزة الكهربائية والأجهزة التكنولوجية، وفي نفس الوقت ممكن تبيع منتجات رقمية زي الاشتراكات في خدمات البث الحي على الإنترنت زي نتفليكس أو سبوتيفاي.

  • فيه أنواع مختلفة من الشركات اللي بيشتغلوا بناءً على المستهلكين اللي بيبيعوا ليهم، فمثلا عندك في الشركات اللي بتبيع لشركات تانية، بنقول عنها “B2B“، العمليات دي بتشمل شراء المواد من المصنعين والموردين للشركات التانية اللي بيبيعوا المنتجات.
  • وفيه تجارة بين الشركات والمستهلكين ودي بيتقال عليها “B2C“، الأمثلة على النوعية دي من الشركات اللي بتبيع منتجاتها في متاجر التجزئة أو المتاجر الإلكترونية أو المحلات الإلكترونية، المنتج أو الخدمة في النهاية بيتباع من الشركة المبيعة للمشتري (المستهلك أو العميل).
  • ومن ضمن أنواع التجارة الإلكترونية اللي موجودة، في تجارة بين الشركات والحكومة، دي تجارة محددة جدًا علشان الشراء بيتم من شركة مبيعات مباشرة لمؤسسات حكومية أو جهات حكومية، المنتجات أو الخدمات ممكن تكون زي برمجيات أمان أو مستلزمات مكتبية أو زي الملابس الرسمية لبعض الجهات.

أهمية التفوق في التجارة الإلكترونية الخاصة بيك

مهما اخترت تطبيق إيه من الأساليب اللي تناسب تطوير مشروعك التجاري الإلكتروني، هتلاقي نفسك بتعمل مهام معينة وبتاخد إجراءات مطلوبة، في العمليات الأساسية دي هتلاقي إنك بتحتاج تعمل محاسبة، وتراقب المبيعات، وتنظم الجدول الزمني، وتسوق للمنتجات، وتقدر توسع دايرة المستهلكين اللي بتوصل ليهم، وكل ده ممكن تحققه ببرنامج واحد بس وهو Excel.

لما تستخدم المهام اللي بتقدمها Excel، هتقدر تعمل شغل أكتر من اللي انت فاكر إنك ممكن تعمله من غيره، تقدر تستخدم Excel في مشروعك التجاري الإلكتروني عشان تطوره وتحافظ على نجاحه، تعالي نشوف الإجراءات اللي ممكن تتبعها والمناطق اللي ممكن تتفكر فيها في Excel عشان تساعد مشروعك التجاري الإلكتروني يكبر.

المحاسبة والتمويل

إكسل برنامج كويس جدًا لحساباتك وممكن يعمل كل اللي انت عايزه، وممكن يفاجئك بقوته ومميزاته، وحتى لو شغلك في مجال المالية وبتستخدم برامج تانية معقدة أكتر، هتتفاجأ بقوة إكسل، مع استخدام الصيغ الصحيحة والقوالب المساعدة، إكسل ممكن يتحول للبرنامج اللي انت محتاجه، فمثلا لو عايز تعمل نموذج مالي لمشروعك الإلكتروني، النموذج ده لازم يشمل توقعات المبيعات والتكاليف الثابتة والاستثمارات وتقارير مفصّلة.

ممكن تفكر إنك هتحتاج برامج تانية معقدة، بس قالب إكسل المناسب ممكن يساعدك في توقع المبيعات لمدة 10 سنين لقدام، وممكن يجرب نماذج مختلفة باستخدام تحليلات وحسابات متنوعة، وممكن كمان تحليل دراسات جدوى مالية وتقييم التكاليف والنفقات، وممكن يعمل توقعات خاصة بمشروعك الإلكتروني.

تتبع المبيعات

إزاي تستخدم Excel في التجارة الإلكترونية؟
تتبع المبيعات

زمان كان لازم تدخل بيانات مبيعات متجرك الإلكتروني يدوي في برنامج Excel، وده كان شغل متعب جدًا ليك أو للناس اللي شغالة معاك، لكن النهاردة مع التطور التكنولوجي المبهر، تقدر تحمل كل بيانات المبيعات بتاعتك بضغطة زرار بسيطة، يعني تقدر تدّخل على حساب عملائك في مواقع زي أمازون أو ايباي وتوليف تقارير مبيعاتك بشكل كامل، والتقارير بتيجي بصيغة CSV، يعني تقدر تفتحهم بكل سهولة في Excel من غير ما تحتاج تنزل أي برنامج تاني.

ولو عاوز تحلل المعلومات دي أكتر، البرنامج بيسمحلك تتبع الأرقام وتعمل توقعات لأرقام مبيعاتك في المستقبل، وفي نفس الوقت Excel بيسمحلك تعمل جداول Pivot بناءً على بيانات المبيعات بتاعتك، الجداول دي أداة مفيدة جدًا مش بس في Excel، ولكن في كل برامج الجداول الحسابية المتاحة، بتقدر تستخدمها عشان تلخص كميات كبيرة من البيانات في جدول واحد بشكل مفهوم أكثر، والتلخيص ده بيشمل حسابات مختلفة زي المجاميع، المتوسطات، الإجماليات وحسابات تانية مشابهة، كلها ممكن تعملها في Excel.

الجداول المحورية

جداول الدوران في برنامج Excel مهمة بغض النظر عن اختيارك لاستخدامها في تتبع المبيعات أو لا، لو كانت شركتك بتقدم منتجات كتير وخدمات مختلفة في متاجر ومواقع التجارة الإلكترونية المختلفة، فهيكون عندك كمية كبيرة من البيانات المرتبطة بالمبيعات والمنتجات والتفاصيل بشكل عام، ده بيخلي النهج اليدوي لإدخال المعلومات وعمل التقارير بنفسك مستحيل.

جداول الدوران موجودة عشان تعالج البيانات اللي ممكن انت تجمعها من مواقع ومنصات مختلفة، وبالإضافة لمعالجة وتلخيص البيانات الخاصة بيك، الجداول بتوفر كمان 3 تقارير مختلفة وهي تقارير مدمجة، وتقارير مخططة، وتقارير جدولية ممكن تستخدمها وتعملها لأي منطقة بتفضلها في شركتك الإلكترونية.

ممكن كمان مقارنة التقدم والربح مع الوقت وأنت بتعمل جداول الدوران والتقارير معاها، وبكدا هيكون من الأسهل تحديد الاتجاهات في السوق والتنبؤ بالإيرادات المستقبلية.

تتبع KPI

إزاي تستخدم Excel في التجارة الإلكترونية؟
تتبع KPI

الكفاءة الرئيسية للأداء هي معلومات مهمة عن شغلك بتوضحلك ادائك علي المدى البعيد، الـ KPIs ممكن تكون عبارة عن نمو الأرباح، إحصائيات التوظيف، دعم العملاء، جدوى مالية لشغلك، التسويق الرقمي، وغيرها من العوامل، دي الإحصائيات بالمدى الطويل هتبين نجاحات وفشلات شركتك في المجالات المالية والاستراتيجية والعملية.

الجدولة وإدارة التقويم

كل مشروع لازم يبقى فيه جدول زمني، وكل واحد في الشغل لازم يعرف يخطط ليومه، الشركات سواء كانوا بيبيعوا اونلاين، أو بيبيعوا في المحلات، أو حتى الشركات الكبيرة، ممكن يشتغلوا من غير ما يكونوا عاملين تخطيط مسبق، التخطيط لشغلك الإلكتروني ممكن يبقى يومي، أسبوعي، شهري، وحتى سنو، ده ممكن يكون فيه توزيع مهام معينة للموظفين وكمان توصيل المواد والمستلزمات، أي شركة لازم تعمل ربح علشان تنجح وتبقى في السوق، من غير أي تخطيط او ادارة للمواعيد، شركتك مش ممكن تعمل ربح.

مش لازم تعبي التقويم بالحاجات الصغيرة علشان تكسب فلوس، بس الحقيقة لو مش معاك جدول زمني ممكن تخسر فرصة، فمثلا لو عندك اجتماع مع عميل محتمل يوم الاتنين الساعة 10 الصبح بس انت كاتبه علي الساعة 11 ص على التقويم، ممكن تفوت الاجتماع وتخسر فرصة تكسب منها فلوس.

عمليات التسويق والإعلان ووسائل التواصل الاجتماعي

لما تدوّر على منتج معيّن على جوجل، الصفحات اللي بتطلعلك أول نتايج البحث هي اللي مبنية على استراتيجيات البحث المحسّنة، جوجل عملت تطويرات كبيرة على موضوع الكلمات الدالّة المحسّنة، وطوّرت العملية كلّها عشان تمنع الرسائل غير المرغوب فيها، والمنتجات الغير دقيقة، والوصفات مفرطة الكثافة من الظهور في أول نتايج البحث، شركات كتير غيرت تركيزها للاعتماد على إعلانات جوجل (اللي كانت اسمها قبل كده جوجل أدوردز).

المنصة دي بتسمح للشركات إعلان منتجاتها، وخدماتها، وإعلانات البيع والشراء، والفيديوهات، والصور، من خلال جوجل عشان تظهر أول نتايج البحث. ده معناه لو كنت عايز تعلن لشركتك الإلكترونية ومنتجاتها، لازم تنظّم وتدير الإعلانات اللي بتعملها، ده بيتعمل بإستخدام Excel، بشيتات الإكسل البسيطة والتتبع المناسب، هتقدر تتابع كل إعلان عملته على جوجل، وتشوف إحصائيات عدد الناس اللي ضغطوا على الإعلانات اللي عملتها.

الدعاية

ممكن تعمل إعلانات لمنتجاتك على كل المواقع الاجتماعية زي فيسبوك، انستجرام، تويتر، وغيرهم، ومن خلال إكسل ممكن تتبع الإعلانات وإحصائياتها على كل المواقع دي من مكان واحد.

التسويق

لو عايز تتابع الميلات اللي جايه ليك في شغلك علي الانترنت، ممكن تستخدم Excel عشان تخزن الميلات دي وتحدثها لما تجيلك إما من مشترين أو من موردين، ومن خلال Excel هتقدر تحلل المعلومات دي وتعمل أحصائيات عنها باستخدام الرسوم البيانية والجداول، وكمان تقدر تستخدم Excel عشان تتابع إحصائيات وأداء صفحاتك على مواقع التواصل الاجتماعي زي الفيس بوك والانستجرام وتويتر، وممكن تحط البيانات دي في جداول إكسيل وتعمل لها تحليل وتوقعات للأرقام اللي هتجيلك في المستقبل.

إدارة المخزن والمخزون

لإدارة مشروع تجارة إلكترونية لازم ترتيب وتسيير المخزون الخاص بالمنتجات، لازم تكون عارف عدد المنتجات اللي بيتم بيعها وعدد المنتجات اللي موجودة في المستودعات الخاصة بيك، لازم تعرف إيه اللي موجود في مخزونك، واي المنتجات اللي بتحتاج تزيد أو تقل، وكمان محتاج تعرف إزاي الأرقام بتتغير، إدارة مخزونك وتحديثه بشكل مستمر من الأنشطة اللي بتكون من خلال برنامج إكسيل.

استراتيجية شركتك وأرباحها بتعتمد على إدارة المنتجات الموجودة في مخزونك، علشان تحسّن أعمالك ومبيعاتك، لازم تكون عارف تسيطر على المخزون والمنتجات اللي فيه، تقدر تستخدم قالب من شركة تالتة عشان تنظم مخزونك وتدير المنتجات فيه في برنامج إكسيل.

إدارة علاقات العملاء (CRM)

يعني مثلا لو عندك مشروع تجاري اونلاين، لازم تحط خطة وجدول زمني عشان تعرف ايه اللي لازم تعمله ولمين وامتى، وكمان لازم تظبط المخزون بتاعك وتعرف بالظبط كام من المنتجات اللي عندك متاحة وكام محجوزة وكام بتنتظر يوصلك، وممكن تستخدم الاكسل عشان تسّهل العملية دي، وبعد كدا لازم تراقب الاعلانات اللي بتعملها على جوجل أو فيسبوك أو تويتر وتقدر تحط بيانات الاعلانات دي في جداول الاكسل وتحللها عشان تعرف هل الاعلان دا جاب نتيجة ولا لأ، وكمان تقدر تحط بيانات العملاء اللي بتتواصل معاهم في ملفات اكسل عشان تقدر تراجعهم في المستقبل وتطور العلاقة بينك وبينهم.

شيت متابعة العملاء

طريقة تشغيل برنامج Excel يعتبر سهل جدا، وفي البداية هتفتح البرنامج وتختار النوع من الملفات اللي عايز تشتغل عليها، مثلا ملف جديد أو ملف موجود بالفعل، بعد كده هتلاقي شكل الملف شبه فارغ، وبتقدر تبدأ تعبي الملف بالمعلومات اللي انت عايزها، مثلا في مجال التجارة الإلكترونية، بتقدر تستخدم Excel لإدارة مخزونك من المنتجات، وكمان عشان تتبع مبيعاتك ودخلك من الأعمال، وكمان لإدارة علاقاتك مع العملاء.

أكبر شركات التجارة الإلكترونية في العالم

في طرق كتير عشان تقدر تبتدي مشروعك الإلكتروني، واحدة من الطرق إنك تشّكل شركة وتعبي كل الأوراق المطلوبة، وبعدين تبدأ تبيع منتجاتك على مواقع البيع الإلكتروني المعروفة زي أمازون وإيباي، وعلى الرغم من إن معظم عمليات الشراء حوالين العالم بتتم على المنصات الكبيرة دي، بس كل دولة فيها شركات بيع إلكترونية كبيرة خاصة بيها.

آسيا: الصين

في الصين فيه شركتين كبار في مجال التجارة الإلكترونية، الأولى اسمها Jingdong والتانية اسمها Alibaba، على الرغم من إن Alibaba من أكتر الشركات المشهورة في العالم، إلا إن Jingdong عندها أكتر موظفين وجابت 82.9 مليار دولار في الإيرادات في سنة 2019، يعني لو مكانك في الصين أو محتاج تستهدف الزباين الصينيين، الأفضل تبيع منتجاتك على Alibaba (AliExpress) أو Jingdong (JD.com).

آسيا: اليابان

في اليابان اسمها Rakuten، الشركة دي تعتبر مجموعة رائدة في البلد، بتشّغل أكبر بنوك اليابان، وبتطور تطبيقات زي Viber، وبترعى فرق كرة القدم في جميع أنحاء العالم زي فريق برشلونة، يعني لو حابب تبدأ في سوق التجارة الإلكترونية في اليابان، كان من الأفضل تعمل الكلام ده من خلال شركة Rakuten.

فيه شركات كتير في العالم بتقدم خدمات الشراء الإلكتروني، زي شركة أمازون و إيباي اللي معروفين جدًا، و في دول معينة فيها شركات محلية أكبر زي شركة Jingdong في الصين و Rakuten في اليابان، وزي ما اتكلمنا في التدوينة دي، فانت ممكن تعمل متجرك الإلكتروني الخاص بيك علشان توصل لجمهور أوسع.

مهمالمركز المالي: التعريف، الأمثلة، القوالب في إكسل

باستخدامك Excel في التجارة الإلكترونية، هتبقى وفرت علي نفسك وقت وجهد كبير في إدارة متجرك وتحليل البيانات، وهتبقى أكتر دقة في تحديد الأهداف وأخد القرارات المستنيرة، فلو كنت عايز متجرك الإلكتروني ينجح، لازم تستغل Excel عشان توصل لأفضل النتايج وتحقق الأرباح.

كل فيديو ومقال بينقلك لخطوة جديدة في رحلتك المهنية

تابعنا دايمًا ومتترددش تتواصل معانا لو عندك أي استفسار.

يالا بينا

باش محاسب هو المنتور اللي هيساعدك تتقدم في كاريرك، سواء كنت طالب أو محاسب جديد أو حتى محترف بتدور على تطوير مهاراتك.

الاتصال بنا

استفسارات عامة

01090162071

العلامة التجارية وجميع الحقوق محفوظة © 2024 | برمجة وتصميم elsayed ghibaish